klusa 14 Postad 15 April , 2015 Hej Alecxs! Innan jag köpte vår SR 260, var jag helt torsk på en Bella Falcon 26;a. Jag bara skulle ha en. Åkte land och rike runt, från Stockholm till Sölvesborg, och provkörde 7 stycken med varierande maskineri. Jag tycker fortfarande om båten, och hade det bara varit min sambo och mig, så hade det blivit en sådan, men med två små barn, är den för liten. Följande tycker jag: 1. För storleken på båten, så är toan mkt rymlig 2. Härlig att köra när det går sjö. Vass V-botten 3. Vasst V kräver maskin. V6 är alldeles för klent 4. Diesel under 200hk är också för klent 5.V8 på 260-270hk är minimikrav. Diesel: minst 230hk 6. Akterkapell är ett måste 7. Nya inredningen med mörkblå "plysch" är snyggast 8. Vitt skrov = svårsålt 9. Liten färskvattentank, med svårigheter att placera en större. 10. Jäkligt snygg båt 260.000:- låter dock som ett fantastiskt bra pris. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alecxs 10 Postad 15 April , 2015 (redigerade) Hej Alecxs! Innan jag köpte vår SR 260, var jag helt torsk på en Bella Falcon 26;a. Jag bara skulle ha en. Åkte land och rike runt, från Stockholm till Sölvesborg, och provkörde 7 stycken med varierande maskineri. Jag tycker fortfarande om båten, och hade det bara varit min sambo och mig, så hade det blivit en sådan, men med två små barn, är den för liten. Följande tycker jag: 1. För storleken på båten, så är toan mkt rymlig 2. Härlig att köra när det går sjö. Vass V-botten 3. Vasst V kräver maskin. V6 är alldeles för klent 4. Diesel under 200hk är också för klent 5.V8 på 260-270hk är minimikrav. Diesel: minst 230hk 6. Akterkapell är ett måste 7. Nya inredningen med mörkblå "plysch" är snyggast 8. Vitt skrov = svårsålt 9. Liten färskvattentank, med svårigheter att placera en större. 10. Jäkligt snygg båt 260.000:- låter dock som ett fantastiskt bra pris. Tack för alla bra svar, just nu så verkar familjen stanna på 3 pers 2 vuxna 1 barn eller 2 vuxna och hunden beror lite på... Båten har blått skrov tyvärr inte den blå inredningen med sådant går alltid att lösa. Hur håller sig en sådan båt i Pris över tid, för mig är detta en bättre investering än en amerikanare men vad ver jag Redigerad 15 April , 2015 av Alecxs 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 15 April , 2015 Vad du än gör så köp ingen undermotoriserad båt, du blir bara besviken när den inte orkar upp i plan med lite last ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klusa 14 Postad 15 April , 2015 Ser du båtar som en investering, så lär du bli djupt besviken. Test på bellan med den lilla motorn, ligger på nätet. Googla o du hittar en hel del om detta. Finns även tester på youtube. Skrovet är byggt för +40 knop. Lätt att bli förförd av ett lågt pris. Been there, Done that Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alecxs 10 Postad 16 April , 2015 Hopp det lät inget bra detta, konstigt att man tillverkar en båt med såpass "slö" motor att båten blir helt oduglig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klusa 14 Postad 16 April , 2015 Visst är det ! Hur kan det komma sig, tro ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 16 April , 2015 (redigerade) Kanske sent ute men jag har gjort båda sakerna, dvs seglat och kört båt. Just nu är det en snipa som gäller och det är bra med barn ombord som behöver lära sig sjövett och inte bara sitta och stirra på masttoppen och seglen, som i en segelbåt. Å andra sidan, är du ute efter en rymlig båt för 300 tkr och inte gillar törstiga motorer får du en rejäl segelbåt för dessa pengar. En som har inombordare, full segelgarderob, bra navigation (dvs mer än kompass och windex) och flera kojer, om inte - till och med - flera hytter. Det kommer att finnas ett bra kök och sköna sittytor under däck. Badbrygga brukar vara inbyggd i aktern. Men en rejäl segelbåt klarar ni veckovisa semestrar och kan även puttra runt i skärgården (antar att det är inte är en liten insjö i Norrland) eller t o m i Vättern med hyfsad fart. Jag vet att får mina barn bara lära sig alla fördelarna med båtliv så kommer snart majoriteten av familjen att rösta för båtbyte, då till en segelbåt, kanske en Maxi 87 eller 95. Det är lagom stora båtar att hantera. Redigerad 16 April , 2015 av AM2010 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 17 April , 2015 Hej Alecxs! Innan jag köpte vår SR 260, var jag helt torsk på en Bella