Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
uskcsa

Tumstocksmetoden kontra Vajert.

Rekommendera Poster

Är lite beskymrad. Efter att ha renoverat min mastbalk under vinten så riggade jag min masthead-båt i helgen. Tanken var att jag skulle använda mig av tumstocksmetoden och sedan mäta mina värden med hjälp av mätverktyget Vajert. Enligt den senare ska värdet ligga mellan 5.5-8 för en masthead.

 

Jag började med att dra topp-vanten med skiftnykel på babord sida (1.5 mm) och sedan skulle jag dra den på styrbord sida. Det lyckade jag inte med. Den börjad gnissla när jag var ca ”halvvägs”. Vantskruven började till och med vrida sig. Jag avbröt och mätte med verktyget Vajert som visade att jag hade nått maxvärdet 8.

 

Efter att ha läst på forumet och annorstädes så har jag förstått att Vajert inte är riktigt pålitlig samtidig som man egentligen inte kan dra för hårt med en skiftnyckel. Men eftersom jag hade problem att dra ytterligare för hand så blir jag osäker. Topp-vanten är ju spänd men är det tillräckligt? Ska jag strunta helt i vajert och inthandla än större skiftnyckel och hoppas på att jag inte förstör något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som om du vridit den övre delen, alltså den som är fast i vajern och då snurrat vajern.

Sedan beror det ju på hur hårt du dragit innan du satte dit tumstocken. Men det finns nog proffs här som kan svara på din fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken var att jag skulle använda mig av tumstocksmetoden och sedan mäta mina värden med hjälp av mätverktyget Vajert. 

 

 

 

Det är precis så som Seldens rekommenderar. 

 

Var på en träff hos SXK i ämnet  och tumstocksmertoden var mer tillförlitlig än riggspänningsmätare enl Seldens representant.

 

Han betonade också vikten av att göra ren vantskruvarna.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html

 

Hur stor skiftnyckel har du!?

 

Var tillsammans med kollegan Åke på fiskebåten Nyland och bytte ut det elektriska efter en brand i maskinrum och styrhytt. En mekaniker - allmänt kallat "Smen" och en ganska argsint man - kom upp i styrhytten och frågade om jag hade en liten skiftnyckel. Jag hade bara den största skiftnyckeln jag hade i verktygslådan - en 1;a -bakfickan, men jag visste att Åke hade en 00;a i sin verktygslåda i maskinrummet, så jag hänvisade "Smen" till Åke. "Smen" klättrade ner genom den trånga luckan i styrhyttsgolvet och ner på stegen till maskin.

 

När han kommer upp igen, fick han se skiftnyckel i min bakficka. Det var ju precis en sån som han var på jakt efter. Han blev en aning irriterad att ha varit tvungen att klättra ner i maskin, när jag hade en liten skiftnyckel i bakfickan.

 

För oss var en 00;a en liten skiftnyckel och en 1; en stor. För "Smen" var en !;a en liten skiftnyckel och en stor skiffftnyckel var nog så där en meter lång.

 

Jag bruka hålla emot i ändstycket på vajen med en pryl eller skruvmejsel. Sen skruvar jag för hand på vanstskruvarna så att masten står rak, slacken i vajern försvinner, Anbringar tumstocken och drar växelvis på varje toppvant. tex 5 tag på varje sida tills jag uppnår rätt avstånd mellan ändstyket och tumstocken. För 15% av vajerns brotthållfasthet blir det 3 mm på en tvåmeters tumstock.

 

Har du problem med masrtstöttningen/ mastbalken får du ju ta hänsyn till detta. På min gamla havsfidra kunde jag aldrig spänna upp riggen efter rekomendationerna - inte ens efter att jag förstärkt masstöttningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svaren. Lindius, tror att jag har gjort det rätt. Gjorde rent, spände för hand, och drog runt på den nedre delen av vantskruven.....men visst vantskruven kanske är skadad.

Kanske använder jag en för lite skiftnyckel, skulle tro att det är en "1:a". Villken storlek brukar ni ha för en wire på 5 mm ?

