milky 1 Postad 13 April , 2015 Har köpt kapelltyg och markistråd för att sy ett nytt kapell av mindre modell.Kör med vanligt hemmamodell av symaskin med jeansnål stl 110 och det fungerar, men undertråden blir till ett skatbo upprepade gånger inne vid underspolen.Undertråden går inte riktigt runt spolen som den ska göra och då byggs ett skatbo upp och allt sitter totalt fast.Med vanlyg sytråd är det inga problemMarkistråden är en grov bomullstråd med polyesterkärna, avsedd för bl a kapell.Fick tips om att prova med en tunnare superstark tråd i enbart polyester av en bekant, men frågan är om en vanligt sytråd av starkaste modell kan ersätta den tjockare markistråden i fråga om hållbarhet under lång tid? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 April , 2015 Två viktiga egenskaper hos sytråd för kapell tycks vara dels UV-strålskydd och dels förmåga att svälla vid väta. Själv sov jag nog mest under syslöjden tyvärr, men Frewi:s gamla 2-sidiga forumtråd är nog bra läsning?Gissar ändå att han skulle tycka att byte av tråd för att passa maskinens nycker hellre borde vara omvänt. Alltså byte av maskin för att passa tråd? Eller ännu mer troligt nåt bra trix för amatörer så att de skall lira ihop bra?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 13 April , 2015 Har för mig att det behövs högre trådspänning när det där händer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 13 April , 2015 Som Eld- skriver, det är inställning av symaskinen som behövs. Står i manualen hur du ska göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
milky 1 Postad 13 April , 2015 Trådspänningen var satt på max. Undertråden fastnade på metallbilen där man för igenom tråden på underspolen Kanske kan det varit för hög trådspäning på undertråden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 14 April , 2015 Övertåden är nog fortfarande för dåligt spänn. ( befintlig spännare orkar ej ) du får ordna något som ( plastbitar eller något som kan göra så du kan spänna ytligare på övertråden. ( går tråden lätt genom öglan på nålen ! annars större nål hjälper till oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 14 April , 2015 Släpp spänningen på undertråden så att spännaren till övertråden orkar dra upp tråden i materialet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 14 April , 2015 När jag sytt i mitt kapell så kör jag med riktig kapelltråd från båtbutiken, sedan har jag i och för sig en något kraftigare maskin. Det jag läst mig till är att övertråden skall vara så pass spänd att när du drar i den nere vid nålen så skall nålen böja sig något på grund av motståndet. Undertråden skall också vara rätt kraftigt spänd, jag spänner den så hårt så när den sitter i hylsan så kan jag hålla i trådänden när jag håller den i luften utan att tråden rullar ut sig från spolen. Trassel på undersidan brukar tyda på för löst spänd undertråd. Ett annat vanligt problem är att maskinen inte orkar mata fram tyget och då kommer det också att trassla sig, du måste med andra ord även har rätt tryck på pressarfoten i förhållande till tjockleken på tyget du skall sy i. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 14 April , 2015 Har köpt kapelltyg och markistråd för att sy ett nytt kapell av mindre modell. Kör med vanligt hemmamodell av symaskin med jeansnål stl 110 och det fungerar, men undertråden blir till ett skatbo upprepade gånger inne vid underspolen. Undertråden går inte riktigt runt spolen som den ska göra och då byggs ett skatbo upp och allt sitter totalt fast. Med vanlyg sytråd är det inga problem Markistråden är en grov bomullstråd med polyesterkärna, avsedd för bl a kapell. Fick tips om att prova med en tunnare superstark tråd i enbart polyester av en bekant, men frågan är om en vanligt sytråd av starkaste modell kan ersätta den tjockare markistråden i fråga om hållbarhet under lång tid? Vanligt problem är att övertråden inte är tillräckligt spänd och och inte orkar dra ihop stygnet utan att det bildas en ögla som fastnar någonstans runt undertrådshållaren. Sätt övertrådsspänningen på max och om inte det hjälper så försök hitta något som kan öka friktionen, tex dra tråden via någon metalldel eller helt enkelt bromsa tråden med fingret bara för att testa om det fungerar bättre. Ofta så finns ytterligare möjlighet att öka spänningen om man öppnar maskinen och ser hur trådspännaren är konstruerad. Ett bra knep är att spraya lite siliconspray på ovansidan av tyget, då löper tråd/nål/pressarfot lättare och då minskas risken för trassel. Tunnare tråd är en lösning men se till att det tål UV, har för mig att Guterman Tera 40 fungerar på många hemma-maskiner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 April , 2015 Det här har jag trasslat med en del. Kan vara braatt veta att det vid undertrådens rulle bildas en ögla ungefär 5cm som med övertrådens dragkraft skall dra ihop öglan till ett snyggt stygn. Är trådspänningen för övertråden för svag orkar den inte upp ur tyget och blir kvar nere vid undertråden som en stor ögla. En för varje missat stygn. Lösning Öka övertrådens spänning Minska friktion mellan tyg och övertråd Jag har satt en broms strax efter trådrullen. Två plåtbitar, en skruvfjäder och en mutter. Funkar bra även med tejpade våder och plastfönster. Smörja tråden eller tyget. Även större nål kan bidra till att tråden går lättare upp ur tyget och kan sluta stygnen. Provbromsa övertråden mellan tummen och pekfingret för test. Kräver en tredje hand eller lägg tråden på nåt sätt så den går trögt på väg till övertrådsbromsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 April , 2015 (redigerade) Kul att Frewi (och Forgus) är aktiva på tråden! Bromsning av övertråd verkar vara viktigt, finns en filmsekvens HÄR som kanske är relevant? [Killen i filmen verkar proffsig och menar tydligen att placeringen av övertrådens spole också har betydelse? (Om jag länkat rätt startögonblick så börjar han genast förklaringen till varför övertråds-spolen gärna kan utlokaliseras metervis från symaskinen etc?) Hela filmsnutten är visserligen en "promo-reklamfilm" för nån särskilt svårhanterlig "Tenara-tråd", men kanske har den - på för mig okänt vänster - relevans även i denna forumtråd? Har alltså inte minsta susning själv, men är så att säga allmänt nyfiken på även symaskiners "underbara värld". ;-)] Redigerad 15 April , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser