Gå till innehåll
fredag 27 september 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vi har pratat länge om att flytta in på båt och hyrt båtar flera gånger både bavaria 34 jeaneau 36i och några elan båtar. MEN genomgående har vi trivts på havet med en önskan att slippa slå på motorn vid en vinkel på 50 grader. Nu har vi hittat en IMX-40 till rätt pris men är det en galen idé? Är den för sportig att flytta in på och ta på en långfärd framöver?

Redigerad av makke_the_muss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en båttyp som kräver rätt stor besättning för att gå bra... Säkert rolig på två och är det inte tävling så varför inte? Kanske är lite tungt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kappseglingsmaskin för långfärd? Hur beter den sig med ett ton långfärdsutrustning? Bara djupgåendet kommer att ställa till det i många hamnar. Vilken medelfart kan man hålla dag efter dag utan att slita ut besättningen, den här typen av roliga båtar brukar kräva ett visst engagemang för att prestera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikten på långfärdsutrustningen är väl ganska lik den besättning som krävs.... Fast inte optimalt placerad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite med det som bhenac skriver som är farhåga. Men samtidigt så går ju den att reva det gör inte de jag nämnde innan. Men de kanske beter sig väl skumt eller lite väl vilt ändå? Jag har bara seglat sådan inomskärs och där är de ju fortfarande ganska harmoniska om man gämför. Men?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju två Arcona 400 som långfärds-seglar, varför inte?

 

Men jag tror utrustningen man vill ha med sig är tyngre än 6-7 i en kappseglingsbesättning...

 

Sedan brukar jag själv anse att spadroder är en riskkonstruktion. Men majoriteten idag seglar ju med sådana... Att en båt sjunker är nog ovanligt ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...