Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Astraand

Johnson 4hp dör på lågavarv.

Rekommendera Poster

Idag var det första maj, självklart ska nya motorn testas i sjön, en Johnson 4hp Seahorse -74

 

Lättstartad o går bra på höga varv. Men när man ska ner i hastighet till trollingfart, så börjar den gå ojämnt, till slut går den bara på en cylinder och dör. Ibland går det rädda den med lite choke.

 

Vad kan felet vara? Anar att förgasaren är bytt. Ska man byta tändstift till varmare/kallare? Justera blandningen av luft & bränsle vid låga varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal fin seahorse. En sådan har vi med på landet, en 4hk. Kul att se att det finns fler :-D Men ingen ide om vad som kan hjälpa dig tyvärr.

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

till slut går den bara på en cylinder och dör. Ibland går det rädda den med lite choke.

 

En och samma förgasare matar båda cylindrarna, så detta låter inte så sannolikt. OM den går på en cylinder, så är det mest troligt med ett tändningsfel,men då går den inte att "rädda" med choke. Vad menar du med rädda, går den i det närmaste normalt eller är det bara det att den inte stannar?

 

Börja med att byta stiften till den typ som rekommenderas till motorn innan vidare felsökning, så är den ganska vanliga felkällan ur världen. Skaffa startgas och kolla om det går att få motorn att öka i varv med denna. Gör den det är det med till visshet gränsande sannolikhet ett bränslefel och då går båda cylindrarna lika bra/dåligt, om det inte finns ytterligare fel som komplicerar saken. Var måttlig med användningen av startgas, då den inte innehåller olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

till slut går den bara på en cylinder och dör. Ibland går det rädda den med lite choke.

 

En och samma förgasare matar båda cylindrarna, så detta låter inte så sannolikt. OM den går på en cylinder, så är det mest troligt med ett tändningsfel,men då går den inte att "rädda" med choke. Vad menar du med rädda, går den i det närmaste normalt eller är det bara det att den inte stannar?

 

Börja med att byta stiften till den typ som rekommenderas till motorn innan vidare felsökning, så är den ganska vanliga felkällan ur världen. Skaffa startgas och kolla om det går att få motorn att öka i varv med denna. Gör den det är det med till visshet gränsande sannolikhet ett bränslefel och då går båda cylindrarna lika bra/dåligt, om det inte finns ytterligare fel som komplicerar saken. Var måttlig med användningen av startgas, då den inte innehåller olja.

 

När den håller på att dö, och bara går på en cylinder. Då kan man dra ut choken i 1sek och sen trycka in den igen, då vaknar den andra cylindern med och båda varvar upp till trollingfart igen.

 

Jo tändningen kanske det kan vara, men varför skulle tändningen gå sämre på låga varv? Han är toppen på mellanregistret och fullgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen kan mycket väl bli svagare vid lägre varvtal och är tandstift och/eller tändkabel dålig på någon cylinder kan det försvinna gnista där. Men eftersom choke kan rädda den tycker jag det låter som att den går för magert. Även om det är samma förgasare till båda cylindrarna betyder det inte att de får 100% rättvis fördelning, och att en av dem drabbas mera. Har du laborerat med luftskruven något? Lågfartsmunstycket kan också vara lite igensatt.

 

Om det ändå är tändningen som felar går det rätt enkelt att felsöka.

Kan du lokalisera vilken cylinder som dör på lågvarv? Denna motorn skall, om den är frisk i övrigt, klara att gå på en cylinder så det går att rycka en tändkabel i taget och se vilken som dödar motorn. Om det fungerar, testa byta plats på stiften och se om felet följer med. Om inte, prova byta plats på tändkablarna. Om felet följer någon av komponenterna är det klart värt att byta.

Minns inte om det är brytarlöst tändsystem på denna, men annars kan det vara värt att kolla att brytarna är blanka och inte oxiderade.

 

Sedan kan det vara värt att göra ett kompressionstest. Finns billiga kit på Biltema & dyl, som funkar OK, och tar två minuter att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...