Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
dspj

Optimal ankomsttid till gästhamn? eller bokning?

Rekommendera Poster

Vi ser fram emot första semestern med båt på västkusten, men har ju hört om trängseln...

Det leder ju osökt in på frågan om NÄR man ska planera in sin ankomst för att ha bäst chans.

Alltså:

Vilken tid har så många som möjligt av gårdagens gäster lämnat
och så som möjligt av kommande natts gäster anlänt?

I brist på egen erfarenhet hoppas jag på lite tips!

En angränsande fråga är om bokning av plats. Har hittat Dockspot, samlingssajt för bokning i förväg online.

Men hur är det i andra gästhamnar - kan man t.ex. ringa och boka eller på gästhamnens egen hemsida?

Eller är det normalt alltid "först till kvarn" som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte varit på västkusten på några år men att komma fram runt kl 12 brukar vara bra. Jag tröttnade och lackade ur på grund av detta. 12-tiden är ju då jag vill åka iväg, sedan är jag framme runt 17 och då är det fullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det där med bokning av hamnplatser är ju för en annan bara tramsigt.

Man kommer ju dit man kommer under dagen. Det finns ju en hel del naturhamnar - dubbade av SXK. 

Det är ju naturhamnar man i första hand söker sig till. 

SXK-väst har en gedigen publikation där alla dubbade naturhamnar, ankarplatser och en del leder redovisas. http://www.vastkustkretsen.se/HAK/Publikationer

Boken Skanör-Strömstad innehåller ju en hel den om västkusten dess hamnar och naturhamnar mm. http://www.bokus.com/bok/9789189564534/skanor-stromstad-din-guide-till-vastkustens-oar-gast-och-naturhamnar/ 

Skall man tvingas gå i hamn för kl.12, bara för att få en hamnplats - då kan ju båtlivet nästan kvitta. Brukar försöka undvika segla i Juli.

Förr brukade vi segla i Augusti. Med de jobb som jag och frugan hade var det lättast att få ledigt då. Skall kusten va lika båttom som den var i Augusti på 1990-talet får man segla i Oktober.  :)  :mellow:  :(

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Så var det ju det här problemet att allt man inte skriver kommer med i inlägget.

Skall man tvingas gå i hamn för kl.12, bara för att få en hamnplats - då kan ju båtlivet nästan kvitta. Brukar försöka undvika segla i Juli.

Förr brukade vi segla i Augusti. Med de jobb som jag och frugan hade var det lättast att få ledigt då. Skall kusten va lika båttom som den var i Augusti på 1990-talet får man segla i Oktober.   :)   :mellow:   :(  :mellow:   :)

post-106994-0-86401700-1434974031_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr behövde man ju inte boka hotellrum heller, man klev in på något hotell och fick rum. Idag måste man boka. I Frankrike brukar fortfarande inte boka. Kommer man till ett hotell och det är fullt så brukar de rekommendera något annat hotell och man kan få de att ringa också. 

Bokning i gästhamn kan bli riktigt smart, tänk en app som visar vilka hamnar som har lediga platser. Klicka så bokas man. Ankomsttid kan appen beräkna själv, funktion som Kartor i iPhone. Appen har uppgifterna om båten inkl foto. Betalning sker också automatiskt. Tilläggsfunktioner som Ryan Air, el, vatten, grillmöjligthet osv.

Gästhamnarna behöver ingen bemanning, bara någon som kontrollerar. Kan ju ersättas med kameror.

Det värsta är att detta skulle kunna fungera i naturhamnar också. 

Själv ankrar jag en bit bort och njuter av friheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Naturhamn finns det inte så gott om här ner längst skånska kusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är nu tyvärr så att många hamnar ligger halvfulla tills de gäster som förbokat behagar att anlända, båtliv i Bohuslän kräver alltmer att man följer ett upplagt schema, att ta sig en tur till väderöarna är numer inget man bara gör utan man kan få räkna med att det är fullbelagt, Maj och September är ttrevligare,  då kan man vara lite friare och segla dit vinden bär... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naturhamn finns det inte så gott om här ner längst skånska kusten.

