Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
tullbrink

Uppdatera kartor med Garmin datacard

Rekommendera Poster

Jag har en Garmin 298 plotter med gamla kartor i. Trodde det satt ett SD kort i men visade sig vara Garmins egna datacard. Är det möjligt att koppla in plottern till datorn och lägga in nya kartor den vägen eller kan man köpa en usb läsare?

Verkar som garmin har slutat med dessa kort. Har ni erfarenheter att uppdatera dessa äldre plottrar med garmins datakort?

Såhär ser dom ut: https://www.google.se/search?q=garmin+data+card&client=safari&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=RrUeVZKIJYONsgHc9YHwBQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1024&bih=672

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista året som Garmin sålde uppdatering av sjökort för att själv ladda ner till deras unika minneskort var 2008. Man beställde en CD med alla Europas sjökort på och köpte en uppdateringskod (eller flera) för ett sjökortsområde. Registrerade uppdateringen och serienumret på GPS-en på Garmins hemsida och fick en kod tillbaka. Laddade ner CD och kod i datorn. Sen kunde man ladde över kartorna till sitt Garminminne med hjälp av en laddare (seriell kommunikation).

Några glada hackers knäckte hur kodgeneratorn fungerade och sedan var det "sesam öppna dig" för hela CD-n.

Då slutade Garmin, helt förståeligt, att leverera sjökort på CD. Sen dess har de bara sålt uppdateringar med Garmins utbyteskort och i samma veva så gick de även över till SD-kort i sina GPSer.

Jag använde mig av självladdningsmodellen en gång i tiden, med köpta koder för de områden som jag seglade i. Fördelen var att jag hade sjökorten både på datorn för planering och i GPSen för navigeringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tror du det är möjligt att ladda in senaste kartorna från 2014 till datakortet? Måste då få tag i en läsare / seriell laddkabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du kan nog ladda ner dem men de går inte att använda, så - Nej det fungerar inte.

De nuvarande sjökorten har en helt annan teknik. De nya versionerna av sjökort är kopieringsskyddade med koder som skapas av en identitet i SD-kortet och en identitet i sjökortet. Det går inte att kopiera ett sjökort från ett minneskort till ett annat kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du kan nog ladda ner dem men de går inte att använda, så - Nej det fungerar inte.

De nuvarande sjökorten har en helt annan teknik. De nya versionerna av sjökort är kopieringsskyddade med koder som skapas av en identitet i SD-kortet och en identitet i sjökortet. Det går inte att kopiera ett sjökort från ett minneskort till ett annat kort.

Jo då, det går alldeles utmärkt att kopiera Garmins nya kort, bara man vet hur man ska göra :-) Där emot tror jag inte att det går att kopiera för användning i de gamla plottrarna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ett nytt förladdat kort förra året till min gamla Garmin 276c.

Det var det lättaste sättet. Hörde mig för innan jag beställde och några sa att det kanske kunde finnas nån som kunde lösa det med att föra över men måste då de ha gamla överföringsgrejerna kvar.

Jag hittade ingen då iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo då, det går alldeles utmärkt att kopiera Garmins nya kort, bara man vet hur man ska göra :-) Där emot tror jag inte att det går att kopiera för användning i de gamla plottrarna.

Så har jag gjort, alltså laddat ner från känd nedladdningssajt. Sedan krävs ett program som kallas för kodgenerator (finns flera) sedan överför man till ett SD kort. Funkar hur bra som helst. Har till både en Garmin 620 till min trailerbara och till en 720.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...