Falcon 26;a. Jag bara skulle ha en. Åkte land och rike runt, från Stockholm till Sölvesborg, och provkörde 7 stycken med varierande maskineri. Jag tycker fortfarande om båten, och hade det bara varit min sambo och mig, så hade det blivit en sådan, men med två små barn, är den för liten. Följande tycker jag: 1. För storleken på båten, så är toan mkt rymlig 2. Härlig att köra när det går sjö. Vass V-botten 3. Vasst V kräver maskin. V6 är alldeles för klent 4. Diesel under 200hk är också för klent 5.V8 på 260-270hk är minimikrav. Diesel: minst 230hk 6. Akterkapell är ett måste 7. Nya inredningen med mörkblå "plysch" är snyggast 8. Vitt skrov = svårsålt 9. Liten färskvattentank, med svårigheter att placera en större. 10. Jäkligt snygg båt 260.000:- låter dock som ett fantastiskt bra pris. Tack för alla bra svar, just nu så verkar familjen stanna på 3 pers 2 vuxna 1 barn eller 2 vuxna och hunden beror lite på... Båten har blått skrov tyvärr inte den blå inredningen med sådant går alltid att lösa. Hur håller sig en sådan båt i Pris över tid, för mig är detta en bättre investering än en amerikanare men vad ver jag SKIPPA JÄNKAREN!!!!!!!!!!!!! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 17 April , 2015 Köp en rymligare båt! En Flipper 700 med packning för en helg kommer ge er klaustrofobi!Du får ingen trivsel ombord med dom små ytorna och dåligt med stuvutrymmen! Ta hellre en Sea Ray 260 och uppåt eller en Bayliner 2655 och uppåt i bra skick. Bränsleekonomiskt skiljer det inte så mycket. En midcabin som man kan få vara ifred i känns som en självklarhet med familj! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 17 April , 2015 Finns många åsikter om det här. För vår egen del semestrar vi veckovis i en liten yamarin 59ht med två vuxna och två barn. Man är lättrörlig imed trailerbarheten och man kan bestämma kust efter väder och besöka en stor delen av alla Sveriges guldställen på en sommar. Förra året var vi tex. 1.5 vecka i Bohuslän, två veckor i Blekinge skärgård och en vecka runt västerviks skärgård 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 17 April , 2015 Köp en rymligare båt! En Flipper 700 med packning för en helg kommer ge er klaustrofobi!Du får ingen trivsel ombord med dom små ytorna och dåligt med stuvutrymmen! Ta hellre en Sea Ray 260 och uppåt eller en Bayliner 2655 och uppåt i bra skick. Bränsleekonomiskt skiljer det inte så mycket. En midcabin som man kan få vara ifred i känns som en självklarhet med familj! Dåligt med stuv utrymmen??????????? Hahahaha.............. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 20 April , 2015 Jag tycker Flipper 700 är en perfekt ingångsbåt för rimliga pengar. Det finns en hel del exemplar med fräscha motorer till hyfsat pris. Det har än så länge dessutom varit lättsålda båtar. Självklart är de inte lika rymliga som en Sea Ray 260, men de är ändå förvånansvärt rymliga kring L-soffan under kapellet och kring pentryt med bra ståhöjd i "dog-house". När vi hade Flipper 700 hamnade folk från andra båtar förvånansvärt ofta i vår båt när det var dags för en pilsner. Dessutom får du tak över förarplatsen istället för kapell. Jag vill påstå att en Flipper 700 har bättre stuvutrymmen är en AQ 26 och framför allt jämnstora AQ 23 med rejäla skåp och rejäla utrymmen under alla sittplatser runt bordet och även under v-kojen fram. Det finns plats att sova både i v-kojen och tvärs längst bak. Flipper 717/787 är en modernare och bättre båt på alla sätt som är snyggare, inte lika platt skrov, bredare och med stick-koj. Som du märkt är de dessvärre väl dyra med hyfsad motor, men det är ju marknaden som sätter priset. En bekant till mig köpte en 717 C i hyfsat skick med original 205 hk bensinsexa för drygt 200 tkr för ett par år sedan. Känns som mycket båt för pengarna och motorn går fint även om ekipaget inte har raketprestanda direkt. Vi tittade på Bella Falcon 26, men min minnesbild är att det var märkligt lågt i tak inne i "dog-house". ´Jag som är 183 cm kunde knappt stå rak. Dessutom ryms ju bara fyra personer runt matbordet eftersom den har dörr ut mot det svåranvända akterdäcket. Finns inget bra ställe att sitta ett gäng under kalla sommarkvällar. Men alla har vi ju olika behov och önskemål! Det var i alla fall en båt som gick fint i sjön. Vi provkörde en med V8 tror jag och en diesel KAD32 med 230 hk (?). Dieseln var riktigt bra för den båten! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 22 April , 2015 Köp en rymligare båt! En Flipper 700 med packning för en helg kommer ge er klaustrofobi!Du får ingen trivsel ombord med dom små ytorna och dåligt med stuvutrymmen! Ta hellre en Sea Ray 260 och uppåt eller en Bayliner 2655 och uppåt i bra skick. Bränsleekonomiskt skiljer det inte så mycket. En midcabin som man kan få vara ifred i känns som en självklarhet med familj! ....kan inte låta bli att undra varför man semestrar med familjen om man måste ha en midcabin för att vara ifred? Lite off-topic, men lägg till vid en "böe" och släpp iland vilddjuren, de orkar iaf inte åka båt i timmar som pappa gör 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mashavet 0 Postad 22 April , 2015 Jag har köpt min första båt till familjen, vi köpte en searay sundancer 260 -88 dock har vi inte provat den än men det är en riktigt trevlig båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alecxs 10 Postad 29 April , 2015 Tja en lite uppdatering, nu händer det saker på marknaden massor av nya objekt trillar in på siter som Blocket m.fl. Har i dagarna kikat på allt jag kunnat hitta av intresse som finns kring Göteborgs området, varit blandat men en hel del SeaRay, Maxum, Bayliner osv kan inte påstå att jag är imponerad av skicket på flertalet av dessa amerikanare som finns ute till försäljning fast det hänger ihop med priset samt de båtar som är importerade är oftast de billigare objekten på andra sidan pölen. Det betyder inte att jag lägger dessa båtarna på hyllan men styrt om fokus igen mot Flipper, Bella, Yamarin även om vissa av dessa båtar är från 80-90 tal så är deras kvallité ofta god och väl underhållna. Roligt att man tror sig börja få känn på vad man skall leta efter på vissa objekt och att man lär sig något nytt vid varje ny båt man spekulerar på Kommer skynda långsamt och det kanske till och med blir köp först nästa sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 501 Postad 29 April , 2015 Ägde och gillade en Bella Falcon från -89 med en V6:a på 205 hk. Visserligen klarar båten betydligt mycket mer kraft men jag saknade inte kraften så ofta utan tyckte motorn funkade fint. Åkte med en Falcon som hade KAD44:a och visst var det bra drag i den men inte så det vid den tiden var värt merkostnaden i inköp för mig. Jag föredrar båtar med vitt skrov då de färgade, ofta blåa, lätt blir matta i färgen. Varför inte ställa några frågor till medlemmar här på MG som har en Bella Falcon om vad de tycker? Jag startade Bella Falcon-klubben här på MG under den tid jag åkte Falconen. Vi hade ganska mycket utbyte och antalet medlemmar i klubben blir stadigt fler. Tror många vill dela med sig av sina erfarenheter. Lycka till! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapten_snusa 0 Postad 14 Augusti , 2015 Tja en lite uppdatering, nu händer det saker på marknaden massor av nya objekt trillar in på siter som Blocket m.fl. Har i dagarna kikat på allt jag kunnat hitta av intresse som finns kring Göteborgs området, varit blandat men en hel del SeaRay, Maxum, Bayliner osv kan inte påstå att jag är imponerad av skicket på flertalet av dessa amerikanare som finns ute till försäljning fast det hänger ihop med priset samt de båtar som är importerade är oftast de billigare objekten på andra sidan pölen. Det betyder inte att jag lägger dessa båtarna på hyllan men styrt om fokus igen mot Flipper, Bella, Yamarin även om vissa av dessa båtar är från 80-90 tal så är deras kvallité ofta god och väl underhållna. Roligt att man tror sig börja få känn på vad man skall leta efter på vissa objekt och att man lär sig något nytt vid varje ny båt man spekulerar på Kommer skynda långsamt och det kanske till och med blir köp först nästa sommar Hej, Vi köpte ny båt inför denna sommar och är väldigt nöjda. Hade en mindre Yamarin tidigare och vi tyckte att några fler bekvämligheter behövdes, vi är fyra personer. Vi hade några önskemål som skulle uppfyllas. Toa, kök, 4 sängplatser "inomhus", landström mm. För rimliga pengar och kostnader att äga, så hitta vi en fin svensksåld (CE-märkt och 220v) Bayliner 265. Jag tycker man får väldigt mycket båt för pengarna och kvalitén är OK. Visst det är mycket plast och inte några trädetaljer. Men det finns gott om stuvutrymme, plats för hela familjen och ok i driftskostnader med en 5.0 MPI motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser