Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Boho999

Träval till laminerad rorkult

Rekommendera Poster

Hej

Jag är sugen på att ersätta min gamla rorkult med en ny och har funderat på en laminerad variant med omväxlande ljust och mörkt trä. Vilka träslag kan vara lämpliga både ur hållbarhet och utseende perspektiv? Ja har tänkt teak och ask ? Antar att man bör använda ett vattenfast lim. Någon som har tips på detta ?

Hälsningar

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak hör väl inte till de enklaste träslagen att limma. Inte heller om man vill lacka och det vill man väl med en rorkult av olika material.

För trälimning i båten använder jag antingen Cascol Polyuretanlim, som har goda fyllnadsegenskaper och skummar där bitarna inte sitter ihop med högt presstryck.

http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=1200&productcatID=166

Eller - lamineringsepoxy som blandas med ett fyllnadsmedel. Ibland när jag limmar ihop två träbitar av samma träslag - tex vid reparationer, där kanske passningen inte blir perfekt, fuskar jag och har sågspån av samma träslag som fyllnadsmedel.  

Reparerade rorkulten på min L32;a.  Möjligtvis var det så att den spruckit i limningen bitvis. Den lack som den en gång var täckt av hade varit borta  - länge.

Den var uppbyggd som du funderar på av ett ljust och ett mörkare träslag. Mahogny i mitten och Ek på sidorna har jag för mig. Sågade isär rorkulten i limningen. det försvann 4-5 mm pga klingan. Limmade en furubit mellan Eken och Mahognyn. Det var det jag hade liggande i verkstaden som passade. Tror det va närmare 10 mm på varje sida, så rorkulten blev lite kraftigare än den varit.

Formade till den så den blev bra att hålla i och slipade och lackade den efter konstens alla regler.

post-53310-0-23086400-1428153467_thumb.jpg

Bilden från ett av mina inlägg här på MG om montering av autopilot - därav texten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lamineringsexpoxy med mikrofibrer.

Annars håller jag med toaen. Ek och mahogny är en klassiker. Ask och mahogny eller liknande träslag funkar också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill slå ett slag för gran. Lätt, segt, böjbart och billigt. Används ju till åror. Perfekt om du ska limma flera lager ihop. Nackdel är att det inte är så rötbeständigt.

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...