Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Huper

råseglare

Rekommendera Poster

Latinsegel kan vi nog utesluta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strindberg var nog helt borta, så det måste ha varit en fullriggare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade äntligen en användbar länk: http://www.lagerholm.com/fab/segel.htm

Man seglade ökor med råsegel i Stockholms Skärgård intill slutet av 1800-talet, så Karlsson kan mycket väl ha mött sitt första råsegel som Strindberg skrev.

Ett skäl till råsegel kan ha varit att de ansågs "lyfta" båten när den var tungt lastad (efter ett lyckat fiske t.ex), i motsats till snedsegel, som tryckte ned båten.

De sämre seglingsegenskaperna spelade nog ingen större roll, man kryssar i alla fall inte särskilt bra med en öka, drog det emot i smala sund så rodde man.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man seglade ökor med råsegel i Stockholms Skärgård intill slutet av 1800-talet, så Karlsson kan mycket väl ha mött sitt första råsegel som Strindberg skrev.

Ett skäl till råsegel kan ha varit att de ansågs "lyfta" båten när den var tungt lastad (efter ett lyckat fiske t.ex), i motsats till snedsegel, som tryckte ned båten.

De sämre seglingsegenskaperna spelade nog ingen större roll, man kryssar i alla fall inte särskilt bra med en öka, drog det emot i smala sund så rodde man.

Länken finns tidigare i tråden också. Följande i texten tycker jag talar emot råseglare i Strindbergs fall.

"Storökor och liknande båtar av samma storlek i Östersjöområdet var med största sannolikhet riggade med råsegel fram till slutet av 1800-talet. Det är känt att råsegel har funnits på allmogebåtar ända sedan vikingatiden. Längs svenska kusten finns hittills bara belägg för att man i Norrland på mindre bruksbåtar har använt symmetriska råsegel. Riggtypen var mycket ovanlig i Östersjöområdet."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länken finns tidigare i tråden också. Följande i texten tycker jag talar emot råseglare i Strindbergs fall.

"Storökor och liknande båtar av samma storlek i Östersjöområdet var med största sannolikhet riggade med råsegel fram till slutet av 1800-talet. Det är känt att råsegel har funnits på allmogebåtar ända sedan vikingatiden. Längs svenska kusten finns hittills bara belägg för att man i Norrland på mindre bruksbåtar har använt symmetriska råsegel. Riggtypen var mycket ovanlig i Östersjöområdet."

Bhemac + Lambertz = sant.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojja49, tog du bort ett inlägg? Jag tror nämligen du slog huvudet på spiken. När vi pratar om råsegel så brukar vi mena symmetriska råsegel som på ett vikingaskepp. Föreningen Allmogebåtar skriver om ett asymmetriskt råsegel.

"Raskt upp till Stockholms skärgård. Elof Österbergs storöka från Rödlöga är en rejäl bit. Den byggdes 1882 är 7,5 m lång och 2,8 m bred, väger ca 2,8 ton. Ursprungligen hade storökan ett asymmetriskt råsegel. Med ett sådant seglade den bidevind bättre än med ett vanligt råsegel, men eftersom akter och förlik var olika måste man ta ner seglet vid stagvändning och hissa igen med rån på andra sidan masten. Senare användes två sprisegel. Gaffelrigg förekom även."

Det är intressant, "asymmetriskt råsegel”. Här är ett exempel: https://nbmcarlotta.nll.se/web/object/24718

Ett asymmetriskt råsegel kallas, i alla fall numera,  loggertsegel och det vet vi förekom i Sthlms skärgård under 1800-talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta att jag slarvmissade att länken redan fanns i tråden!

Stycket efter bhemac:s citat ur Föreningen Allmogebåtars artikel inleds som följer:

"Den rigg som användes i allmänhet var typen asymmetriska råsegel."

I artikeln finns sedan flera bilder på storökor med asymmetriska råsegel och beskrivning hur man seglade med dem.

Det tycker jag definitivt talar för att (obs!) asymmetriska råsegel var, om inte allenarådande, så i alla fall allmänt kända under 1800-talet. Detta tycker jag talar för råseglare i Strindbergs fall.

