Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Pagge

Septitank däckstömning

Rekommendera Poster

Hej tänkte vara laglig och installera däckstömning av septitanken på min MAXI 84

är det någon som har gort det och kan komma med råd.

tanken sitter bakom skottet ovan tvättstället och vet inte hur man kan montera bort det

och det verkar inte som det finns plats att sticka upp någon slang mellan skott och tank till däcket

Finns det någon som redan har monterat däcks tömning och har tipps hur jag skall göra.

Tacksam för tipps

Mats P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mu har jag ingen MAXI 84, men monterade tank med däckstömmning på min nuvarande båt för ett par år sen.

Har en ganska lång och 19 mm luftare. Luftaren är viktig och det talas ju ofta att det är viktigt att luftaren är grov och kort.

Själv har jag inte märkt några problem under sugtömmningen med min luftare.

Du kan ju se om du kan få någon i de ur detta.

http://thallatha.blogspot.se/2010/05/toatank.html

Bilderna kan man klicka på för att få större vid behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ser att u inte krånglade med någon tre vägs koppling utan bara satte ett t-rör. Funkar det?

tänker att en kran riskerar att sättas igen av papper o annan skit och det  kan var rätt läbbigt att behöva göra rent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ser att u inte krånglade med någon tre vägs koppling utan bara satte ett t-rör. Funkar det?

tänker att en kran riskerar att sättas igen av papper o annan skit och det  kan var rätt läbbigt att behöva göra rent.

Om du menar min skiss, så har det fungerat klockrent sen 2010.

Det som fungerar sämst i min anläggning är den gamla toalettstolen. Den använder alldeles för mycket vatten för att spola, och ligger taskigt till för att bli utbytt mot en ny.

Dessvärre har tanken på en urinseparerande mulltoa dykt upp i in tankevärld - vilket nog förskjuter utbytet av toan. Min tank skulle i så fall användas bara till urinen. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också byggt som toaen, funkar bra sedan 2012.

Ca. 1000:- kr och 4 timmars arbete blev det för vår del.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej tänkte vara laglig och installera däckstömning av septitanken på min MAXI 84

är det någon som har gort det och kan komma med råd.

tanken sitter bakom skottet ovan tvättstället och vet inte hur man kan montera bort det

och det verkar inte som det finns plats att sticka upp någon slang mellan skott och tank till däcket

Finns det någon som redan har monterat däcks tömning och har tipps hur jag skall göra.

Tacksam för tipps

Mats P

Hej Stort tack till Hedersmedlem för ditt svar,kanon.

Pagge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Stort tack till Hedersmedlem för ditt svar, kanon.

Pagge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...