Nej Skånekusten är ju ganska tråkig. Hallandskusten också. Ett Undantag - Hallands Väderö.Fast den ön räcker ju för minst en veckas besök.

Skickar du mig en riktig mailadress, så har jag en gammal PDF med skiss och farledsbeskrivningar. Hydrografika har ett nytt sjökort över ön.

thallatha(alfakrull)hotmail.com

I regel när det talas om västkusten, så avser man Bohuslän. Föll i den fällan.

Transportseglade en båt i början på veckan Klagshamn - Kungshamn, men vi gick i stort sett utomskärs hela tiden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla tips!

Får väl skaffa en mistlur så jag får liv i 14-åringen tidigt nog för att anlända destinationen vid 12. Åtminstone de dagar man behöver bunkra, ladda batterier och få en kopp som någon annan kokat.

Förstod av Smoegens inlägg att det går att boka. Via telefon då? För Dockspot hade ju bara några enstaka hamnar.

Tyvärr är det nog juli vi pratar om. Det är då vi kan ha semester.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Vi är nog lite olika. När jag seglar så har jag inget behov att gå i hamn annat än för att bunkra eller ta ombord folk. Men jag har varit i tex Hornbäck, mittemot Viken i Öresund, å där ligger man ibland 4-5 båtar utanpå varandra. samma sak har jag varit med om i bla Kåseberga å flera platser. Fast detta hör till undantagen.

Förstår inte riktigt ens behovet av att boka, prylsamhälle å internet å appar, äre inte segla man skulle å försöka njuta av naturen. Vafför tränga ihop sig i en hamn. I Fallet Kåseberga var jag på "långseglats" å behövde en natthamn att sova. Ingen skärgård å öar längs Skånekusten att kasta ankaret för en natts sömn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upplever mindre trängsel i hamnarna på bästkusten de senaste åren jämfört med för några årsen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter ju lovande,  Capitan!

Kalman, det är klart att det är olika, både från person till person och från tid till annan.

Även om det är havet och skärgården vi båda uppskattar, vill vår familj ibland åt naturens skönhet i naturhamn, ibland uppleva ett litet kustsamhälle, se lite folk och äta på restaurang. T.ex när vi har gäster med oss.

Vi är nya på sjön o västkusten. Det smörgåsbord av upplevelser det öppnar upp för oss tänker vi äta av från kant till kant.

- Dessutom finns det en fördel i just att "omväxlingen förnöjer".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Självklart dspj!

Smaklig måltid å boka tid i hamnen så du inte missar matbordet på krogen.

;)

Se upp bara så inte civilsnuten står där o kollar när du går ombord å skall kasta loss. Efter krogbesöket alltså. Det lär ha hänt ett antal ggr.

Själv skyr jag hamnar som vanligt, ligger helst för ankare när jag vilar/sover/lagar mat ombord. Å folk ser jag annars så det räcker så jag uppskattar att slippa trängas ihop med dem å gnugga fender. :o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska jag till västkusten tar jag kajaken på biltaket. Efter att ha hört bekanta beskriva hamnsituationen där är segling där uteslutet. På ostkusten ser jag inget problem, men ligger mest i naturhamnar (som inte finns i några böcker). Bra dock att de flesta tycks trängas i gästhamnar och publicerade naturhamnar så det blir mer plats åt oss andra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lustigt att dom flesta som svarat i tråden antingen inte seglar på västkusten och bara "hört" att det är fullt, alternativt bara ligger i naturhamnar och egentligen inte vet så mycket om hur det står till :mellow:

Om ni inte söker er till väldigt små eller till extremt populära hamnar i högsäsong så kan ni komma när som helst på eftermiddagen eller tidig kväll. Det finns ingen perfekt tid - eller dålig tid om man så vill. Kommer ni kring lunch kan det vara minst lika mycket folk som senare på dagen eftersom daggäster besöker hamnen. Men när det börjar bli dags att betala hamnavgift på kvällen drar dom vidare.