Nästan OT men toppseglen på vedjakterna, t.ex Sofia Linnea, är asymmetriska råsegel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man i TV-serien använde ett sprisegel kan man förstå. Spriseglen var vanlig vid tiden då handlingen utspelar sig och alltså inte tidsmässigt fel. Genom att ta bort texten  "för han hade aldrig sett en råseglare förr” slapp man problemet. De som vet något om segling ser ju att det inte finns någon fock. Hade det handlat om ett vanligt råsegel så hade man lätt kunnat modifiera spriseglet att likan ett råsegel, men att ordna ett loggertsegel hade varit mycket jobbigare. 

Har Strindberg fel när han skriver “råseglare”? Egentligen inte, det är visserligen ett loggertsegel men “bommen” kallas rå så per definition är det nog en råseglare! Dessutom kanske man kallade loggerten för råseglare på den tiden. af Chaman visste vad det hette men kanske inte allmogen?

Jag tror du löste frågan, Ojja49!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ojja49, tog du bort ett inlägg? Jag tror nämligen du slog huvudet på spiken. När vi pratar om råsegel så brukar vi mena symmetriska råsegel som på ett vikingaskepp. Föreningen Allmogebåtar skriver om ett asymmetriskt råsegel.

"Raskt upp till Stockholms skärgård. Elof Österbergs storöka från Rödlöga är en rejäl bit. Den byggdes 1882 är 7,5 m lång och 2,8 m bred, väger ca 2,8 ton. Ursprungligen hade storökan ett asymmetriskt råsegel. Med ett sådant seglade den bidevind bättre än med ett vanligt råsegel, men eftersom akter och förlik var olika måste man ta ner seglet vid stagvändning och hissa igen med rån på andra sidan masten. Senare användes två sprisegel. Gaffelrigg förekom även."

Det är intressant, "asymmetriskt råsegel”. Här är ett exempel: https://nbmcarlotta.nll.se/web/object/24718

Ett asymmetriskt råsegel kallas, i alla fall numera,  loggertsegel och det vet vi förekom i Sthlms skärgård under 1800-talet.

Du bättrar dig med mera "googling" *lol*

Varken Strindberg i orginal eller regissören av Hämsöborna borde vara säkra källor til "dispyten" kring varianter av råsegel eller sprisegel.

Rån (på små fartyg) flyttades från att vara symmerisk via att bli asymmetrisk (för att bättra höjdtagning) till att hamna som en spristake (för att ytterligare bättra höjdtagningen) Lovartsliket i storen blev förlik på masten.

I Norge och Bohuslän gick man direckt från symmetrisk rå till spri; som här kallades lösfotad spri (d.v.s. utan bom. 

Min första båt i 1952 (jag var 6) var en 18 fot spetsgattad snipa med lösfotad sprisegel, fock och klyver. Överriggad så det dög.......men rolig.........ösa kunde vi................

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man i TV-serien använde ett sprisegel kan man förstå. Spriseglen var vanlig vid tiden då handlingen utspelar sig och alltså inte tidsmässigt fel. Genom att ta bort texten "för han hade aldrig sett en råseglare förr” slapp man problemet. De som vet något om segling ser ju att det inte finns någon fock. Hade det handlat om ett vanligt råsegel så hade man lätt kunnat modifiera spriseglet att likan ett råsegel, men att ordna ett loggertsegel hade varit mycket jobbigare.

Har Strindberg fel när han skriver “råseglare”? Egentligen inte, det är visserligen ett loggertsegel men “bommen” kallas rå så per definition är det nog en råseglare! Dessutom kanske man kallade loggerten för råseglare på den tiden. af Chaman visste vad det hette men kanske inte allmogen?

Jag tror du löste frågan, Ojja49!

Bhemac + Lambertz = sant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har jag fått svar från Manne Dunge, f.d. 1:e intendent vid Statens maritima museer.

"båten som Carlsson seglade med hade alltså ett asymetriskt råsegel och hade därmed inte en fock vilket Carlsson tydligen var van vid".

Det var alltså ingen vanlig råseglare ("vikingaskepp") - även om den vanliga råseglaren användes i Bohuslän och Norge.

Asymmetriskt råsegel är det vi idag burkar kalla "Loggertsegel"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...