Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Tarazer

HJÄLP! med pris på en Bayliner 1702 -89

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Jag har en annan tråd där jag trodde jag köpt en Bayliner 1952 tydligen visats sig vara en 1702 capri cuddy från 1989. Nu vet jag inte om det är en LS eller inte. Min fråga är vad är en sådan bår värd som ser helt okej ut men inredningen är åt pipsvängen. sätterna är väldigt slitna och fula samt en del annat smått som behövs putsas upp. Utsidan är helt okej och även kapellet. Båten har även en Mercury 135hk som är motivlackerad och årsmodell 1989.

 

Samt en LS har orginal motor på 120hk och en "vanlig" cuddy har 80hk. Så jag vill ju inte överdimensionera båten med en för stor motor.

 

Än så länge har jag bara betalt en handpenning och jag tror inte det blir några problem att häva köpet från firman.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle häva köpet, om inredningen är helt åt pipsvängen tyder på att

båten inte har vårdats så väl, vilket brukar betyda att obehagliga överraskningar brukar dyka upp ju mer man kontrollerar båten

 

//Alexander

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående till viss del. Dock sköter jag mina motorer bra men skulle aldrig få för mig att klä om dynorna i en bruksbåt om de inte spruckit upp totalt - vi är alla olika som brukare. Dynor är dyrt att lämna bort - kanske har firman kontakter så att du kan göra en deal där. Ett djärvt förhandlande innan ett eventuellt hävande är ju alltid spännande; så länge motorn går finns det ju alltid ett visst värde att förhandla kring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har nog skötts på ett liknande sätt som resten av båten.

 

Som på en Restaurang, är toan äcklig är resten äckligt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj nåt annat, det finns gott om båtar på marknaden, många som vill byta äldre båtar mot nyare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, nu är det mest sittplatserna som är dåligt skick. Skulle kunna tro att kapellet inte varit på alltid när det varit dåligt väder eller nåt.

 

Kapellet ser bra ut, motorn ser också bra ut (har inte kört den än men den ska kollas innan köpet fullföljs) Ja det mesta ser helt okej ut för en så gammal båt förutom dynor.

 

Lite bilder:

 

Som synes så har det lagts ner tid och framför allt pengar på att motivlackera hela motorn.

Så, fortfarande dåligt köp?

 

20150225_114629.jpeg20150225_114525.jpeg

 

20150225_114603.jpeg

 

20150225_114759.jpeg

 

20150225_114724.jpeg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver inte vara ett dåligt köp men om säljaren sagt att det är en 1950 så är ju uppgifterna osanna och då har du ju rätt att häva köpet( om du vill) men som sagt om priset är någolunda rätt så,,,,,en sak jag lärt mig som ägare till båt är att inget är gratis, det kostar på oavsett det är reparationer, värdeminskning, lån,sommar o vinterplats mm mm. Är känslan rätt så tycker man ändå på nåt sätt att det är värt det.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig Ivan65. Båtägande kostar pengar oavsett val man gör. Är det inte det ena som kostar så är det alltid något annat. Skulle allt vara billigt med båt så skulle nog bensinpriset stiga till 40:- litern bara för att jävla till det.

 

Jag kan förstå säljaren att han kan ha tagit fel på modell. Kan också vara så att den som sålde eller byte in båten sa att det var en 1952. Visst ska köparen alltid kolla upp saker och det missade tydligen denna firman. Nu är detta ingen båtfirma som säljer båtar egentligen utan ett skeppsvarv som funnits över 100 år. Det är en av orsakerna att det känns ok med eventuellt köp. Jag hoppas att ett ställe inte kan finnas kvar så länge om det misssköts på nåt sätt. Vi får se hur det blir. Inte för sent att dra sig ur affären än på ett tag så jag hinner samla information. SKulle dock vara väldigt intressant att få tag i tidigare ägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller nog med samtliga som har kommenterat.

Dra dej ur det där..........

Sen när du ska byta all inredning,bara "galonet" tänker du!

Ha,det blir till o byta ALLT i stommarna.

Det hålls ihop av klammrarna....det s.k galonet.

Det är sopor.

Dom var inget vidare när dom kom i slutet av 80 talet,och dom har inte blivit bättre under åren,visst,det finns undantag.

Nä,skippa den där du,du kommer o må bättre.tro mej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hörde om ett par som köpte en sur båt där det bodde ett och annat under klädseln i ruffen. :unsure:

 

Kolla om det luktar surt eller fräscht Tips.

Redigerad av Axelvevaxel
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde om ett par som köpte en sur båt där det bodde ett och annat under klädseln i ruffen. :unsure:

Usch ja,det kan komma fram både det ena o andra.........huvva!:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är priset någotsånär rätt och du inte har ambition att äga en möbel så kanske varvet nu när dom vet att dom haft fel med uppgedd modell är beredda att pruta lite på priset för att behålla sitt över 100 år goda ryckte??? Försök ialla fall få ner priset lite!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kapellet är ju inte original, Bayliners kapell bestod mest av rutor vid slutet av 80 talet. Men jag tror ändå att det inte är en så tokig affär om motorn är i skapligt skick. Golvet i båten ska vara stumt, om du hoppar på det. Sviktar det kan det vara tecken på en nära förestående dyrare reparation. Om du inte har möjlighet att testa kompet i motorn, så testa en relativt kall dag. Ta av kåpan innan ev startförsök och känn så att motorn inte är varmkörd innan du kom. Gamla förgasar 2 taktare kan vara lite olika vid kallstart.

 

Testa först att barta vrida runt nyckeln och starta, startar den inte inom 3-4 sekunder så slutar du. Sen prövar du med ganska mycket gas, men utan choke. Samma förfarande. Startar den inte då, testa utan gas, och choka. Sist med gas och choke. Så att du inte själv orsakar startfelet med sur motor. Jag har själv ägt en 135hk Mercury årsmodell 1988, dock bara under 1,5 säsonger i slutet på 90 talet. minns inte exakt hur den ville ha det, men jag har för mig att den gillade mycket gas och choke vid kallstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska verkligen testa detta med motorn innan köp. Ska även kolla båten mycket nogrannare och se om det är nåt som är mjukt där det ska vara stumt. Jag frågade om garanti och det var garanti en månad men det var inga problem att om det blev något större fel att köpet gick tillbaka. Får jag det på papper och att det får gå året ut eller slutet av sommaren så skulle det vara bra. Jag har sökt på nätet och även detta forum om någon skrivit nåt om detta skeppsvarv men har inte hittat något (vilket är bra). Men hade varit bättre att hitta nöjda kunder. Bra att veta att kapellet inte är orginal. det såg bra ut men det var inte nytt.

Kanske båten lämnats och gamla kapellet gick sönder och därav slitna säten? Sedan införskafades ett nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du hittar en båt som är äldre än 10år, där kapellet är original och fortfarande ser bra ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några år till möjligen, om det är skött exemplariskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt båten på prov... på nån annonssida. Sätt ett pris du tror lockar som fan och är rimligt. Berätta ärligt skicket.

om du får massor med svar av folk som vill köpa så e väl värdet där någonstans... i spekulation sett. Annars är väl värdet det du är villig att offra om det stämmer med vad säljaren släpper för.

Köp eller gråt och köp...

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beslutade mig häromdan för att häva köpet eftersom det verkar bli dyrt att klä om stolar och eventuellt mattor. Skrev ett vänligt mail till firman och att jag kanske återkommer när det är en annan båt till salu och att mina 5.000:- som jag lagt i handpenning ville jag ha tillbaka.

 

Blev uppringd att nu har de hållt på båten åt mig när det varit några andra intresserade så jag är tvungen att köpa båten. Jag sa att det inte är intressant att köpa båten och speciellt inte till det priset. Samtalet slutade med att han skulle återkomma dagen efter när han diskuterat om de kan göra något åt priset.

 

När jag såg annonsen står det 1952 Capri och det var Ni här på maringuidens forum som såg att det inte stämde. Skrev detta till firman och de accepterade att de skrivit fel. Jag skrev då att jag fortfarande var intresserad och sedan har jag sedan dess fått mer kött på benen tack vare er. Mailade honom idag igen eftersom han aldrig ringde upp. Nu menar han att Jag gått med på summan 40.000:- och att vi skakat hand om detta också. Visst det stämmer men det var när jag precis kollat på båten och trodde det var en 1952. Jag förstår inte varför de inte bara kan betala tillbaka pengarna och sälja båten till någon annan. Motorn är inte ens kollad av mig eller dem (dom har bytt impeller på den säger dom). Han har hela tiden sagt att om det är något så kan jag häva köpet, vilket inte tycks gälla nu.

 

Någon som har nåt bra råd nu? är det ARN som gäller eller vad? Vill ju gärna ha tillbaka pengarna snarast så jag kan kolla på andra båtar istället.

 

:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Koppla in arn, varan stämmer inte med den i annonsen så det är solklart att dom vilselett dig!

Så mycket va deras 100 års goda rykte värt, tragiskt!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska akta sig för att göra affärer med Ul*bane och vituddens båtvarv... Jag vet inte om du är från västervik men jag kan säga att dom har inte 100 års bra ryckte, snarare tvärtom.

Hoppas det löser sig för dig iallafal..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska akta sig för att göra affärer med Ul*bane och vituddens båtvarv... Jag vet inte om du är från västervik men jag kan säga att dom har inte 100 års bra ryckte, snarare tvärtom.

Hoppas det löser sig för dig iallafal..

 

Jag är inte från Västervik men har släkt där. Tyvärr visste ingen något bra eller dåligt om Vituddens båtvarv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skrivit ett nytt mail till firman och jag hoppas de tar sitt förnuft till fånga. I annat fall blir det ARN direkt.  Tack för svaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...