Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
nabru61

Problem med Yamaha F100 4-t

Rekommendera Poster

Nu är det panik!!!

 

Båtsäsongen BORDE varit igång men här sitter jag och svär över min båtmotor, yamaha f100 typ 1999 eller 2000.

 

Hade problem att få den att gå innan jag stoppade båten i vattnet. Det visade sig att spjällen till förgasarna kärvade. Fick med lite lätt våld dom att lossna och smörjde upp. Testade igen och nu svara de motorn på gas precis som det ska. Glad i hågen sjösatte jag igår och for ut på en provtur. Puttrade på lite lugnt och sen ökade till 15 knop. Så dör motorn pang bara. Startar men med full choke och sen kör vidare ....lugnt i 4-5 knop. Sen händer precis samma sak. Och nu händer inget när jag försöker starta, inte ens ett klick. Håller på så ett tag och sen startar den (med full choke). Puttrar på men börjar få lite panik och börjar resan hem till hamnen. Motorn dör ett par gånger. Startar ibland (med full choke) på en gång, ibland inte.

 Upptäcker att "varmmotor-lampan lyser, men vet inte om den gjort det från start (tänker nått jordningsfel) då jag har  full skvallerståle...

 

Hade tömt vattenavskiljaren innan provturen men utan att kunna se om det var vatten där men börjar ana att det kanske är vatten i bensintanken trots allt. Eller nått annat..

Ytterst tacksam för hjälp!!

 

MVH Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på att motorn har choke?
Frågan är inte så dum som den låter. Grannen tryckte in nyckeln och chokade sin Mercaha F90 2000 (Mercury med Yamaha powerhead) tills jag berättade att motorn skötte detta själv och att chokeswitchen som han manövrerade inte var ansluten till något.

Nedan sprängskiss till Yamaha F100TLRX 1999
 
(36) och grejorna därunder är kallstartsanordningen som motorn sköter helt själv.
Det finns 2 st. en förgasaren till cyl 1 och en till cyl 3.

 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0028596&path=YAM~A0000002~M0000917~M0000980~C0028596&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på att motorn har choke?

Frågan är inte så dum som den låter. Grannen tryckte in nyckeln och chokade sin Mercaha F90 2000 (Mercury med Yamaha powerhead) tills jag berättade att motorn skötte detta själv och att chokeswitchen som han manövrerade inte var ansluten till något.

 

Nedan sprängskiss till Yamaha F100TLRX 1999

 

(36) och grejorna därunder är kallstartsanordningen som motorn sköter helt själv.

Det finns 2 st. en förgasaren till cyl 1 och en till cyl 3.

 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0028596&path=YAM~A0000002~M0000917~M0000980~C0028596&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM

Jag är inte säker på nått :-)

Däremot så är reglaget ett gammalt hederigt men "chokespak" och drar man upp den för att starta (normalt behövs det ju sällan på sommaren då man kör rätt mycket) så är det som att starta med gasen i botten. Jag har då alltid kallat det för choke men :-)

 

Känner igen prylarna på skissen - så det var ju bra att få veta vad det är för nått :-)

Frågan är dock...var ligger mitt problem? Vatten i bensinen? Smutsiga förgasare? Eller nått annat skoj...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns ju rengöringsmedel som du kan blanda i bensinen,och även spray somdu sprutar in i förgasarna,kolla med motorfirmorna,har fixat snurror med bränsle problem som du har,typiskt skit i förgasarna,blir så om man inte kör stabilisator i bensinen inför vinteruppehållet

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du kallar "chokespak" är en handgas och fettar inte upp blandningen. Om motorn är frisk så är det bara att vrida på nyckel oavsett om den är varm eller kall.

Någon kallstartsanordning i egentlig mening som du kan reglera finns inte.

 

Jag kan inte gissa mig till vad felet är. Kolla om det externa bränslefiltret/vattenavkiljaren innehåller vatten. Töm flottörhusen på alla förgasare (26) i sprängskissen (10 mm ringnyckel).

Hittar du vatten?

 

Flottörhusen skall tömmas som sista åtgärd varje höstservice!

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns ju rengöringsmedel som du kan blanda i bensinen,och även spray somdu sprutar in i förgasarna,kolla med motorfirmorna,har fixat snurror med bränsle problem som du har,typiskt skit i förgasarna,blir så om man inte kör stabilisator i bensinen inför vinteruppehållet

Om man fått igensättningar i förgasarna, så finns tyvärr enligt min erfarenhet inga genvägar.

Det är riva och göra rent förgasarna som gäller. Sedan tillkommer problemet att bli av med vattnet i tanken. Håller med om att stabilisator i "sista tanken" är viktigt, men mindre så om höstservicen med tömmning av flottörhusen skötts.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

helt rätt men lite jobbigt att riva alla förgasarna nu under sommaren,han kan ju pröva om det kan lossna,och göra översyn till vintern.hade en jamma 60hk förr,tre förgasare inga problem eftersom ja tömde flottörhusen varje höst,motorn satt kvar på båten utomhus,sålde den efter 20år.gick perfekt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser och antecknar :-)

Hittade inget vatten i avskiljaren...eller jag har glasögon så jag kan ju ha

missat :-) Ska tömma tanken och titta till förgasarna. Tack o lov så regnar det i Luleå så man behöver inte ut idag i alla fall :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser och antecknar :-)

Hittade inget vatten i avskiljaren...eller jag har glasögon så jag kan ju ha

missat :-) Ska tömma tanken och titta till förgasarna. Tack o lov så regnar det i Luleå så man behöver inte ut idag i alla fall :-)

Du måste tappa upp innehållet i avskilljaren i en klar PET eller glasflaska/burk och låta den stå en stund för att kunna se om det sammalas något i botten.. Om du bytt filtret/avskiljaren nyligen, så kan det vara sopprent på vatten men ändå finnas vatten i motorn.

 

Att tömma flottörhusen och testa igen är det minsta du kan göra om du missad detta i höstas.

Kolla då om du kan se vattenpärlor i det som rinner ut. Börja inte härja med tanken innan du vet att det finns ett problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde detta med varmmotorlampan. Så skall  det naturligtvis inte vara. Det kan tänkas att motorn går in i limp mode, men den borde inte bete sig som du beskriver och stanna och sedan gå att varva med handgasen. Lyser lampan även när motorn är kall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hann aldrig kolla det igår då jag var lite deperat och vill ta mig in i hamn. Ska kika på det när jag ra upp den ikväll. Har också fått tips om "säkerhetsläget"....om så...är bara frågan varför?

 

Lär väl få återkomma :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är båten upptagen och står och surar utanför huset. Kunde tyvärr inte kolla lampan då motorn inte ville starta. Alls. Så nu är det väl bara att ta helg, sörja med en flaska rövin och gomat och se hur livet är imorgon. För nu är jag då helt utan ledtråd...

 

Mvh Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är löst!!

Det var en kabel till startspärren som legat och och "ganagt" mot metall. Så därför att den bara dog när det blev jord. Tur att inget annat typ cdi-box eller tändspole havererat. Sjösatte igår för andra gången och allt funkar som det ska. Och nu är det dessutom sommar i Luleå :-)

Tack för alla tips och råd - ovärderligt att få hjälp!

Trevlig båtsommar!!!!

 

/urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...