Men vad tror ni, är Vajert helt opålitlig? Om jag jag skulle lyckas nå brytpunkten enligt tumstocksmetoden så kommer jag antagligen ligga långt över Vajerts förslagna interval ??? En annan fundering som jag hade är att eftersom tumstocksmetoden och "Vajert" mäter olika saker så kanske felet ligger i att wiren är sliten....men nu kanske jag är ute och seglar......

Redigerad av uskcsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej uskca!

 

Jag tycker din beskrivning tyder på att den gnisslande vantskruven har skurit. Prova att byta den så tror jag det går bättre. Vad gäller tumstocksmetoden vs vajert så har en sk, vajert en stor fördel och det är att den kan mäta vajerns spänning som den är just när du vill mäta. Med tumstocksmetoden måste du ju börja om varje gång du vill ha kolla hur spänd vajern ska bli.

 

Dessutom är jag tämligen övertygad om att alla synpunkter på att man ska spänna upp riggen till minst 15% av brottlasten inte gäller crusingsegelbåtar. Själv har jag en Albin Viggen och den spänner jag till absolut max 10% av brottlasten utan att jag får slack i toppvanten vid 30 grader lutning och hårt väder. Jag använder en vajert och är nöjd med det.

 

Lycka till!

 

Med vänlig hälsning Thomas S

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gladius. Tror att du har en poäng. Får nog börja med att byta vant och köpa en större skiftnyckel :-)

 

Intressant att läsa om dina erfarenheter av 10 % av brottslasten. Det är väl ungefär där jag hamnar just nu. Har en Misil 2 så jag får väl kolla ordentligt vad som händer i lite hårdare väder.

 

Frågan om Vajerten kvarstår. Om jag fixar det med tumstocksmetoden så kommer nog Vajerts förslagna interval 5.5-8 för masthead övertigas ordentligt vid 15 av brottslasten???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle ni vilja spänna riggen så löst som möjligt? Det finns ingen fördel med det. Risken är att masten kan börja pumpa om det går lite sjö och höjdtagningsförmågan blir starkt lidande.

 

På en MH-rigg är det bara att dra åt, hårt! Som segelmakaren sa när jag frågade om Shipman28an, "dra så hårt ni kan, det blir ändå inte så hårt med de små vantskruvarna"

På X35 tror jag vi är närmare 50% av brottlastten i övervanten, det är en partialrigg med rod!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har visserligen en större båt och använder tumstocksmetoden sedan många år och tycker den fungerar bra. Skaffade en vajert för några år sedan för jag trodde i min enfald att den skulle underlätta. Men precis som du verkar få, så verkar den ge värden helt uppåt väggarna. Jag får känslan av att den över huvud taget inte kan böja vanten och därför visar långt över aktuell vajerspänning. Fjädrarna verkar väldigt klena?! Får väl också säga att vid hård segling så känns vanten relativt lösa även om dom inte slackar, så jag överspänner definitivt inte.

 

Om detta gäller vissa exemplar av vajert eller kombinationer av vant och varjert vet jag inte. Men min ligger längst ner i en låda sedan flera år tillbaka. Provmät på några andra båtar så får du se om du kan lita på den!

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klarar båten av att riggen kan spännas enl. rekommendationen 15% av brottlast har man sannolikt en rigg som redan vid bryggan fått känna på ganska stor del av max påkänning. Risken är då mindre att ett vant går upp i pressningen i ett ändstycke.

 

Ofta skär vantskruven och blir svår att dra även med stor hävarm. Då kan man vänta till en hård kryss.

 

Jag läste Selldéns riggtips och de har en pedagogisk poäng där man visar att riggen kan utsättas för extrema krafter om toppvanten är så slacka att övre delen av masten viker sig så lovart vant lägger sig nära eller parallellt med masten. Då kan lovartsvantet smälla av med avmastning som följd. Kraften blir omåttligt stor på lovartsvantet när i hård vind vinkeln mellan toppvantet och masten närmar sig noll. Sen jag läste detta har jag ökat upp verktygens storlek. Rigghaveri är inget jag önskar mig. Särskilt inte i hård vind till havs. Det skulle nog bli sista seglingen.

