Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
merald

Tål trailern en draco 2500?

Rekommendera Poster

Någon som har någon erfarenhet av liknande? Trailern är en "riktig" 80-trailer.

 

Trailern har följande spec

 

Dragvikt: 2500 kg

Längd: 4,30 - 6,40 m

Lastvikt: 1810 kg

Olastat: 690 kg

 

Båten

7,6 x 2,8m

2500kg

 

Min fråga är om det är praktiskt möjligt att förflytta den med lite överlast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh, nej. Jag tror inte det är en bra idé. Vikten går nog bra, men båten är längre vilket gör att vikten fördelas fel. Det är ju inte en liten eka vi snackar om.

 

Sedan är båten för bred om du tänkt köra på allmän väg (om nu ditt körkort och bil gör att du får dra vikten).

 

Skulle något hända lär det bli dyrt. Tror inte ditt försäkringsbolag är speciellt hjälpsamt i det läget.

 

Tyvärr, jag brukar vara optimist, men detta känns på gränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är med optimist men blev lite tveksam, därav postningen. E-kort finns. Finns det inget som kallas odelbar last som får vara bredare, om jag sätter dit en lgf-skylt och kör 30?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är med optimist men blev lite tveksam, därav postningen. E-kort finns. Finns det inget som kallas odelbar last som får vara bredare, om jag sätter dit en lgf-skylt och kör 30?

 

Jo, jag googlade lite. Bredden skall nog gå bra om den märks ut korrekt.

 

http://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2012_107_kons.pdf

 

Men jag är nog ändå lite skeptiskt. Vänta lite och se vad andra säger. Finns massor av erfarenhet på detta forum.

 

Skall den flyttas långt? Din båtklubb eller så bör annars har kontakt med en kranbil som fixar flytten enkelt och säkert. Är det kort brukar det inte bli så himla kostsamt heller. Ett annat alternativ är ju att hyra en större trailer.

 

Men som sagt, invänta andras erfarenheter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det bara funnits en större trailer att hyra i närheten hade det varit givet. I värsta fall får jag köra och hyra trailern långväga. 27 mil är distansen. Alla prisvärda förslag välkomna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det bara funnits en större trailer att hyra i närheten hade det varit givet. I värsta fall får jag köra och hyra trailern långväga. 27 mil är distansen. Alla prisvärda förslag välkomna :)

27 mil med överlast o LGF-skylt.

 

Sluta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför frågar jag här om hjälp hur jag löser detta på annat sätt än kranbil. Reglerna är ju fantastiskt krångliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte sätta dit en LGF skylt på en vanlig reggad trailer och köra 30 km/h och vara laglig.

 

För att det ska funka måste trailern vara oreggad och ej fjädrad.

 

Sedan att plocka på en 2,5 ton tung båt på en trailer som klarar 2.5 ton med sin egen vikt plus att båten är för lång och på det köra 27 mil, Näe funkar inte, När haveriet är ett faktum så lär det bli dyrare att reda upp än att fixa en lastbilstransport, för att inte tala om det psykiska lidandet när man står med trasig trailer utmed vägkanten på ett illa valt ställe, för det är där haverier brukar inträffa.

 

Sedan att köra 27 mil med 30 kärra är ju upp till var o en, men se då till att fixa en riktig trailer som klarar vikten o längden och att däck o hjullager är i topptrim.

 

Går åt en bra dragbil också då totalvikten på båt+ trailer lär ligga en bra bit över 3 ton.

 

Har du kollat vad det kostar med en lastbilstransport?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rejäl dragbil finns. Lastbilstransport var ca 7500. Försökt förgäves hitta 30vagn som håller rätt spec men verkar som de aldrig kommer ut på annons. Säljs nog runt inom båtklubbarna mest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 7500 kr så är det i min värld bara att fixa lastbilstransport.

 

Soppan för din egentransport t o r ca 1500 kr då är det 6000 spänn dyrare med lastbil, småpengar i en båtaffär i din dignitet ( om du nu inte fått båten nästan gratis förstås ).

 

Kan ju säga att det är ganska påfrestande att kuska så långt med en 30 kärra. Jag kör 6 x 2 mil t o r alltså 12 mil vid sjösättning o upptagning det känns lite i kroppen efteråt.

 

Jag har ca 3 ton efter min Cheva pickis och man får vara ganska alert hela tiden, är inte som att ha husvagn eller annat bromsat ekipage efter. Det skjuter på bra när man ska bromsa i lite nerförslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som yrkesförare med över 30 år i yrket är jag inte förvånad när jag läser sådana här dumheter. Så många lagöverträdelser man ser efter vägarna med överlastade ekipage. Om du nu trots allt överväger att köra själv med detta hoppas jag att det går sönder nånstans för så här ska det inte gå till! Tänk om du på väg nerför får ett påskjut och det börjar vobbla med påföljden att du frontar mot mötande? Nä, tänk om och ta transportkostnaden med en godkänd trailer eller lastbil som en man istället för en idiot!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta den sjövägen är inget alternativ!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lugn, ingen ska köra olagligt, det var bara delvis för att få igång diskussionenoch delvis för att jag inte vet. Visste inte att det var så hård ton här. Om jag nu bestämt mig för att göra det skulle jag aldrig lägga ut det här. Vill ha hjälp med hur jag gör, istället blir man önskad 7års olycka. Finns det någon här som har något konstruktivt att dela med sig av sina erfarenheter som en vuxen är det välkommet :) tack ni få som har gett lite vägledning.

Redigerad av merald

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta den sjövägen är inget alternativ!?

Jo, mer än halva sträckan. Kanske vore ett bra alternativ, då blir det lite eget körande för att lära känna båten, och kortare sträcka att köra med kranbil. Bra idé!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi människor är olika som tur är. Att ta hem en båt på lastbils är något som aldrig skulle komma i min tanke. Från där jag köpte min förra båt till min hemmahamn var det bara 25 distansminuter - tyvärr.

 

Förra båten köptes på ett betydligt angenämare avstånd.  Hemseglingen blev ca 1600 distansminuter. Totalt 11 veckor, fördelade på två år.  :)

 

Fast huvudmotorn går ju på luft - fast luft som drivmedel är heller inte gratis.  :huh: Men man har ju en alternativ drivkälla, under de perioder luften "tar slut".  ;)

 

post-106994-0-20443900-1431786429_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...