Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Tarazer

Surfplatta med gps

Rekommendera Poster

. I tex tät stadsmiljö tar man hjälp av 3/4G när det kan vara svårt att "se" satelliterna.

Det är väl sällan man seglar i tät Stadsmiljö.

Det närmsta jag kommit i det fallet var väl när jag gick in till gästhamnen i Karlstad för ett par år sen. Eller de gånger man gått in till Lilla Bommen pga dess närhet till buss och tåg

Säg inte det, tänk en fin slör genom Venedig!

Men man kan ju bli inklämd mellan en massa 3 vånings motorbåtar! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

. I tex tät stadsmiljö tar man hjälp av 3/4G när det kan vara svårt att "se" satelliterna.

Det är väl sällan man seglar i tät Stadsmiljö.

Det närmsta jag kommit i det fallet var väl när jag gick in till gästhamnen i Karlstad för ett par år sen. Eller de gånger man gått in till Lilla Bommen pga dess närhet till buss och tåg

Säg inte det, tänk en fin slör genom Venedig!

Men man kan ju bli inklämd mellan en massa 3 vånings motorbåtar! ;)

Segla genom Venedig hade förstås varit en dröm. Vilken är den seglingsfria höjden där!?

Fast å andra sidan så behövs väl ingen plotter av åt slag på ett sånt ställe.

Kom att tänka på debatten för några år sen, när USA´s störsingnal låg på och gav en relativ stor felvisning.

Det var nån som förfasade sig över att båtsymbolen på plottern gick uppe på land när de gick genom Sotenkanalen.

För egen del skulle jag skita fullständigt i om båtsymbolen  på min plotter gick uppe på land, när jag går i kanalen, och krockade med Bengt Vikingsson´s hus på Vigarne eller hans bror Jann´s sommarstuga strax intill. Jag skulle hålla styrborssidan i kanalens vatten och skita i var plottern visade att båten var.

Om jag kom 70 meter fel pga plottern´s felvisning vid Yttre Torungen, när jag seglade  mellan Smögen och Arendal, så skulle jag tycka att felet var helt obetydligt. Det kunde ju röra sig om distansminuter när man seglade på "död räkning"

Nu är jag så gammal, så jag slipper nog många av de kommande innovationerna - tack och lov. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken app för sjökort rekommenderas till paddan?

Jag har plotter, men vill ändå ha i paddan med. Är Eniros betalversion bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddade hem Isalor. Kostade dryga 200 kr för det kort jag sökte. Kan lägga ut waypoints, men inte lyckats att skapa rutter. 

Eniros betaversion har jag inte sett något test på. Valde Isalor, då det fått bra i flera tester, samt användare på olika forum. Samt kostnaden var låg, samt var en engångskostnad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kostar Navionics då? Försökte finna på deras hemsida men ganska rörigt uppbyggt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har flera navappar, Navionics, iSailor, Plan2nav, SeaPilot och några till. Den mest "riktiga" är iSailor, många finesser. Med en iMux NMEA->WiFi får jag in AIS, kursgivare, GPS mm från båtens system. Ska testa att köra autopiloten från iSailor.

Lägga ut rutter är enkelt. Klicka på "Create new route", klicka på skärmen, flytta flaggan till rätt plats, klicka på det gröna plustecknet så skapas waypointen.

Såg att iSailor nu kommer till Androd!

Annars är Navionics nog den mest lättjobbade appen och med 3/4G täckning så får man Google maps för landområdena. 

Nu kommer möjligheten att koppla till ett WiFi ekolod, ser suveränt ut på bilderna. Dessutom kan man själv "sjömäta" och få in djupen i sitt sjökort! Hoppas att detta kan fungera med min iMux annars får det bli ett nytt ekolod, helt suverän funktion!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken app för sjökort rekommenderas till paddan?

Jag har plotter, men vill ändå ha i paddan med. Är Eniros betalversion bra?

Enklast ser du det i Appstore

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plaskar runt lite i Mälaren bara.

Köpte en beg ipad mini som jag har i båten.

Padderna måste ha sim kort annars ingen gps.

Kör med Eniro På sjön och har pröjsat 159:- för pro versionen.

Har knop,spårnings plotter osv...

Wifog som sim så man har gratis surf i cirka 2 tim,mot att man tittar på 3 reklam filmer.

Ringer över Skype till utlandet,och har Spotify.

Ha en bra sommar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...