uskcsa 0 Postad 26 April , 2015 (redigerade) Jag har sedan tidigare en Solcell på ca 50 W och en regulator (Naps Maxpower) kopplat till ett Gel-batteri som i huvudsak driver en kyl. Dessutom har jag ett vanligt batteri som driver GPS och belysning. Nu har jag köpt en radio (till gel-batteriet) och ett äldre model av Naps nc5 som tydligen inte funkar till ett Gel-batteri. Min avsikt är att koppla solcellen via NC 5 till mitt vanliga batteri. Jag tänker mig en serie-koppling. Funkar det ? Orkar solcelen? Skulle lösningen kunna se ut som följer eller har ni något bättre förslag. Redigerad 26 April , 2015 av uskcsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uskcsa 0 Postad 2 Maj , 2015 Oj..inga idéer ? För svår eller för dum fråga ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Maj , 2015 Det är lite svårt att svara på. Om jag minns rätt så är NC5 och NC15 PWM-regulatorer, de bör kunna parallellkopplas till samma solpanel, det är egentligen bara att prova. Maxpower är däremot en MPPT-regulator och den provar hela tiden att ändra sin belastning av solpanelen för att få ut maximal effekt. Så troligen kommer den att slåss för sin sak och då kommer PWM regulatorn minska sin belastning osv. Men hur det fungerar i praktiken är svårt att säga. Maxower är kända för att ge en för hög float-spänning när den är inställd för våta batterier. Kolla för säkerhetsskull detta. När batterierna är laddade ska spänning inte vara högre än 13,7-13,8V. Högre spänning kommer att döda batterierna i förtid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uskcsa 0 Postad 2 Maj , 2015 Tack för svaret. Det uppskattas. Hoppas jag inte skapade en onödig förvirring när jag skrev NC15 i schemat till Gel batteriet......Menar naturligtvis maxpower. Om jag förstår dig rätt så kan det hända, att det vanliga batteriet som är kopplat NC5, inte blir tillräckligt laddad för att Maxpowen och dess gelbatteri "prioriteras". Jag får helt enkelt prova :-) Om det uppstår så tänker jag att jag helt enkelt kopplar ur maxpowern om jag behöver ladda det andra batteriet. Eller finns det en smartare idé? Ska också försöka hålla koll på att batterierna inte blir överladdade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Maj , 2015 Ja det är bara att prova, det blir en strid mellan regulatorerna, kul att se vem vinner på det! Den enklaste lösningen är väl annars en solpanel till ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser