dspj 7 Postad 4 Maj , 2015 Köpte båten med en KAD44 i September -14. Säljaren hävdade att den gått 20 timmar sedan service/oljebyte (som han gjort själv - inget kvitto). Har nu kört 10 timmar därutöver själv. Kollade oljestickan och oljan var alldeles svart! Är det rimligt att den är det efter bara 20 driftstimmar, eller har säljaren "töjt på sanningen"? Borde jag byta olja "för säkerhets skull", trots att det säkert kostar en slant med Penta-priser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 4 Maj , 2015 (redigerade) Köpte båten med en KAD44 i September -14. Säljaren hävdade att den gått 20 timmar sedan service/oljebyte (som han gjort själv - inget kvitto). Har nu kört 10 timmar därutöver själv. Kollade oljestickan och oljan var alldeles svart! Är det rimligt att den är det efter bara 20 driftstimmar, eller har säljaren "töjt på sanningen"? Borde jag byta olja "för säkerhets skull", trots att det säkert kostar en slant med Penta-priser? Ja, det är helt rimligt om motorn inte är helt ny eller nyrenoverad. Däremot är det konstigt att du inte kollat oljan förrän efter 30 timmar. Om oljan ÄR bytt så finns inget skäl att byta igen. Du behöver varken hälla Penta-olja i den eller köpa Penta filter. Redigerad 4 Maj , 2015 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 4 Maj , 2015 På en diesel blir oljan svart nästan direkt. Helt rimligt alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Maj , 2015 Svar ja. Det går inte att se på färgen att oljan är nybytt. Den blir svart efter 1-2 driftstimmar. Jag tillhör den lurade delen av Penta-ägare som suckar och köper orginalprylar för att de känns bäst. Även fast jag vet att jag betalar överpriser för något som går att få billigare med samma kvalitet. Men det är helt enkelt enklare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dspj 7 Postad 4 Maj , 2015 ... Ja, det är helt rimligt om motorn inte är helt ny eller nyrenoverad. Däremot är det konstigt att du inte kollat oljan förrän efter 30 timmar. Om oljan ÄR bytt så finns inget skäl att byta igen. Du behöver varken hälla Penta-olja i den eller köpa Penta filter. Nja, jag har kört 10 timmar själv sedan tillträdet. Vid köpet tittade en kille från Mitab över motorn och kopplade upp diagnosinstrument. Allt var OK. De kunde väl dock knappast verifiera om oljan var bytt nyligen eller ej - så där står förre ägarens uppgift overifierad. Trodde bara att oljan fortfarande skulle vara lite transparent och se ut lite som "ur flaskan" eftersom den gått så lite sedan oljebytet. Men, det är klart, motorn är ju inte ny så oljan kanske fort blir svart - utan att det för den skull är någon fara å färde... Efter 15 år och 600 timmar är det ju ingen garanti att ta hänsyn till, men gärna tips på BRA olja och filter - som är billigare än Penta-original. Vill ju gärna att den går en stund till (så jag hinner amortera lite på lånet ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 4 Maj , 2015 Titta i servicemanualen till motorn vilken klassning motoroljan ska ha (typ VDS-2, VDS-3 eller liknande benämning) och vilket SAE-värdet ska vara. Sen kan du leta upp den sortens olja i valfri butik och hälla den i din motor. Biltema, Lantmännen (Granngården) och liknande butiker brukar ha storförpackning till bättre pris än de dunkar det står Penta på hos marinbutikerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gulnar 4 Postad 4 Maj , 2015 Kör visserligen en urgammal VP, en MD11D, där finns ingen chans att se om oljan är nybytt. Den är svart nästan direkt när den lämnar flaskan. Däremot hör man tydligt på motorn om oljan är bytt nyligen eller gammal. Det är ett mycket mildare och inte så "klonkande" ljud när den är fräsch. Kanske inget att ha som referens vid en okänd båt, men svart olja tror jag inte är något illavarslande i sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 4 Maj , 2015 BRA olja gör rent i motorn och alltså blir oljan svart! Köper du billig olja så "slipper" du kanske se det svarta, men vill du verkligen ha kvar skiten i motorn? En olja ska klara av mycket, inte bara smörjandet utan även vara värmeavledande, rengörande och vara ljuddämpande, så snåla inte på kvalitén, det lönar sig aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Maj , 2015 Å det är just det som är det knepiga.. finns inget som kan bevisa vilket som är mer kvalitet. .. kostsam eller mindre kostsam med samma specifikation. oljan i sig kostar inte. Additiven kostar. Alla bolag häller i minsta möjliga av tillsatser för att uppfylla specifikationer. Så om dom fuskar med dessa, specifikatipner, så är det kanske skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Maj , 2015 Samma här. Md11c från 1979. Oljan är svart efter några rotationer. Redan blandningen som blir av den halvliter som säkert är kvar i tråget när man sugit upp den gamla oljan räcker för att färga nya oljan svart. Men smörjer gör även svart olja vilket är huvudsaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 5 Maj , 2015 Jag håller med att oljan blir svart visar att den fungerar som det är tänkt. Den skall tvätta motorn ren och hålla partiklarna flytande. Större partiklar fastnar i filtret och små partiklar färgar oljan. Märket på oljan har ingen betydelse utan det är klassningen på den som betyder något. MEN jag har har blivit lite mer kräsen på märket på oljan på senare tid. Köper bara olja från kända märken sedan jag fått oljetrycksfall med Biltemas olja en varm sommardag (motorn var lite trimmad så kanske skall vi inte belasta biltema för detta men andra märken har fungerat bra.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 5 Maj , 2015 Kan du titta på oljefiltret om det ser rent ut? Är det rent och fräscht så är troligen oljan bytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 10 Maj , 2015 Jag renoverade min motor i vintras MD 3 B och har kört den 20 timmar sen dess oljan är lika gulaktig som när jag hällde i den . Den understa kolvringen är ju en skrap ring som har som uppgift att skrapa ner oljan i tråget , den var sliten på motor jag bytte alla ringar . Kan man inte byta oljan genom oljepluggen så ska man nog om möjlighet finns byta två gånger ,för att få upp de tyngre partiklarna . Billigare olja och filter finns om man söker eller frågar runt . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Maj , 2015 Då rackarhulda undrar jag ju med tanke på inläggen ovan om du har lagt i en väldigt billig olja…. för olja idag SKA bli svart säger man här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 11 Maj , 2015 Då rackarhulda undrar jag ju med tanke på inläggen ovan om du har lagt i en väldigt billig olja…. för olja idag SKA bli svart säger man här? En helt nyrenoverad eller ny motor svärtar inte oljan så snabbt. Det finns inte tillräckligt med sot i den för det. Men när oljan väl blivit svart en gång kommer den snabbt bli svart vid varje nytt oljebyte. Det finns alltid gott om svart oljefilm kvar i motorn oavsett hur väl man tömt den. Vill man alltid ha blank olja på en diesel så kan man ju plocka isär den och göra rent den inuti innan varje oljebyte . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 Maj , 2015 Ahhh… läste inte så noga… göra ren motorn… så enkelt var det alltså! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser