merald 2 Postad 16 Maj , 2015 Något som är vanligt när man kollar på båtannonser på äldre båtar är att det står "all el omdragning". Dum fråga, men behövs elen alltid dras om i intervaller? Eller är det bara för att möta nya behov? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Maj , 2015 Lite OT Jag är så gammal att när jag var ung, var trä det vanligaste båtmaterialet, då stod det i annonser, renskrapad sen förra sommaren, eller om någon köpt en ny båt, jag ska renskrapa den till vintern. Detta har i dagens plastålder, då behovet av renskrapning är minimalt, ersatts av att bygga om elen. Min sista träbåt var drygt 30 år gammal när jag sålde den, den var aldrig renskrapad! Dock har jag fallit för frestelsen och faktiskt dragit om elen i plastbåten en gång under de 30 år jag ägt den. Vad vill jag säga med detta,.....behovet att greja med båten är nog större än det faktiska behovet. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 16 Maj , 2015 Har man inga problem, så är koppar koppar. Det som sitter i ändarna år mer relevant. Jag anser att förmonterade kablarna räcker tll m a p belesning och lanternor, då förbrukn6ngen gått ner till 1/10-del. Men matning till utag för datorer och dyl. Kan vara bra att dra 10mm^2 Gärna förtent. ladd och huvudledare också. Men kablar i sig bör kunna vara kvar tycker jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 16 Maj , 2015 Fast idag vill vi ha mer ström till våra grejer än "förr". Då kanske det var lite lyx att ha en sänglampa. Så de flesta lägger till ett uttag här och ett där och till slut är originalkablarna inte tillräckliga och den ursprungliga installationen är en riktig härva. Sen var det tillåtet med inplastade kablar tidigare vilket nu inte är ok. Strömbrytarna var inte allltid så bra. Kabelhöljena blir gamla och spricker. Kontakter i lampor och annat blir ärgade och är svåra att göra rent utan att förstöra armaturen. Många vill ha en GPS och/eller VHF och kanske en radar och en autopilot. Kanske även en värmare och ett kylskåp. Då skapas ett behov av att uppgradera el-systemet och när man ändå håller på så kan det vara bra att byta åtminstone huvudkablarna och de som ska strömförsörja de mest krävande apparaterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Maj , 2015 Ofta är det nog så att äldre båtar har ett elsystem som byggts om, till och ut. Ibland är det enklast att riva ut alltihop och börja om från början. Men visst går det att röja upp lite, kanske dra om vissa kablar och dra nytt där man verkligen behöver. Kopplingar, strömbrytare, uttag mm behöver kollas. Så egentligen kan man nog bli lite orolig när det står "nydragen el". Det betyder kanske att ägaren inte förstod sig på det, vilket ju inte är lovande om han själv dragit det nya systemet. Min båt hade ett elsystem dager av en elektriker, FK1,5, blått och svart. Alla kopplingar var sockerbitar av den sämre sorten. Men det var inga problem att restaurera. Alla armaturer, uttag och strömbrytare kunde återanvändas. Utom en strömbrytare som nog var avsedd för dockskåp. Det bästa var att han tagit till på kabellängderna så att man kunde pressa dit nya kontakter utan att behöva sträcka kablarna. Jag har fortsatt i hans anda med FK men med fler färger, det är bara tvåledarna som är röda/svarta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Maj , 2015 Något som är vanligt när man kollar på båtannonser på äldre båtar är att det står "all el omdragning" Kan hända att det är som blocket annonserna där säljare ofta påstår för att höja priset att service och kamremsbyte nyligen är gjort trots att just bilmodellen de vill sälja har kamkedja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 18 Maj , 2015 Ofta är det nog så att äldre båtar har ett elsystem som byggts om, till och ut. Ibland är det enklast att riva ut alltihop och börja om från början. Exakt! De båtar jag har haft har lidit av just detta. En ägare köper en plotter och drar elen till det närmaste stället hen kan hitta 12V. Ibland direkt på batteriet. Ibland på pentrypumpen. Sen kopplar nästa ägare nya lampor. Sen ny radio osv osv. Och så har man ett råttbo utan dess like. Sen är det väl en definitionsfråga vad "all el utbytt" innebär. Lite som en "nyrenoverad motor" kan betyda både att en motor verkligen blivit urlyft och renoverad. Eller att den fått förgasaren rengjord. Och allt däremellan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Maj , 2015 En ägare köper en plotter och drar elen till det närmaste stället hen kan hitta 12V. Ibland direkt på batteriet. Ibland på pentrypumpen. Sen kopplar nästa ägare nya lampor. Sen ny radio osv osv. Och så har man ett råttbo utan dess like. Det du missar är ett stort och spännande äventyr, många härliga timmar i båten på vintern! Faktum är att det oftast går att reda ut. Ofta är det några sådana där tills-vidare-kopplingar (kallas industrikopplingar i min värld). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Maj , 2015 Mitt inlägg i tråden var lite skämtsamt menat, men med lite allvar bakom, många frågor här på forumet inleds med att någon skriver nu har jag byggt om elsystemet som föregående klåpare kopplat, och sedan kommer det ett antal frågor varför olika saker inte funkar. Att byta ut någon "industrikopplig" då och då är väl helt ok. Men värre är dom som klipper bort alla kablar och slänger ut "råttboet" Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser