Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
megalordon

Avstängt batteri? ...eller inte

Rekommendera Poster

Hej,

I min båt finns två batterier och kopplade till dessa ett vred med inställningarna 1, 2, All och Off. Jag slår alltid över till Off när jag lägger båten i hamn. Dessutom finns ett säkringsskåp och i detta ett antal indikatorlampor, dessa lyser trots att vredet är satt till Off, mao verkar det som att det ändå finns något som drar energi från batteriet (om inte annat så indikatorlampan). För att släcka indikatorlampan krävs att jag slår över även säkringarna till Off.

Behöver jag slå av säkringarna för att försäkra mig om att batteriet inte drar ur eller kan jag nöja mig med vredet? Eller kan jag vara trygg med att enbart slå om vredet till Off?

Med vänlig hälsning

/Bosse

Askeladden 705 Voyager -99

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att alla sladdar från batteriernas pluspol går bara till huvudströmbrytaren. Går det kablar från batterierna till någon annan panel eller förbrukare så påverkas dessa inte av huvudströmbrytaren och borde flyttas om det inte finns någon anledning till att de alltid skall vara strömsatta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Detta har jag också funderat på!

Hittade du nåt svar?

Med vänlig hälsning, Dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lär väl vara länspumpar, stereominne, ev larm och sånt som alltid ska vara påslaget som går från din extra brytarpanel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

I min båt finns två batterier och kopplade till dessa ett vred med inställningarna 1, 2, All och Off. Jag slår alltid över till Off när jag lägger båten i hamn. Dessutom finns ett säkringsskåp och i detta ett antal indikatorlampor, dessa lyser trots att vredet är satt till Off, mao verkar det som att det ändå finns något som drar energi från batteriet (om inte annat så indikatorlampan). För att släcka indikatorlampan krävs att jag slår över även säkringarna till Off.

Behöver jag slå av säkringarna för att försäkra mig om att batteriet inte drar ur eller kan jag nöja mig med vredet? Eller kan jag vara trygg med att enbart slå om vredet till Off?

Med vänlig hälsning

/Bosse

Askeladden 705 Voyager -99

Hej, Bosse!

Det finns vissa saker som ska alltid vara på även om du vrider strömbrytaren till "Off". T. Ex. självläns ska alltid vara på.

Hälsning

Ainar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om det är att rekomendera men jag har alltid mina tillkopplade när båten ligger i sjön, tilläggas skall att jag oxå har en solpanel på 50W som laddar mina 3 batterier så att dom är toppladdade för jämnan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om det är att rekomendera men jag har alltid mina tillkopplade när båten ligger i sjön, tilläggas skall att jag oxå har en solpanel på 50W som laddar mina 3 batterier så att dom är toppladdade för jämnan.

Jo det är vettigt, så gör jag också. Huvudbrytaren bryter allt, utan undantag. Bra när man ska fix och vill vara säker på att allt är strömlöst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har det så att ett antal säkringar är kopplade före huvudbrytaren men efter en huvudsäkring.

Säkringar för länspumpar, värmaren - inte bra om man bryter spänningen när värmaren är igång, samt batteriladdare och solcellspaneler.

Nu är jag väl så pass yrkesskadad att det inte är nått bekymmer att jobba med spänningen på - även om jag betraktar ett 12 volts batteri som en starkströmsanläggning, fast det är klenspänning. 

Gör man en tabbe så kan det bli en redig smäll. Råkade ut för det, i oförstånd, i min ungdom och försöker efter det alltid undvika att kortsluta rakt över plus och minus på batteriet.

Hur det är kopplat på din båt är ju svårt att säga så här på avstånd. Det måste man nog kolla på plats

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Detta har jag också funderat på!

Hittade du nåt svar?

Med vänlig hälsning, Dan

Ja, det är som flera andra i tråden nämner, att det är t.ex. säkringen för självläns (jag fick slå upp ordet "bilge" i ordlistan förstförst :)) som inte går på huvudströmbrytaren. Dock finns det inte någon elektrisk självläns monterad i båten. Har efter lite undersökningar rett ut att det bara är 2 säkringar som är direktkopplade, och dessa finns ingen utrustning kopplad mot så jag har dem därför avstängda för jämnan och därmed problemet löst. 

Varför jag ändå ser det som ett problem att ha dem påstlagna med detta är att det är en diod på i säkringsskåpet som lyser för dessa säkringar när de är påstlagna och det innebär ju att det isf står att drar ström  kontinuerligt från batterierna (om än mycket lite) vilket förkortar batteriets livslängd om jag förstått det rätt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett oskick med indikatorlampor på brytare... Mycket dumt påfund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett oskick med indikatorlampor på brytare... Mycket dumt påfund.

Håller med, har man riktiga säkring/brytare så ser man ju ändå och dessutom syns det även i solljus.

Jag har i alla fall mer behov av att lysa upp panelen så jag vet vilken säkring som löst ut eller vilken jag ska slå till.

Har man indikeringslampor så brukar som vara kopplade till en gemensam minus och då sätter man en brytare på den matningen så slipper man ha dem lysande för jämnan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...