 

Se till att inte fresta på riggen i onödan till havs utan minska segel i tid och var följsam med kurs. Det kan hjälpa om riggen ligger på gränsen för sin hållfasthet.

 

Å andra sidan, i skärgården, provocera riggen för att testa. Ett haveri i smult vatten nära till räddning är mycket mindre risk än ett haveri i hög sjö långt ute till havs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle ni vilja spänna riggen så löst som möjligt? Det finns ingen fördel med det. Risken är att masten kan börja pumpa om det går lite sjö och höjdtagningsförmågan blir starkt lidande.

 

På en MH-rigg är det bara att dra åt, hårt! Som segelmakaren sa när jag frågade om Shipman28an, "dra så hårt ni kan, det blir ändå inte så hårt med de små vantskruvarna"

På X35 tror jag vi är närmare 50% av brottlastten i övervanten, det är en partialrigg med rod!

 

Hej JonasP!

 

Jag vill absolut inte dra så löst som möjligt! Där läser du mitt svar fel. en korrekt ansatt rigg är en av de detaljer som är viktiga dels ur säkerhets och hållfastsynpunkt och dessutom ur prestanda synpunkt. Dock litar jag mer på erfarna seglare och metoden att läsidans toppvant inte ska slacka vid en krängning runt 20 - 30 grader (lite beroende på båt och mastkontruktion) än de som påstår att riggen ska ansättas så hårt som möjligt. En gammal 70-tals båt med masten stående på rufftaket mår inte bra i längden om riggen sätts an för hårt. Att själva vajern håller för att dra åt så mycket man bara orkar stämmer nog, men hur det är med mastbalk, rufftak, röstjärn, vantskruvar, riggbultar, mastinfästningar mm är en annan fråga som man inte får glömma bort.

 

Jag vet många som seglat (cruising) i många år även i hårt väder med en rigg som är spänd strax under 10% av vantens brottlasten utan att ha fått problem. Jag vet också många seglare som har fått ett och annat problem med sin båt pga för hårt ansatt rigg.

 

Som svensk är jag glad åt ordet lagom för riggen ska spännas lagom mycket :-)

 

mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför skulle ni vilja spänna riggen så löst som möjligt? Det finns ingen fördel med det. Risken är att masten kan börja pumpa om det går lite sjö och höjdtagningsförmågan blir starkt lidande.

 

På en MH-rigg är det bara att dra åt, hårt! Som segelmakaren sa när jag frågade om Shipman28an, "dra så hårt ni kan, det blir ändå inte så hårt med de små vantskruvarna"

På X35 tror jag vi är närmare 50% av brottlastten i övervanten, det är en partialrigg med rod!

 

Hej JonasP!

 

Jag vill absolut inte dra så löst som möjligt! Där läser du mitt svar fel. en korrekt ansatt rigg är en av de detaljer som är viktiga dels ur säkerhets och hållfastsynpunkt och dessutom ur prestanda synpunkt. Dock litar jag mer på erfarna seglare och metoden att läsidans toppvant inte ska slacka vid en krängning runt 20 - 30 grader (lite beroende på båt och mastkontruktion) än de som påstår att riggen ska ansättas så hårt som möjligt. En gammal 70-tals båt med masten stående på rufftaket mår inte bra i längden om riggen sätts an för hårt. Att själva vajern håller för att dra åt så mycket man bara orkar stämmer nog, men hur det är med mastbalk, rufftak, röstjärn, vantskruvar, riggbultar, mastinfästningar mm är en annan fråga som man inte får glömma bort.

 

Jag vet många som seglat (cruising) i många år även i hårt väder med en rigg som är spänd strax under 10% av vantens brottlasten utan att ha fått problem. Jag vet också många seglare som har fått ett och annat problem med sin båt pga för hårt ansatt rigg.

 

Som svensk är jag glad åt ordet lagom för riggen ska spännas lagom mycket :-)

 

mvh Thomas S

 

Ok, du får lita på dina erfarna seglare så litar jag på mina riggare, segelmakare och erfarenhet. ;-)

 

 Kraften från statiskt ansatta vant kan väl aldrig bli större än kraften när man seglar? Och kraften när man seglar ökar ju inte för att riggen är hårt ansatt? 

Men då förstår jag lite bättre ditt resonemang men jag är inte säker på att jag håller med. Jag skulle i alla fall modifiera det till att övervanten ALDRIG ska slacka på en MH-riggad båt, oavsett ålder! Krafterna som uppstår om riggen pumpar är mycket större än den statiska lasten från spända vant!

 

Apropå båtar som inte tål rigglaster... Jag gillar skrönorna från -70-talet om stora IOR-båtar där inte köksskåpen gick att öppna när man pumpade hem hydrauliken för häckstaget eller toadörren kärvade när man tog hem backstaget på den sidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej uscksa, ordet lagom är per definition alltid bäst, för man menar därmed "optimalt bra".
(Och "optimalt bra" är väl ett begrepp som knappast kan ifrågasättas eller missförstås ens av nutida lagomhatare?)

Enligt dit äldre inlägg verkar du mer eller mindre ha krossat maststöttningen i din Misil2? Nu tycks forumets allmänna råd återigen bli typ...spänn tills skiftnyckeln slinter. Kan tycka att det är hög tid att ifrågasätta allmängiltigheten hos detta med tumstocksmetod o mätverktyget "vajert"?

Bägge metoderna tar - vad jag begriper - sin utgångspunkt i modern 19trådig RFvajer. Dimensionen hos dessa vajrar är valda för lagom (f,låt... menar optimal, glömde lagom-ordets besynnerliga belackare) svikt i riggen hos moderna båtar. Men exempelvis äldre träbåtar kan ha rent löjligt tjocka stagdimensioner till klena master, man visste nog inte bättre på den tiden utan tog till rejält. Vad gäller äldre plastbåtars rigg kan man nog med fördel också börja misstänka åldrigt tänkesätt som avviker från modern 19trådig RFstandard?)

Nå, hoppas du slipper krossad mastunderstöttning denna gång!
Tror forumets sakkunskap har förhäxats litet av detta med risken för slacka stags ryck och litegranna glömt både rim&reson?
Själv ser jag riggen lite grann som en sorts stel pilbåge, svikt i bågen (masten) bör stå i relation till snöret (mastvajrarna) och samverka harmoniskt för varje båttyp?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till ursprungsfrågan... fördelen med t ex Vajert är ju att man kan ha koll på spänningen när man efterdrar. Tumstocksmetoden funkar bra när man utgår från en lös rigg, men man vill ju inte gänga upp alla vantskruvarna och börja om när man skall efterdra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla råd och synpunkter. Nu har jag införskaffat nya vantskruvar och en ordentligt stor skiftnyckel. Att komma upp till 15 % av brottslasten blev inget problem. Förhoppningsvis blir det inget problem med mastbalken som nu är ordentligt förstärkt. De tidigare misil 2:orna var tydligen underdimensioneradevad gäller mastbalken.

Jag tar till mig det som har sagts om Vajert, att den inte ska användas vid riggning utan möjligtvis vid eftertrimmning. För egen del visade den ett värde på drygt 9 medan den rekommenderade värden skulle ligga mellan 5,5 och 8 för masthead.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Varför skulle ni vilja spänna riggen så löst som möjligt? Det finns ingen fördel med det. Risken är att masten kan börja pumpa om det går lite sjö och höjdtagningsförmågan blir starkt lidande.

 

På en MH-rigg är det bara att dra åt, hårt! Som segelmakaren sa när jag frågade om Shipman28an, "dra så hårt ni kan, det blir ändå inte så hårt med de små vantskruvarna"

På X35 tror jag vi är närmare 50% av brottlastten i övervanten, det är en partialrigg med rod!

 

Hej JonasP!

 

Jag vill absolut inte dra så löst som möjligt! Där läser du mitt svar fel. en korrekt ansatt rigg är en av de detaljer som är viktiga dels ur säkerhets och hållfastsynpunkt och dessutom ur prestanda synpunkt. Dock litar jag mer på erfarna seglare och metoden att läsidans toppvant inte ska slacka vid en krängning runt 20 - 30 grader (lite beroende på båt och mastkontruktion) än de som påstår att riggen ska ansättas så hårt som möjligt. En gammal 70-tals båt med masten stående på rufftaket mår inte bra i längden om riggen sätts an för hårt. Att själva vajern håller för att dra åt så mycket man bara orkar stämmer nog, men hur det är med mastbalk, rufftak, röstjärn, vantskruvar, riggbultar, mastinfästningar mm är en annan fråga som man inte får glömma bort.

 

Jag vet många som seglat (cruising) i många år även i hårt väder med en rigg som är spänd strax under 10% av vantens brottlasten utan att ha fått problem. Jag vet också många seglare som har fått ett och annat problem med sin båt pga för hårt ansatt rigg.

 

Som svensk är jag glad åt ordet lagom för riggen ska spännas lagom mycket :-)

 

mvh Thomas S

 

Ok, du får lita på dina erfarna seglare så litar jag på mina riggare, segelmakare och erfarenhet. ;-)

 

 Kraften från statiskt ansatta vant kan väl aldrig bli större än kraften när man seglar? Och kraften när man seglar ökar ju inte för att riggen är hårt ansatt? 

Men då förstår jag lite bättre ditt resonemang men jag är inte säker på att jag håller med. Jag skulle i alla fall modifiera det till att övervanten ALDRIG ska slacka på en MH-riggad båt, oavsett ålder! Krafterna som uppstår om riggen pumpar är mycket större än den statiska lasten från spända vant!

 

Apropå båtar som inte tål rigglaster... Jag gillar skrönorna från -70-talet om stora IOR-båtar där inte köksskåpen gick att öppna när man pumpade hem hydrauliken för häckstaget eller toadörren kärvade när man tog hem backstaget på den sidan.

 

Skröna?? Var har du fått det ifrån.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 Kraften från statiskt ansatta vant kan väl aldrig bli större än kraften när man seglar? Och kraften när man seglar ökar ju inte för att riggen är hårt ansatt? 

Men då förstår jag lite bättre ditt resonemang men jag är inte säker på att jag håller med. Jag skulle i alla fall modifiera det till att övervanten ALDRIG ska slacka på en MH-riggad båt, oavsett ålder! Krafterna som uppstår om riggen pumpar är mycket större än den statiska lasten från spända vant!

 

Apropå båtar som inte tål rigglaster... Jag gillar skrönorna från -70-talet om stora IOR-båtar där inte köksskåpen gick att öppna när man pumpade hem hydrauliken för häckstaget eller toadörren kärvade när man tog hem backstaget på den sidan.

 

Skröna?? Var har du fått det ifrån.

 

HAHA! Jag hör dem bara berättas framåt kvällen i baren, men har ju aldrig upplevt det själv så jag har liksom förutsatt att historierna om folk inlåsta på toa till nästa slag etc hade "mognat" lite men de måste ju sin grund i nåt antar jag...  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte backa till sjuttiotalet för att hitta båtar där det inte går att öppna alla dörrar på alla bogar. Seglade över Atlanten på en Jeanneau 51 för ett tag sedan och där var det påtagliga problem att stänga och öppna dörrarna ibland.

Det är något franskt as till rullmast som slingrar sig som en orm. Båda undervanten gick ett par dygn ut till havs. Vi ersatte med dynemafall och tog hem på lovartwinchen så riggen stod kvar tills vi kom hem.  ;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man byggt inredningen i ett par båtar själv så vet man att alltför bra passform straffar sig när riggen sätts an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att smörja vant skruven med vantolja  :-)  så minskar risken att dom skär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...