Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
hajenhajen

Kopplingsdosa / Strömbrytar panel (biltemas)

Rekommendera Poster

Hej. Hur funkar denna ström brytar panel. Det finns tre knappar, men bara en - pol på 3 knappar, - polen sitter ihop med de tre knapparna. Hur ska jag göra om jag tex vill koppla in en bil sterio? Först måste jag ju sätta in och - pol från batteri . Vart? och sedan och minus från sterio, eller? och vart? nån som har nån karta på hur det ska se ut, eller beskrivning?

post-6838-1394234370,841_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det gula fältet ser du hur man kan koppla in bilsterio. I det gröna ser du kopplingschemat för komponenten från biltema.

post-6539-1394234370,8626_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ehh...fattar noll? hur menar du? vart ska batteri sladden in i panelen, och vad ska sedan in i sterion? Kan du berätta/berksiva detalj hur dte ska se ut...??? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte riktigt hur din panel ser ut på baksidan, dvs där anslutningarna är. Kopplingen fungerar så att du kopplar in en pluskabel från batteriet till ingången på din panel. (du fick väl med någon kopplingschema eller bruksanvisning?). Minus från batteriet drar du in till stereon, dvs inte via panelen. Panelen skall säkra och bryta pluskabeln, inte minus! Minus som du drar in till panelen är fill för batterimätaren (som sitter på), till för cigaretttändaren och för att belysa knapparna, inget annat... Fixa en bild som visar baksidan av panelen så ger jag en bättre beskrivning. Bilstereon har offtast lite kluriga inkopplingsmoment. Du vill väl inte förlora minnet i stereon, dvs du måste mata kontinuelig ström till det. Alltså, du vinner ingentin på att koppla in stereon via den där panelen. Är det säkringen du är ute efter då är det bättre med en hängsäkringshållare på pluskabeln...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inkommande: Koppla in batteriets plus till G och batteriets minus H. (H behövs endast för att lysa upp knappar i detta fallet) Utgående: D, E, F kommer att leverera ström så fort respektive strömbrytare kortslutes, dvs kopplas på (ON). Upp till dig, välj vilken du vill, D, E eller F och koppla den till stereons . Stereons - (minus) kopplar du till batteriets -...

post-6539-1394234370,9722_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tackar på förhand...en fråga till, vart ska (jorden) minus polen från sterion kopplas då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffa en kopplingsplint, dvs en platta i förtent koppar som du kopplar till batteriets minus poli via en grövre kabel. Sedan har du ett ställe med minus att utgå ifrån till övrigt elektronik som t.ex en stereo... Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kopplings schema i bilden (Tryck på bilden för förstoring). Förmodligen så finns det & - för ljuset i knapparna. Sen kopplar du som följande så kan du stänga av stereon. PS. Koppla både minnet och startsladden på stereon till strömbrytaren såp slipper du bekymmer med att minnet drar ström, även om det ä lite...

post-5601-1394234371,4862_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för svaren. En fråga till, finns nåt på panelen som kallas för Batterie Test 1 och 2 hur funkar det? vad är det för nått? funktion? ska kopplas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du ska koppla stereons minne o ev. automatfunktioner över en annan strömbrytare enn den till själva stereon, så kan du välja om du vill radera inmatade funktioner/stationer eller inte :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...