Kan inte direkt påminna mig att vi behövt leta så mycket och tvingats gå vidare. Det har säkert hänt några gånger de senaste åren, men då finns det alltid någon annan hamn i närheten som har plats. Kommer ihåg att jag pratade med hamnkaptenen på Gullholmen förrförra sommaren (en av dom populäraste hamnarna) och han hade dittills under säsongen (fram till mitten av augusti) inte behövt avvisa någon.

Så överdriv inte problemet, ha en reservhamn i åtanke om det skulle behövas och njut av dagen på sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla kanske inte är bekväma med att ligga i naturhamnar...
Jag själv skulle definitivt inte göra det mer än i en nödsituation (plötsligt dåligt väder, plötslig sjukdom) om jag hade varit på båtsemester.

Att kunna boka plats låter smart. Inte konstigare än att man bokar hotellrum eller flygbiljett. I synnerhet som ankomsttid med båt kan vara svårt att beräkna, särskilt om man seglar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lustigt att dom flesta som svarat i tråden antingen inte seglar på västkusten och bara "hört" att det är fullt, alternativt bara ligger i naturhamnar och egentligen inte vet så mycket om hur det står till :mellow:

Om ni inte söker er till väldigt små eller till extremt populära hamnar i högsäsong så kan ni komma när som helst på eftermiddagen eller tidig kväll. Det finns ingen perfekt tid - eller dålig tid om man så vill. Kommer ni kring lunch kan det vara minst lika mycket folk som senare på dagen eftersom daggäster besöker hamnen. Men när det börjar bli dags att betala hamnavgift på kvällen drar dom vidare.

Kan inte direkt påminna mig att vi behövt leta så mycket och tvingats gå vidare. Det har säkert hänt några gånger de senaste åren, men då finns det alltid någon annan hamn i närheten som har plats. Kommer ihåg att jag pratade med hamnkaptenen på Gullholmen förrförra sommaren (en av dom populäraste hamnarna) och han hade dittills under säsongen (fram till mitten av augusti) inte behövt avvisa någon.

Så överdriv inte problemet, ha en reservhamn i åtanke om det skulle behövas och njut av dagen på sjön!

Fast det är väl så att väldigt många människor är flockdjur. Om man inte får trängas med en massa andra människor i överfulla hamnar,  så känner man sig osäker.

Förr, när det inte var så mycket båt i skärgården och man låg ensam i en naturhamn,var det inte helt ovanligt att om det kom nån båt, la man sig ibland på fenderavstånd. "Folkskygg" som man är, brukade jag nästan göra tvärt om - la mig långt bort eller gå vidare till nästa naturhamn. 

Den tiden är förbi för länge sen. Med tanke på mängden av båt idag. Det bara några få ställe, där det bara finns plats för en båt.  :)

Själv, går i så stor utsträckning som möjligt bara till gästhamnar -  under högsäsong - om jag absolut måste handla nåt. Å andra sidan har jag ju den möjlighet att välja att segla mer än bara dagsseglinga på andra tider än just högsäsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får nog lov att säga att jag skiljer mig ifrån några ovan. Alla är vi ju olika o det är ju gott.

Jag uppskattar naturhamn och i somras blev det rejält fler nätter ute på öar än i gästhamn. Jättekul att få besöka platser att upptäcka.

Men, jag väljer absolut inte bort Gästhamnar.

Jag känner stor förväntan med att besöka en gästhamn.

