Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Fartlek

Yamaha F150 AETL. Byte av skruv för manuell upp- och nedtiltning

Rekommendera Poster

Hej!

Jag hade lite problem med min motor i slutet av förra säsongen. Powertilten lade då av, men efter att ha fyllt på lite hydraulolja fungerade den bra igen .

Under servicen innan vintern upptäckte jag att det läcker olja från skruven som du använder för att manuellt tilta motorn uppåt eller nedåt. Då powertilten kördes syntes det att det kom ut olja vid skruvhuvudet.  Efter en närmare titt såg jag att skruven var i dåligt skick på grund av korrosion. Ett (tätande?) plan på skruven ser rätt illa ut då man skruvat ut den en liten bit. Så jag slog till på en ny skruv och hoppades på ett enkelt byte. Delen jag pratar om är: 64E - 43860-01-00 MANUELL VENTIL UNDER ASS.

Dock visar det sig att skruven har för stor diameter för att enkelt bytas, då det yttree spåret jag tänkte plocka ut den genom är för litet. Så antagligen är det oerhört mycket mer jobb än jag först trodde.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Känns surt att behöva riva en massa för ett egentligen så litet jobb.

Bild på eländet. Skruven sitter innanför låsringen, och spåret som är i godset utanför är alltså ett par millimeter mindre än skruvens största diameter. Spåret i skruvskallen är sannerligen slitet, kanske att tidigare ägaren haft problem med tilten också.

293yn1s.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej du måste ta loss tilten.Det är inte så jobbigt 2 kablar,1 bult nere,o en tapp uppe.Kör upp tilten högst upp när du byter skruven annars kommer det spruta ut olja.Och ha tilten liggandes med skruven uppåt Med vänlig hälsning tutte

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar tutte! Såg en film på youtube, och förstår nu hur du menar man skall göra för att komma åt.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...