Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Lunde

Hajen 21DC?

Rekommendera Poster

Undrar om någon har koll på en daycruiser vid namn Hajen 21DC? Det finns en till salu på Blocket med 5,7 liters V8. Finns dock knapp ett ord om båten om man googlar på namnet... Erfarenheter och åsikter tas tacksamt emot!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tydligen inte någon som känner till båtmodellen.. Nu har det dykt upp två till på Blocket. En Hajen 21DC nästgårds med B20/280-drev. Finns det risk att båten blir undermotoriserad? Jag hade en Ancas 24 för några år sedan med B20/250-drev och den motorn var alldeles för klen för den båten. I bästa fall en toppfart 18 knop i medvind och då funkar det inte att plana i marschfart, utan då blev det till att smyga fram i 5-6 knop om soppakontot inte skulle skena..

Redigerad av Lunde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en hajen dc21, mkt sjövärdig båt. hade b20-250 gick som bäst 28-29 knop med en trivsam march vid 22-23.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Ska kolla på en Hajen med B20 imorgon. Hoppas på det bästa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om den är fin lär du inte bli besviken, dom är lite rank men underbar i vattnet. kopierat ett stycke om hajens historia. Sålde min dc21 när jag lyckades köpa en "vithajen" vilken är en uppdaterad haj,,,,,

 

 

På 1960-talet så tog den kände Luleå-båtbyggaren Kalle Wallgren fram en fem meters daycruiser som hette LAXEN (det var mer eller mindre en kopia av en Amerikansk Daycruiser)och den blev en succé, det finns många kvar i Luleå.  Kalle Wallgren bestämde då att ta fram en större båt. Han gav en av sina anställda i företaget Norrlands Plast i Luleå AB, Bo Markström, i uppdrag att förlänga en Laxen. Detta arbete gjordes i början av sjuttio-talet. Den nya båten kallades HAJEN och byggdes med inombordsmotor med drev. Den 6,20 meter långa Hajen blev en succé, och många gamla Hajar finns ännu runt Luleås bryggor. Hajen byggdes då enbart som en daycruiser med fördäck, vindruta och sittbrunn. 1986 byggde Ulf Baudin (tryckare på Kuriren med båtar som hobby) en Hajen som inte var den traditionella Daycruisern utanistället byggde han en styrpulpet båt, en helt öppen båt med en styrpulpet och utombords motor. Denna båt påminde således i utseende om de gamla typiska öppna båtarna i Norrbottens skärgård. De gamla modellerna var avgjutna klinkbyggda träbåtar, namn som Notviken, Norrbåten, Baskeri, Säivis, Fisherman och Nordanvind. Tidningen NSD genomförde ett test mellan några av dessa båtar för att få kunskap om bensinförbrukning. De flyttade samma motor mellan båtar av olika modeller och kontrollerade bensinförbrukningen. Svaret på frågan blev naturligtvis att Hajen drog minst bränsle trots att det var största och tyngsta båten och det hänger naturligtvis samman med skrovets form.

Redigerad av ioor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info! Hajen jag kollade in igår var dessvärre rätt sliten, både in och utvändigt... Men jag gillade verkligen båttypen, så det är bara att leta vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...