Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
AM2010

Användning av PR-radio (27 MHz)?

Rekommendera Poster

Är det någon som idag använder den licensfria PR-radion på 27 MHz-bandet för båtliv?

Om olyckan skulle vara framme, är det någon som bevakar bandet vid kusterna?

Skulle ju vara skönt att slippa gå en särskild kurs för att erhålla en anropssignal och för att få lov att ligga ute på VHF-bandet som extra säkerhet.

Kommentarer och tips någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Är det någon som idag använder den licensfria PR-radion på 27 MHz-bandet för båtliv?

2. Om olyckan skulle vara framme, är det någon som bevakar bandet vid kusterna?

Skulle ju vara skönt att slippa gå en särskild kurs för att erhålla en anropssignal och för att få lov att ligga ute på VHF-bandet som extra säkerhet.

3. Kommentarer och tips någon?

1. Någon är det säkert, men inte många.

2. Nej!

3. Skaffa ett vattentätt fodral till mobilen istället. Den fungerar i de flesta fall för att larma sjöräddningen via 112. Är det inte fara för liv så ordnar de nog att någon kommer och hjälper dig mot ersättning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om syftet är att snacka med kompisarna på korta avstånd så fungerar det. Är syftet att öka din och familjens säkerhet till sjöss så är funktionen noll. Kanalen bevakas ej, kort räckvidd och mycket få om nästan inga som använder.

Kursen för VHF är mycket kort och enkel. Själv läste jag bara boken och skrev ett prov. Licensen från PTS är 200 kr/år. En extremt låg kostnad för ett så bra sätt att kommunicera och säkerheten blev mycket bättre.

Nyligen har de uppgraderat kustradion ordentligt så det är något som det satsas på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick en PR-radio så jag kopplade in den hemma. Har bara hört något enstaka på den så även om det finns några apparater i äldre båtar så är de nog sällan på.

Vattentät påse till mobilen är vettigt.

Sen kan man ju köpa en VHF och montera utan certifikat och tillstånd eftersom man får använda den i nöd. 

Man kan även skaffa tillstånd hos PTS och få ett MMSI-nr för DSC vilket gör VHFn avsevärt mycket mer pålitlig i en nödstation.

PTS kollar inte att man har certifikat men jag skulle varmt rekommendera detta. Köp en bok och avlägg provet a 450 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan gå kursen gratis på nätet, när du vill. Sen söker du upp en provförättare... eller vad det heter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom så används 27MHz numer för radiostyrning av modeller (helikoptrar, flygplan, båtar mm).

VHF är det bästa.
Vattentät mobil som komplement.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är relativt lite trafik på 27MHz nuförtiden så om du skall prata med kompisen är det inte  så dumt, räckvidden är det inget fel på potentiellt kan du nå längre än en VHF trots att man bara har 4W, dessutom får man sedan några år köra 12W med SSB (enkelt sidband) vilket få apparater klarar av. Räckvidden är beroende av dom atmosfäriska förhållandena som varierar starkt, rätt som det är brakar det in en Italienare och ockuperar kanalen, i Italien kunde man köpa 27MHz slutsteg på 1kW när jag var där på 90- talet.

En bra antenn slutligen blir en rejält lång pryl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag slutade använda 27 MHz tidigt 90tal, då italiensk radiotrafik helt störde ut bandet bortom användbarhet.

Detta har kanske ändrat, men med prisnivån på VHF-apparater så ser jag ingen orsak till att använda 27MHz apparter.

Vill man ha mått extrembilligt för eskadersegling så kanske en handfull Cobra handhållna för ett par hundralappar per st vore användbara.

Annars skulle jag köra VHF för någon tusenlapp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju så att 27MHz egentligen är ett kortvågsband eller åtminstone på gränsen. 24MHz bandet använde man för sydamerikatrafiken på fartygen, visserligen med många hundra watt. Eftersom signalen studsar mellan jonosfären och jorden kan den gå långt.

VHF 156-174MHz studsar inte utan ger bara optisk räckvidd men å andra sidan blir kvaliteten på förbindelsen väldigt bra.

27MHz med FM-modulering lever en del på vägarna i Europa, lastbilar mm.

Vill man ha något billigt för "närstrid" kan man ju köpa några PMR apparater hos Kjell&Co.

Räckvidd "några sjömil", perfekt för kontakt med tex ungarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom så används 27MHz numer för radiostyrning av modeller (helikoptrar, flygplan, båtar mm).

VHF är det bästa.

Vattentät mobil som komplement.

Visst finns det en del gamla (och några enstaka ny) 27MHz apparater för radiostyrning kvar i drift men flertalet är nog utskrotade till förmån för modernare modeller. De moderna sänder på 2,4GHz.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med de flesta här i tråden. Fixa VHF, enkelt och inte särskilt dyrt.

Men varför jag skriver detta. Licensfria privatradio (PMR) enheter som säljs överallt är ett praktiskt komplement till våra VHF:er tycker vi. Tror vi snart är uppe i ett dussin apparater. Dessa använder vi när ungarna skall utforska ön eller åka på utflykt med jollen, när vi lägger till och en av oss är i fören och en i aktern eller när frun styr och jag är nere i båten och meckar med något. Vi använder dem alltid när vi delar upp oss. Några bastar några är i båten, någon handlar andra tankar osv. Väldigt mycket smidigare än telefon.

Dessutom funkar de bra mellan båtar om man kompisseglar och man kan snacka hur mycket skit som helst. Men räckvidden är begränsad. Dessutom är PMR fantastiskt bra i fjällen, kvarteret och på många andra ställen.

Så, vi har både VHF och mobiltelefoner, men vi har otroligt mycket nytta och nöje med våra PMR-apparater.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För den som vill mixtra lite så finns Baofeng UV-5R Plus. Den fungerar på både marina VHF-kanalerna OCH PMR kanalerna. Dessutom kan man lyssna på P# mm. Kostar ca 300kr/st på eBay

post-80529-0-67420100-1429305071.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För den som vill mixtra lite så finns Baofeng UV-5R Plus. Den fungerar på både marina VHF-kanalerna OCH PMR kanalerna. Dessutom kan man lyssna på P# mm. Kostar ca 300kr/st på eBay

attachicon.gifBaofeng UV-5R Plus.png

Det verkar ju vara en trevlig apparat men jag blev fundersam på användbarheten när jag tittade i manualen på drifttiden.

https://baofengtech.com/usermanual/BaoFeng_UV-5R_Manual.pdf

Sändning/mottagning/standby  3/3/54. En timmes drifttid verkar ju löjligt för en radiomottagare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar ju vara en trevlig apparat men jag blev fundersam på användbarheten när jag tittade i manualen på drifttiden.

Sändning/mottagning/standby  3/3/54. En timmes drifttid verkar ju löjligt för en radiomottagare.

Hm. Verkar konstigt.

Batteri 1800 mAh

Standby 75 mA (=24h)

Mottagning 380mAh (>4h)

Sändning 1,4A (>1h)

Sen står det "Duty cycle 03/03/54 min (Rx/Tx/Standby)" vad nu menas med det?

12-36 tim står det i recensionerna, det finns även ett större batteri på 3800mAh.

--

Jag har en liknande apparat, Yaesu VX-6, lite dyrare men väldigt praktisk. Lyssnar på VHF kanal 16 och pratar skit på PMR. Har fungerat utmärkt för kontakt på VHF-kanalerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm. Verkar konstigt.

Batteri 1800 mAh

Standby 75 mA (=24h)

Mottagning 380mAh (>4h)

Sändning 1,4A (>1h)

Sen står det "Duty cycle 03/03/54 min (Rx/Tx/Standby)" vad nu menas med det?

12-36 tim står det i recensionerna, det finns även ett större batteri på 3800mAh.

--

Jag har en liknande apparat, Yaesu VX-6, lite dyrare men väldigt praktisk. Lyssnar på VHF kanal 16 och pratar skit på PMR. Har fungerat utmärkt för kontakt på VHF-kanalerna.

Jag tolkar "Duty cycle" som en driftprofil med de angivna tiderna som hur länge ett laddat batteri orkar hålla ut. Sändning tar ju mest effekt så ännu kortare sändning bör ge mer standby, men angivet 54 minuter standby verkar inte mycket. Manualen kan ju vara skriven för en hel produktfamilj och dina drifttider och erfarenheter verkar ju vara betydligt mer användbara än vad manualen jag hittade anger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ligger det till med vattentålighet för den där apparaten? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ligger det till med vattentålighet för den där apparaten? 

Köpte en sådan i Kina, använder den när jag jagar, alltså regn och rusk, alltså liknande eller värre än i båt,

har inte hittat något negativt med apparaten.

Lite mickel att få till kanalerna, men finns instruktioner på nätet.

Lite OT

Kostade 50 dollar i Kina, skickade hem den, och posten på Arlanda skickade en faktura på 180kr för att tala om att den var tull och momsfri! 

Vilket jag redan visste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag kan se är den inte vattentät. Min Yaesu är det men priset är ca 10ggr högre. 

Jag träffade en kille som hade en Baofeng som han var jättenöjd med, vilket ju väckte mitt intresse. Läser man recensionerna så verkar det vara en kanongrej för de pengarna. Men som sagt, lite mickel innan man får in kanalerna osv. Det tog några timmar med Yeasus också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...