Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Summersail

Ekolodsgivare - installation?

Rekommendera Poster

Halloj! Jag har ett Silva Sea Star Data instrument och har en liten fråga ang. givaren till ekolodet. Jag har kört en sommar med givaren på skrovets insida, på durken inne i förpiken, nere i ett stuvfack. Några jag har talat med har sagt att det fungerar lika bra, och att de aldrig har borrat hål i skrovet. Men detta fungerade inte allt för bra. Ibland fungerade det perfekt och ibland visades inget djup alls i flera minuter. Detta hade inget med djupet att göra. Ibland försvann visningen på grunda vatten och ibland när det var djupt. Nu tänkte jag borra hål i skrovet och installera givaren ordentligt. Måste man koppla loss den och trä in den underifrån och upp i hålet? Är det någon som har några allmäna tips om installation av ekolodsgivare? Mvh Mattias

post-8263-1394234372,0391_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att om du skall köra genom skrovet så skall givaren/mottagaren limmas, det får inte finnas någon luft emellan. Även skrovets konstruktion inverkar, plast, trä, luftspalt... kanske hade du givaren lös mot skrovet och inte limmad, därav dina tapp på info!? Mvh PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att det sitter en fläns på givaren som skall ligga på utsidan skrovet, det skulle förvåna mig om du inte behöver koppla loss kabeln för att sticka givaren från utsidan och in... Glöm inte sikaflex på ut och insida för att få det tätt. Det där med att ha givaren på insidan fungerar nog men du får inte ha någon luft mellan givaren och skrovet, har du provat att sätta fast givaren med tex. sikaflex mot skrovet? De innomborsgivare som finns skall man sätta med sika eller epoxi mot skrovets insida. Har man luftbubblor i plasten så kan den fungera sämre då luften inte leder ljudvågorna lika bra (väldigt dåligt faktiskt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Silvas hemsida finns manual till givaren och beskrivning hur du installerar. Följ den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom att tänka på en sak... Om det är en planande motorbåt du har, så är placeringen av givaren i fören ingen lysande lösning eftersom skrovet antagligen ligger ovanför vattnet eller iallafall skapar mängder med luftbubblor och luft var ju hmmmm... just det, inte bra :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren. Det stämmer att jag själv har en planande motorbåt, men detta ekolod sitter/ska sitta i en segelbåt. Skrovet är tillverkat av plast. Jag har haft givaren limmad med silikon o sikaflex mot skrovet, och vad jag vet fanns det ingen luft mellan givare o skrov, men det ska ja inte svära på ;-) Men jag tror ändå jag ska borra o sätta in givaren utifrån och lämna flänsen på utsidan. Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Jag har en segelbåt med homogen glasfiber i botten däe ekolodet är monterat. På hårda bottnar t.ex sand fungerar det OK men på dybotten blir det ofta ingen visning. Jag misstänker att det är monteringen som försvagar både puls ekot- Min givare är monterad i ett 10 cm rör där givaren är nedsänkt i en väska som är inkompressibel. Verkar gå med vad som helst som inte fryser eller är aggresivt. Ricinolja, glycerin eller bara vatten som torkas ur på hösten. Skulle tro att din limning mot botten är ännu sämre (tätningsmassan fjädrar) så du kommer nog att få ett mer ofta visande instrument när du borrar hål. Ska kanske göra det själv men kör nog en sommar till då båten ska i sjön på tisdag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...