Lysekil, Grundsund, Fiskebäcksil, Bohusmalmön, Bassholmen, Björholmen, Marstrand (mycket nostalgiska skäl att för mig lägga till här)

Vi har ofta riktigt trevligt när vi ligger i gästhamn. Vi är småbarnsfamilj och gör aktiviteter ihop med barnen. På flera platser är det riktigt bra lekparker, roliga museum och mycket fina sevärdheter vi inte skulle vilja missa, affärer och bryggor vi inte skulle fått se om vi inte valt att besöka gästhamnen. Som småbarnsfamilj brukar vi läsa om det sker något "i byn" och besöker gärna det som serveras.För oss har det varit riktigt trevligt och känner inte igen bilden av att det skulle vara stökigt/bråkigt och trångt.

Jag har uppfattat de 3 år vi varit ute på västkusten som mycket lugnt och trivsamt.

Nu lägger vi oss oftast med barnen mellan 21-23, så vi är ju inte ute på bryggorna allt för sent o missar säkert en del. 

Vi uppskattar att ibland skämma bort oss med att äta god mat på resturang i marin miljö. Det är ju en helt galen skön upplevelse och kan helt ärligt säga att fjolårets 5 bästa resturangupplevelser är alla ifrån västkusten, & vi kom dit med båt. ☺

Det skapar för mig stora värden i mitt båtliv jag aldrig vill gå miste om. Aldrig 🙄

Har inte vid något tillfälle blivit utan plats vare sig i naturhamn eller i gästhamn vi planerat att besöka. (Väldigt nära att så skedde i Grundsund men blev anvisad en plats jag knappt trodde fanns möjlighet att lägga till vid)

Har testat att boka plats genon dockspot, ger också en bra indikation på hur fullt det är i övrigt.

Det har fungerat för oss att hitta plats oftast mellan 15-17 har det blivit.

Sen har jag reflekterat över hur snabbt säsongen går över... Är jag några dagar in i augusti är min upplevelse att det blir väldigt glesare, väldigt fort. Måste vara svårt att driva affärsverksamhet på så extremt kort säsong...

Naturhamn: riktigt trevligt och något jag uppskattar enormt.

Gästhamn: riktigt trevligt och för oss en viktig del av upplevelsen kring båtlivet.

Salty

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har de senaste åren varit uppe i Hunnebo så gott som varje helg med bra väder under sommarhalvåret, eftersom båten ligger där. I hamnen är det från midsommar till månadsskiftet juli-augusti som det är tryck. Redan i mitten av augusti är det nästan öde i samhället och ganska få båtar i hamnen. Jag gissar att perioderna för de olika prisnivåerna i gästhamnarna ger en hyfsad indikation på vilka veckor det är hög belastning och när det är betydligt lugnare, så det kan ju vara en startpunkt.

I år har jag själv tänkt ge mig ut i några veckor, om jag får ledigt när jag begärt (inte alls säkert) och siktar då på början/mitten av juni. Jag hoppas kunna ligga i naturhamn två till tre av fyra nätter och resten i gästhamn (för att proviantera, och kanske också få ta en riktig dusch). Förhoppningsvis är det ganska lugnt i hamnarna då. Blir det inte då, så har jag mitten av augusti till början av september som andrahandsval, eftersom det även då är hyfsat lugnt och då också är mörkare på nätterna, vilket gör att jag kan sova bättre, även om den ljusa delen av dygnet för segling kortas betydligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Salty säger:

Sen har jag reflekterat över hur snabbt säsongen går över... Är jag några dagar in i augusti är min upplevelse att det blir väldigt glesare, väldigt fort. Måste vara svårt att driva affärsverksamhet på så extremt kort säsong...

Turistsäsongen styrs hårt av industrisemestern. Man har ofta försökt med olika jippo för att förlänga säsongen, ofta med klent resultat.

På 1960-talet jobbade jag, ett par sommrar, som hoppilandkalle på en personfärga som gick mellan Gravarne(Kungshamn) och Smögen: Veckan efter midssommar var det väldigt lungt. Inga skolungdommar som resten av året. Några "Smögenkärringar" som skulle till Gravarne och handla,eller med bussen. En del paket till Smögen och nån säck med post åt andra hållet. Färjan kl 16.00 gick aldrig före "SoleGunnar" slutat jobbet och skule hem till Smögen. Färjan kl.18.00 gick aldrig före Henny på Bohusläningen kom. En och annan ströpassagerare.

Fredagen efter midssomar fullkomligt exploderade det av människor och resväskor mm som skulle till Smögen. Sen var det fullt drag i 6 veckor.

2;a veckan i augusti återgick det till det gamla mönstret. Sommaren var över för det året.

De som driver verksamhet på tex Smögenbrygga  är ju till övervägande delen sådana som driver verksamhet på andra platser i Sverige, men som kommer till Smögen för att håva in pengar under några korta veckor.

Under 1990-talet seglade jag oftast under perioden från andra veckan i augusti och in i september. Första veckan i september kunde man möta en handfull fritidsbåtar i den norra delen av den bohuslänska skärgården. Nu måste man nog in i slutet av oktober för att möta en lika avfolkad skärgård när det gäller nöjesseglare.

Båtarna har ju ökat markant i antal och under en längre tid än förr, men det är ju under högsäsong som det stora draget fortfarande är och i ännu högre grad än förr.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom industrisemestern, som nog inte är en lika stark faktor som förr, har vi den idiotiska förskolesemestern. I stort sett alla förskolor stänger under fyra veckor (28, 29, 30, 31, tror jag det är), bara för att man bestämt sig för att inte använda semestervikarier som de flesta andra samhällsbärande verksamheter har. Jag har själv jobbat många år i hemtjänsten, och hur skulle det ha sett ut om hela den apparaten hade stängt helt i en månad? Självklart tar man in vikarier och ser till att man har tillräcklig bemanning och en blandning av erfarna och tillfälliga. Så borde naturligtvis förskoleverksamheten också fungera, men i stället tvingas majoriteten av alla småbarnsföräldrar ta semester under samma fyra veckor varje år. Ett komplett vansinne!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan, raol säger:

Förutom industrisemestern, som nog inte är en lika stark faktor som förr, har vi den idiotiska förskolesemestern. I stort sett alla förskolor stänger under fyra veckor (28, 29, 30, 31, tror jag det är), bara för att man bestämt sig för att inte använda semestervikarier som de flesta andra samhällsbärande verksamheter har. Jag har själv jobbat många år i hemtjänsten, och hur skulle det ha sett ut om hela den apparaten hade stängt helt i en månad? Självklart tar man in vikarier och ser till att man har tillräcklig bemanning och en blandning av erfarna och tillfälliga. Så borde naturligtvis förskoleverksamheten också fungera, men i stället tvingas majoriteten av alla småbarnsföräldrar ta semester under samma fyra veckor varje år. Ett komplett vansinne!

Vi har ju en semesterlag i sverige som säger att en arbetstagare skall beredas möjlighet till 4 veckors sammanhängande ledighet  under perioden Juni, juli, Augusti. De allra flesta vill ju ha ledigt mitt i sommaren när det förväntas va ljusats och varmast och bäst väder.

Industrisemestern är ju den tidsperiod som du kallar förskolesemester. Det är ju i stort sett då alla stora industrier stänger ner sin produktion och då de allra flesta får sin lagstadgade ledighet.

Så tidsperioden V28, 29,30 och 31 har nog inte spelat ut sin roll när de allra flesta vill va lediga och ute med sina båtar.

Har ju också jobbat i ett serviceyrke(min fru också) Vi var tre man, där någon av oss alltid skulle va i tjänst.De två andras fruar hade industrisemester.  Valet var lätt. Jag tog semester när de andra två kom tillbaka - dvs i augusti. Dessutom verkar det som  det är stabilare väder i augusti, visserligen mörkare kvällar, sen minskar det ju på antalet båtar i hamnarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...