acandell 1 Postad 2 Juli , 2015 Hej! Jag satsade just skatteåterbäringen på en gammal Ryds 425 DL. Har läst på innan om riskerna med vattenfyllda dubbelskrov och gammalt flytskum, så jag var lite orolig för detta. Båten i fråga hade ett hål i durken, strax framför bakersta toften, och med en diameter på ca 8cm. Täckte denna var en gammal gummianordning som inte höll tätt det minsta, och inte ser ut som att den var tänkt att hålla särskilt tätt häller. I hålet stod det vatten upp till kanten, men båten ligger bra i vattnet och verkar inte ovanligt tung. Känner man i hålet verkar det gå en kanal i båten längdsriktning, och det känns alltså inte som att det finns anslutning till resten av båtens skrov (i alla fall så långt man når att känna). Tänkte då på att den kanske är någon självlänsningskanal, men jag hittar inget hål på bak båten som vattnet skulle kunna ta vägen. Har letat efter nån teknisk info, men allt jag hittar är Ryds värdelösa faktablad, så istället hoppas jag på att någon räv här har koll på vad det kan vara, och om det ska vara vattenfyllt. Tacksam för svar, Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
acandell 1 Postad 2 Juli , 2015 PS. Har nu dränerat i hålet och nu ser jag att "kanalen" är egentligen kölen och hålet med all sannolikhet är upptaget av någon tidigare ägare. Så det blir väl att bryta upp innerskrovet och byta flytskum under vintern (plus att jag såg att akterspegeln är rutten). Pust! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 2 Juli , 2015 Många båtar har dubbelbotten där mellanrummet tar hand om mindre mängder regnvatten för att man skall slippa ösa båten för bara lite vatten. Vet dock ej om det gäller denna modell. Crescent 465 har åtminstone vissa perioder haft denna lösning och då med en pump ner i hålet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
acandell 1 Postad 2 Juli , 2015 Många båtar har dubbelbotten där mellanrummet tar hand om mindre mängder regnvatten för att man skall slippa ösa båten för bara lite vatten. Vet dock ej om det gäller denna modell. Crescent 465 har åtminstone vissa perioder haft denna lösning och då med en pump ner i hålet... Ok, så det kan alltså vara så att det är en isolerad kammare just där? Jag kanske ska ta och försöka sondera med en kabeldragningsfjäder. Mycket gucka var det i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 2 Juli , 2015 Vår Crescent är från -81 och det lär vara typ 99% gucka under från gamla löv mm, så jag tror att det är klart nedsatt kapacitet:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
acandell 1 Postad 2 Juli , 2015 (redigerade) Utfört sondering med kabelfjäder. Det verkar vara öppet hela kölen. Åt sidorna är det rätt tight, men om det är vattentätt är högst osäkert. Hålet är inte centrerat över kölen vilket tyder på att det är en fixarnisse som varit framme och inget fabriksmonterat. *Om* det är tätt åt sidorna, och flytskummet inte påverkats så skulle man kanske kunna snygga till det och montera en liten länspump. Om det *inte* är tätt, så kanske det vara lämpligt att ta upp lite inpektionshål här och där och kolla läget. Ska nog ändå dra ny på topcoat på insidan efter sommaren. Jag är amatör så ovanstående är spekulationer baserat på den lilla kunskap jag har. Redigerad 2 Juli , 2015 av acandell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
acandell 1 Postad 7 Juli , 2015 Utfört sondering med kabelfjäder. Det verkar vara öppet hela kölen. Åt sidorna är det rätt tight, men om det är vattentätt är högst osäkert. Hålet är inte centrerat över kölen vilket tyder på att det är en fixarnisse som varit framme och inget fabriksmonterat. *Om* det är tätt åt sidorna, och flytskummet inte påverkats så skulle man kanske kunna snygga till det och montera en liten länspump. Om det *inte* är tätt, så kanske det vara lämpligt att ta upp lite inpektionshål här och där och kolla läget. Ska nog ändå dra ny på topcoat på insidan efter sommaren. Jag är amatör så ovanstående är spekulationer baserat på den lilla kunskap jag har. Fick svar från Ryds att hålet är där med avsikt, och att det används för att kunna ta hand om kondens i skrovet. Det skall dock vara en tät plugg på det, och kölen är inte isolerad från resten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser