Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
ChristerN

Separat batteri till bogpropp mm

Rekommendera Poster

Funderar på att sätta ytterligare ett batteri framme vid bogproppen och låta det ingå i förbrukarbanken. Anledningarna är flera.

 

Idag sitter alla batterier monterade i aktern och de flesta på babords sida. Skulle behöva lite motvikt och jag har plats för ett ytterligare batteri längst fram under slafarna i förpiken och kan placera det på styrbords sida.

 

Idag är bogisen kopplad till förbrukningsbanken och jag har 5 st 95 Ah AGM-batterier i förbrukarbanken. Planen är att ev sätta ytterligare ett AGM-batteri på nuvarande kabel till bogisen och koppla vidare från batteriet till bogisen. Jag har också en inverter och lite annat kopplat direkt mot anslutningarna på bogproppen så jag har lite "vanliga" förbrukare kopplat den vägen också. Dessa tänkte jag koppla direkt på det nya batteriet (med säkringar och rejäl brytare förstås).

En nackdel idag är att invertern larmar för låg batterispänning om man kör bogproppen när invertern är på. Kanske löser ett nytt batteri i fören det problemet?

Det finns inte utan stort jobb plats att dra någon ytterligare kabel från batterierna i aktern fram till bogproppen.

 

Så här ser det alltså ut idag:

Batterierna i aktern är alla kopplade på minus-sidan till shunten. Därifrån till en minus-plint och därefter vidare till bogproppen och invertern och lite annat.

Jag får då korrekt värde på batteri-monitorn för förbrukningen.

 

Om jag kopplar på ett batteri på bogis-kablarna så kommer det dels ta en del av förbrukningen (resten tas från de övriga batterierna i förbrukarbanken) både när jag kör bogproppen och när jag kör invertern, dels kommer återladdningen av det ses som förbrukning vilket kanske inte är någon fara iofs.

 

Resultatet borde bli att batteri-monitorn visa lite knepig status eller tänker jag fel där?

Är det dumt att koppla så här? Andra förslag på hur jag bör göra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du ganska grova kablar fram till bogpropellern idag!?

 

Jag skulle nog satt ett extra batteri vid bogpropeller om jag skulle montera en eller flytta den jag har i aktern till fören.

 

Batteriet hade bogpropellern fått dela med ett ankarspel i fören. Dom andra sakerna matas ju andra vägar för min del.

 

Jag hade nog gjort som du skissar på om jag varit i din sits. 

 

Problemet med Batterimonitorn hade jag nog översett med till att börja med. Möjligt att jag dragit om matningen till Invertern mm så småningom. Kanske i samband med nått annat arbete eller om jag skulle bli helt sysslolös. Dvs inte under överskådlig tid. :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är grova kablar fram till bogproppen idag. Och de fyller sina kabelrör helt så där finns ingen plats att dra andra kablar i samma rör. Och ska jag dra nya rör måste jag nog ta ur motorn först och det är inte lätt när den sitter mitt i båten under hytten.

Tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, det kommer sannolikt bli bättre. När bogen körs kommer förliga batteriet laddas ut lite mer men laddningen kommer att jämnas ut efter en stund. När du laddar så laddas de aktra batterierna först, sen det förliga. Likaså kommer de aktra att först lämna ström till förbrukarna och sen tar man från det förliga. Men det blir alltid balans efter en stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer alltså förmodligen bli så att när jag kört bogproppen så kommer monitorn att visa förbrukning även en stund efter då de akterliga batterierna jämnar ut till det förliga. Intressant.

Fast å andra sidan kommer monitorn inte visa lika högt uttag när jag kör bogisen så det jämnar väl liksom ut sig.

 

Funderar vidare på detta fram tills det blir temperatur att plasta en hylla för batteriet, om jag nu ger mig på det. Tar tacksamt emot fler tips och idéer under tiden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet, för klena kablar till bogisen, eller bara att du vill vikta om för att minska eventuell slagsida? Är det för klena kablar skulle jag göra som du tänkt, för jag funderar på att göra likadant. Jag har 95 kvm kablar till bogisen, men skulle vilja ha 125 kvm. Alternativt till att göra som du tänkt är för mig att dra ytterligare kablar på exempelvis 50 kvm. Eller att inte göra något alls, för den extra dragkraften blir nog bara marginellt bättre. Man är ju lite lat!

 

Om det inte är klena kablar som är problemet, utan slagsidan? I så fall har du inte plats på styrbordssidan för detta extra batteriet, om du nu behöver ett extra, för du har ju en skaplig eller tom en stor förbrukarbank redan nu. Har du mätt spänningsfallet att spänningsfallet är för högt vid bogpropellern när du kör den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kablarna är inte för klena till bogproppen. Inte för bogproppens skull iaf.

Egentligen kan man säga att jag har tre problem:

1) För mycket last (pga batterierna + dieseltanken) på babords sida och i aktern

2) Invertern larmar och stänger av sin funktion när jag kör bogproppen för att spänningsfallet är för stort för den. Måste då stänga av och sätta på den igen för att den ska fortsätta ladda datorer och annat som den just då är satt att ladda. Funderade ett tag att sätta en fjärravstängning till den då man ju oftast sitter i doghouse när man kör bogisen. 

3) För lite batterier (batterier kan man aldrig få för mycket av). Har "bara" 450 Ah i förbrukarbanken idag

 

Framförallt är det nr 1 jag vill komma åt. Nr 2 & 3 är bonus om jag åtgärdar.

 

Jag har inte plats på styrbords sida i aktern att sätta ytterligare ett batteri. Där trängs grillen, extra kylskåp och lite annat smått och gott. Dessutom skulle slagsidan vid tom vattentank bli ännu större då (dieseltank på babords sida och vattentank och septiktank på styrbords sida).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare lite funderingar:

 

Spelar det någon roll om jag låter existerande kablar sitta kvar på bogproppen och bara kopplar till kablar från det nya batteriet mot anslutningarna på den?

Självklart sätter jag brytare och säkring på pluskabeln mellan det nya batteriet och bogproppens anslutning.

 

Eller ska jag ta bort existerade pluskabel från bogproppen och montera en kopplingsplint på lämpligt ställe dit jag drar både existerande kablar och nya kablar från det nya batteriet samt en ny pluskabel från plinten till bogisen med säkring och brytare? Kan inte riktigt se vitsen med en sådan dragning men jag har ju haft fel förr :o .

 

Finns det någon bra säkringshållare för 250A som man kan montera på kabeln eller är det en fastskruvad hållare med bladsäkring som gäller?

Förslag på brytare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare lite funderingar:

 

Spelar det någon roll om jag låter existerande kablar sitta kvar på bogproppen och bara kopplar till kablar från det nya batteriet mot anslutningarna på den?

Självklart sätter jag brytare och säkring på pluskabeln mellan det nya batteriet och bogproppens anslutning.

 

Eller ska jag ta bort existerade pluskabel från bogproppen och montera en kopplingsplint på lämpligt ställe dit jag drar både existerande kablar och nya kablar från det nya batteriet samt en ny pluskabel från plinten till bogisen med säkring och brytare? Kan inte riktigt se vitsen med en sådan dragning men jag har ju haft fel förr :o .

 

Finns det någon bra säkringshållare för 250A som man kan montera på kabeln eller är det en fastskruvad hållare med bladsäkring som gäller?

Förslag på brytare?

Som du föreslår överst i ditt inlägg. kommer jag göra om jag nu ids sätta in ett extra batteri till bogisen i fören och annat. Varför tror du att det inte är bra att bara göra så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Separat batteri till bogisen och en batteri till batteri laddare imellan.

 

Generatorn laddar om motorn ar igång.

 

Då funkar shunten,invertern slår ej av och du får bra kram i bogproppen.

 

My two cents.... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle koppla på det nya batteriet direkt på bogen. Hängsäkringar i den klassen tror jag inte finns men det finns ANL hållare typ DENNA som kan funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Separat batteri till bogisen och en batteri till batteri laddare imellan.

 

Generatorn laddar om motorn ar igång.

 

Då funkar shunten,invertern slår ej av och du får bra kram i bogproppen.

 

My two cents.... :D

Om shunten ska fungera genom att mäta strömmen som bogisen (och invertern och de andra saker jag har kopplade där idag) drar så måste jag ha en kabel från shunten direkt till bogisen (som det ser ut idag) och jag måste mata mot shunten från batteriet vid bogisen, dvs kabeln från shunten får sitta kvar på bogisen och jag måste dra en ny kabel från batteriet i fören till "ingången/batteri-sidan" på shunten i aktern.

Denna kabel har jag inte möjlighet att dra och jag får då heller inte direktmatning av bogisen och invertern kommer stänga av sig vid spänningsfall.

 

Eller missförstod jag något av det du skrev?

 

Det lutar just nu åt direktkoppling mot bogisen med strömbrytare och bladsäkring emellan.

Tack för tips so far.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering; skulle det inte gå att ha dubbla shuntar och låta ledningen som mäter spänningsfallet antingen serie- eller parallellkopplas? Eller tänker jag helt fel här? Sammankopplingen av batterierna skulle då sitta före schuntarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte addera ett mindre AGM-batteri till bogproppen som du kopplar på startbatterikretsen och separerar bort det nuvarande batteriet i fören från bogproppen och låter det kvarvara som enbart förbrukningsbatteri? Då slipper du problem med inverter och att mata bogpropellern från shunten. Visserligen adderar du inte kapacitet till förbrukningsbanken men detta var inte det primära om jag förstod rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Separat batteri till bogisen och en batteri till batteri laddare imellan.

 

Generatorn laddar om motorn ar igång.

 

Då funkar shunten,invertern slår ej av och du får bra kram i bogproppen.

 

My two cents.... :D

Om shunten ska fungera genom att mäta strömmen som bogisen (och invertern och de andra saker jag har kopplade där idag) drar så måste jag ha en kabel från shunten direkt till bogisen (som det ser ut idag) och jag måste mata mot shunten från batteriet vid bogisen, dvs kabeln från shunten får sitta kvar på bogisen och jag måste dra en ny kabel från batteriet i fören till "ingången/batteri-sidan" på shunten i aktern.

Denna kabel har jag inte möjlighet att dra och jag får då heller inte direktmatning av bogisen och invertern kommer stänga av sig vid spänningsfall.

 

Eller missförstod jag något av det du skrev?

 

Det lutar just nu åt direktkoppling mot bogisen med strömbrytare och bladsäkring emellan.

Tack för tips so far.

 

Det kan vara jag som fått allt om bakfoten.

http://sterling-power.com/collections/battery-to-battery-chargers

 

jag tänkte såhär.......

 

om du har ett extra batteri som ger bogproppen ström så slår ej invertern av.

om du har en sterling laddare i mellan så ger extra batteriet den mesta strömmen,som sedan laddas tillbaka.

 

Så shunten kommer visa vad din husbank levererar.

 

Jag kan ha fel,men det var så jag tänkte.

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha ett eget batteri till bogen som laddas via DC/DC omvandlare är en enkel och elegant lösning. Troligen inte mycket dyrare eftersom man slipper de feta kablarna. Batteritypen är startbatteri dvs inte samma som husbatterierna. DC/DC-laddaren behöver nog i de flesta fall inte vara större än 10A, antalet Ah som tas ut är lågt.

 

Men lösningen med ett extra husbatteri vid bogen är också en smart lösning eftersom jag på detta sätt ökar husbanken. Tycker det absolut är värt att prova. Jag skulle strunta i att bogen inte går via shunten, körs bogen väldigt mycket så får man komma ihåg att batteritankmätaren visar någon procent för lite!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle sätta ett extra batteri i fören, om det skulle klippa iaf skulle jag sätta ett brytande relä som kopplar ifrån batteriet när man kör med bogpropellern. Då slipper man späningsfall i övriga systemet, men batteriet nyttjas normalt samt laddas när bogpropellern inte används.

Endast Bogpropellern ska då vara kopplad direkt till det batteri som är kopplat via relät.

 

Lite grötigt men hoppas du förstår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först: Tack för flera förslag. Funderingarna fortsätter...

 

En i taget.

Bobba: Idag har jag inget batteri i fören. Jag har annat kopplat mot bogproppens anslutningar idag, tex inverter och min lilla fläkt till värmesystemet som jag skrivit om på annat håll här. Detta kopplade jag dit då jag inte har möjlighet att dra kabel från mina vanliga plintar. Jag vill därför inte koppla den delen av systemet till start då det kan riskera min start-förmåga.

 

Happysix: Jag tror jag förstår vad du menar men vad skulle skillnaden vara att sätta en DC-DC-laddare emellan? Om jag bara kopplar nytt batteri mot bogpropp och låter existerande kablar sitta kvar så får jag ju laddning av det nya batteriet genom utjämning från de andra delarna av förbrukarbanken, oavsett om jag har laddning eller ej, eller hur?

 

Bhemac: De feta kablarna sitter redan där. Svåra/omöjliga att byta. Tror också att den lilla procent som bogproppen drar är försumbar men sen har jag ju invertern som drar en hel del när den går. Och den går ju betydligt längre tider. Jag tror dock att jag kan lära mig att leva med att den förbrukningen inte blir korrekt mätt.

 

Tugge: En av vinsterna med ett batteri vid bogisen är att invertern, som också sitter där, inte slår av när det blir spänningsfall i systemet när bogproppen körs. Ett relä där kan vara en god idé men jag vet inte om det är overkill. Förslag på relä som en amatör som jag kan montera?

 

Så här ser det alltså ut idag:

Batteri -> Shunt -> Plint -> Bogpropp, inverter mm

 

Alternativ 1:

Batteri -> Shunt -> Plint -> Nytt batteri -> Bogpropp, inverter mm

Nackdel: Shunten kommer visa förbrukning någorlunda rätt men kommer visa på förbrukning även en stund efter att jag kört bogproppen då det nya batteriet återladdas. Endast viss del av förbrukningen som inverter mm tar kommer mätas.

Fördel: Enkel dragning av elen. Övrigt får vara intakt.

 

Alternativ 2:

Batteri -> Shunt -> Plint -> Bogis och minuspolen på nya batteriet dras till minus direkt på förbrukaranken.

Nackdel: Invertern kommer fortsätta slå av vid bruk av bogproppen. Kanske möjligt att dra en tunn kabel för återladdningen av det nya batteriet om jag verkligen anstränger mig. Värt det?

Fördel: All förbrukning blir korrekt mätt via shunten.

 

Fördel för alla alternativen är att jag får något bättre balans i båten med det nya batteriet SB för.

 

Kan man gissa att det som i Alternativ 1 förbrukas via nya batteriet visas som det batteriets andel av hela förbrukarbanken? Idag har jag 5 x 95 Ah (från hösten 2010) AGM-batterier och om jag sätter ett nytt batteri på, säg, 95 Ah så kommer det som mäts via shunten att vara 5/6 av den förbrukningen? Visst får man räkna bort för att de gamla batterierna har tappat kapacitet så det nya batteriet kommer säkerligen stå för en större del än så, men principen?

 

Oj, det här blev långt. Kanske har jag virrat till det för er (och mig själv)?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte flytta invertern så den hamnar nära nuvarande batterierna men ändå sätta ett extra batteri i fören?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relät skall vara normally closed, sök och du ska finna, :-) googlade och fick upp denna sida http://bpi.ebasicpower.com/c/ALLRELAYS/

Lite ovanligare med ett brytande relä antar jag men allt finns, vet inte hur många ampere du behöver, men man kör ju inga längre perioder, det brukar framgå hur länge man kan köra med en viss last.

Tycker det är en enkel billig lösning,

 

Från fören sätt: bogpropeller-> nytt extra batteri-> Relä-> befintligt batteri med inverter i fören + div förbrukare-> batteribank akter.

 

Skulle kunna se ut som ovan ungefär om jag förstod dig rätt.

 

Styrströmen tas då från bogpropellerns manöverström. Så inga långa dyra dragningar. När du kör med bogpropellern bryts strömmen/spänningen till övriga systemet och bara det nya batteriet belastas. Direkt när du släpper kommer batteriet sammankopplas med övriga batterier för att laddas och även nyttjas som förbrukningsbatteri. Finns flera saker som kan nollas vid späningsfall så det kan vara bra för framtida installationer.

 

I min bil så startar tex dvdn om vid start av motorn, ungarna brukar bli less vid ett par snabba stopp för tankning och kiosk besök. Samma princip. :-)

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej... Som jag förstår det har du alltså riktigt grova kablar från batteribanken i aktern, genom rör i båten fram till bogpropellern? Jag förstår att du inte får i fler kablar där, men finns det möjlighet att dra ur nuvarande och ersätta med fyra lite klenare kablar? Dra med nya kablarna när du drar ur nuvarande? Jag gissar att du kanske har 75mm2 idag eller åtminstonne 50? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac: Jag har inte kommit på någon bra placering närmre ordinarie förbrukarbanken än. Nu när invertern suttit där i fören ett tag så har man liksom blivit van vid det också. Möjligen skulle jag kunna skära upp ett hål i inredningen (!) under ena soffan så att det inte syns så mycket men jag vet inte om jag törs. Har funderat på ett montera ett relä så man kan fjärrstarta den och sen dra till några fast monterade uttag som i så fall skulle ha annan färg än de som är kopplade till landströmmen men det har fallit både på jobbet och min ovilja att ta nya, synliga, hål i inredningen. (jag är en fegis på så vis!)

 

Tugge: Intressant idé och tack för att du så pedagogiskt länkar och förklarar att det ska vara ett "normalt slutande" relä. Kanske väljer den lösningen så småningom.

 

Bobba, just så är det, rejäla kablar. Men kabelrören sitter fast med buntband (enligt föreskrifter) och det så hårt att kabeln inte går att dra ut.

Testar nog att sätta dit batteriet enligt Alternativ 1 ovan.

 

Någon som kan svara på min fråga ovan om hur man kan gissa på shuntens "missvisning"?

Tänker jag helt fel eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först: Tack för flera förslag. Funderingarna fortsätter...

 

 

Happysix: Jag tror jag förstår vad du menar men vad skulle skillnaden vara att sätta en DC-DC-laddare emellan? Om jag bara kopplar nytt batteri mot bogpropp och låter existerande kablar sitta kvar så får jag ju laddning av det nya batteriet genom utjämning från de andra delarna av förbrukarbanken, oavsett om jag har laddning eller ej, eller hur?

 

 

Med batteri till batteri laddning emellan bogpropp batteriet och din husbank så påverka ej husbanken av bogproppen.(på samma sätt... :blink: som jag fattar detta)

 

Den laddar ej så mycket,om motor är på så går strömmen från generatorn till bogproppsbatteriet,via husbank,batteri till batteri laddare.

 

Men om du ej kör motorn ochspänningen sjunker så slår batteri till batteri laddaren  av,vilket  gör att du ej får några larm på din likriktare.

 

Men kolla med någon försäljare först,jag kan ha rört ihop detta. -_-

post-84363-0-41376200-1423239064_thumb.gif

 

Lite kopierat från länken i post 15

 

B2B turns on at 13.3V and turns off at 13.0V .  Thus, does not drain input battery. 

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I första hand skulle jag nog titta på möjligheten att flytta invertern. Det fanns ingen bra plats för min inverter så den är undangömd. Därför blev jag tvungen att göra den fjärrstartbar genom att operera in ett relä som kopplar förbi ordinarie strömbrytare. Nu sitter strömbrytaren lätt åtkomlig och det syns tydligt när invertern är på. Strömmen till invertern kommer direkt från husbatteriena (30 cm kablar) via huvudbrytare och egen säkring. Korta kablar till invertern är bra, det kan bli stora strömmar.

Utgången från invertern går via en kontaktor till ett uttag som då matas från landströmmen när sådan finns.
Ev skulle jag kunna göra så att invertern alltid gick när man har laddning från motorn.
post-80529-0-11460700-1423322306_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det blir för avancerat för mig att "operera in ett relä" men jag ska kolla igen på andra möjliga placeringar för invertern.

 

Senast jag var vid båten hittade jag en eventuell möjlighet att komma igenom med en tunnare kabel mot aktern och förbrukarbanken. Måste skruva bort en massa i inredningen för att se om det går. Hur grov kabel bör man ha egentligen om det bara handlar om att ladda batteriet från övriga batterier i förbrukarbanken om jag kopplar det så och jag hittar annan plats för invertern? Det handlar om ca 7-8 meter. Räcker 6 mm?

Motståndet i kabeln minskar ju med strömmen som går igenom så det borde innebära att jag så småningom bör få även det främre batteriet fullt. Eller tänker jag fel?

 

Så här tänker jag:

6 batterier x 95 Ah delar i så fall på en max-laddning på ca 75 A (vilket är det mesta jag sett att jag har i laddning momentant). Det ger drygt 12 A per batteri vilket, med en kabel på 6 mm, skulle ge ett spänningsfall på ca 0,3 V. När sedan strömmen sjunker mot normala 20 A ger det ett spänningsfall på ca 0,08 V och vid 5 A blir det 0,02 V. Det borde man kunna leva med eller hur?

 

(Jag blir tokig av alla funderingar och ännu vet jag inte om jag kan montera ett batteri på ett stabilt sätt i fören. Det får plats men det ska ju sitta fast ordentligt också då det ju rör sig mer i fören på båten än i aktern! - Men det är kul att fundera också!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen har du inte blivit helt tokig ännu för du tänker helt rätt! Många har svårt att förstå att en tunnare kabel faktiskt fungerar som en regulator.

--

Mitt relä till invertern är naturligtvis lite tillkrånglat med även LED-indikeringen utdragen. Enklast är att bara löda på två strömbrytaren och dra till ett vanligt bilrelä utvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker utan att ha räknat på det att 6kvmm räcker mer än väl för laddning av ett batteri som egentligen normalt alltid är fullt. Kanske även 2,5 kvmm kan räcka. Smidig att jobba med och eftersom ett fullt batteri inte tar mer än ett par A kommer det inte att bli nåt större spänningsfall. Skulle batteriet vara tomt kommer strömmen visserligen ge ett skapligt spänningsfall men småningom minskar strömmen och spänningfallet.

 

Nu kollade jag resistivitet för koppar. Den är 0,018 Ohm/kvmm. Säg totalt 20m ledarlängd 2,5 kvmm som ger 0,144 Ohm och laddström 10A (antaget värde). Spänningsfallet blir då 1,5 V och sjunkande när batteriet kommer upp i laddning.

 

Effektförlusten i 20m ledare blir 15W eller 0,75 W per meter. Den kommer inte känns varm. Oftast är dock batteriet fullt eller nästan så strömmen oftast mindre än 5A. Beror förstås på batterityp. Startbatteri eller AGM tar lite mer kanske.

 

Ökar man arean till dubbla

minskar Spänningsfallet till halva. Allt är proportionellt så det är lätt att trimma siffrorna efter faktiska förhållanden.

 

Går spelet sjunker Extra batteriets polspänning så ström går i laddkabeln. Säg att husbatteriet ligger under laddning och håller 14V. Troligen blir då spänningsfallet runt 4V då husbanken försöker trycka upp extrabatteriets polspänning. U=RxI eller I=U/R eller 4/0,144=27A.

27 är 2,7 gånger större än vid laddning, alltså 15x2,7=40W effektförlust i kabeln som då troligen kan bli varmare än omgivningen.

 

Det här kan vara maxvärden då det mesta talar för att t.ex batteriets spänning blir högre än vad jag antagit då jag inte räknat med tillskottet från husbanken.

 

Med 6kvmm får man lite högre tillskott till extrabatteriet men effektförlusten i kabeln halverad.

 

Tycker 6kvmm är ett bra val. Motståndet blir 0,144x2,5/6=0,08 Ohm i 20m ledare.

 

En bra kompromiss. Avsäkra med en 16A trög och ha snäppet större som reserv. Den kan behövas t.ex 20A då alla värden är de högsta. Fastnat ankare och motorn igång. Trög säkring håller ganska länge med dubbla strömmen så det räddar kanske den mindre säkringen.

 

Med tångamperemeter kan man verifiera värdena och kolla värsta fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra räknat, forgus31.

En säkring ska "icke avsmälta inom 1 timma vid 1,5 x märkströmmen" dvs en 16A säkring klarar 24A i en timma eller 48A i 10 sek.

Mitt råd är en vanlig automatsäkring/dvärgbrytare på 16A, fungerar som brytare också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...