Sivertsivert 0 Postad 28 Maj , 2015 Tjo, har en kmv with vital 15 (tror jag) med en 30hk 2t. Läste om att man tjänar lite hastighet på att ha motor så högt monterad som möjligt.. Tjänar jag någon på höja motorn? Nu sittter plattan något under kölen. Mercury rekommenderade 1-3cm under kölen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 29 Maj , 2015 ja du kan tjäna på att ha den högre, den ska minst vara jäms med kölen men helst nåra cm över Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sivertsivert 0 Postad 29 Maj , 2015 Även på en liten 30 hästars då. Skall mäta lite noggrannare innan jag kastar den i plurret! Är det viktigt att motorn sitter med alla fyra bult tro? Kan använda två stycken som det ser ut nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 29 Maj , 2015 (redigerade) Jag har en ht med 40 hk som bara satt med "tvingskruvarna" eller vad man ska kalla dom, så det bör gå men 4 bult, känns säkrare. Tänker själv sätta 6st för att få det riktigt styvt, men också för att göra det jobbigare om någon bandit tänkte muttra av motorn. Dock ska min motor hänga på en jackplate. Redigerad 29 Maj , 2015 av tugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 29 Maj , 2015 Jag skulle hissa 2-3 cm över bottenlinjeom jag skulle hissa. Tror en enstaka cm gör marginell skillnad på 30hk. Tänkte hissa min motor 7cm som utgångspunkt o sänka om det behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 29 Maj , 2015 Ju snabbare båten går, desto mer vinner du på att hissa. Men det gäller att följa efter hissningen med högre stigning på propellern förutsatt att den är anpassad efter din nuvarande hissning. Annars kan det bli att propellern tappar greppet om du inte riggar in motorn. Men du kommer förmodligen tappa lite i ax även med rätt propeller vid en högre hissning av motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 30 Maj , 2015 För börja prata propellerbyte måste/bör man ha en varvräknare och veta motorns max rekommenderade varv, annars finns risken att man sätter dit en för stor propeller och det är varken ekonomiskt eller hälsosamt för motorn. Vid lyft på ett par cm behöver man till 99 % inte bry sig om propellerbyte eller "rigga in" motorn. När du sedan kör ska du därimot Trimma ut motorn så mycket du kan. Om du inte har Pt kommer båten resa sig i starten men lägga sig i bra gångläge vid planing, så då får man kompromissa o kanske trimma in något. Så här gjorde jag Trimmade ut tills båten pendlar up och ner i fören sen Trimma in tills det slutar. Då fick jag bäst gångläge med ca 2knop i vinst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sivertsivert 0 Postad 30 Maj , 2015 Har inte pt tyvärr. Men tror nog båten planar ut bra ändå. Men skall ställa motorn rakt å se hur lågt den hänger nu.. Men siktar på få upp kavitationsplattan ovanför köl någon cm då.. Hoppas på ca 25 knop så varje räknas ju Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 30 Maj , 2015 Jag hissade en 50 hk ett bulthål för många år sedan. Varpå det inte gick att ha pinnen längst ut längre. Pinnen gick att ha näst längst ut. Båten gick en halv knop långsammare. Med 2" högre stigning gick det att ha pinnen längst ut igen. Toppfarten blev 3 knop högre än innan hissning. Och nej, man åker ju inte bara och köper en propeller på måfå. Men dom som säljer propellrar brukar ha varvräknare som man bara håller mot skrovet bak på båten just när man testar propellrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kent_W 0 Postad 31 Maj , 2015 Det finns en gammal men bra tumregel för att ha en utgångspunkt för hur mycket man ska hissa motorn. Utgångspunkten för att beräkna hur högt motorn ska sitta är att "Skäddan" ska ligga i linje med båtens botten. - För varje "Fot" man flyttar ut motorn från aktern ska den Hissas "2tum". Det betyder att i princip alla motorer ska monteras med "Skäddan" högre än botten på båten. Sen är det naturligtvis individuellt för varje båt/motorfäste/motorstorlek vad som blir optimalt. /KentW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sivertsivert 0 Postad 31 Maj , 2015 Då hänger nog min motor rätt så långt ner, dock är inte motorn utflyttad något och kommer nog inte bli heller. Men mercurys råd var ju att plattan skall vara en till tre centimeter under köl. Om jag inte minns helt fel. Skall ta en titt på det innan sjösättning. Uppskattar ju den extra fart jag kan få "gratis". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 1 Juni , 2015 Fast om skeddan ska ligga i linje med båtens botten, skulle nog båten bli okörbar. Då skeddan är fenan längst ner på motorn. Jag tror kent_w menar antikavitations plattan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sivertsivert 0 Postad 8 Juni , 2015 22 knop på inersta pinnen/tilt.. Skall se om jag kan höja motorn och tilta upp den lite till helgen och se om de ger något.. Dock nytt problem tung motor, batteri och tank bak gjorde att vattenlinjen hamnade i lagom höjd med hålet vattmet ska rinna ur. Läcker in lite vatten mellan motorbrunn/höla in i båten.. Någon som har nåot enkelt tips på lösa det? Last något fram? Täta urringningshålet och göra ett nytt? Länspump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 8 Juni , 2015 I min båt sitter batteriet under fördäck, vikt 20-25 kg (Uppskattat) skillnaden blir det dubbla nästan (40-50kg då man flyttar fram vikten. Sen kan du ju flytta fram tanken om det finns plats, det är ju lättare då bara en slang ska dras. I min båt är utrymmet i aktern rätt långt så tanken är framflyttad ca 40 cm framför akterspegeln, det gör ju viss skillnad bara det. Var försiktig att vatten inte tränger in i akterspegeln om du har otäcka kanter eller hål vid motorbrunnen. Med detta kan du även få en fartökning då viktfördelningen förmodligen blir bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sivertsivert 0 Postad 8 Juni , 2015 Då blir det att möblera så snart som möjligt! Men det är inga problem med lång bränsle slang, skall blåsan sitta nära tank eller motor? Batteriet har nyinköpta kablar i lite tråkig bestämd längd men har ju rätt bra med utrymme framtill.. Dragg med kätting osv är ju bak med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 10 Juni , 2015 Jag köpte Startkablar som batterikablar som jag skarvade på, prisvärt 16mm2 3,5meter 199kr. Jag hadde satt slangen/pumpen så jag kunde pumpa från förarplatsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser