Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Nisse-Nisse

Laddning hela vintern?

Rekommendera Poster

 

 

 

 

Skillnaden mot avställda bilar är ju att bilarna inte står ute där kylan där att urladdat batteri kan frysa sönder som kan vara besvärligt att städa bort.

Sen har ju båtar ofta ganska många fler batterier.

En solpanel som man hänger upp när båten är täckt, några meter kabel till den befintliga regulatorn är ju väldigt enkelt om man nu inte får ström från sina vanliga paneler.

Min gammelbil fulladdas på hösten och står därefter ute i kylan (Stockholms trakten) hela vintern med frånslagen huvudbrytare. På våren slår jag till brytaren, drar ut choken och startar. Har funkat i många år. 

I båtarna brukar jag lossa kabelskorna för att inte ett dåligt batteri skall skada ett annat.I övrigt samma som ovan. Har funkat sedan 1975.

Om det bara är tur att det funkat i alla år borde man kanske köpa en lott. B)

/Claes

 

Frågan är ju inte om det där funkar eller inte. Frågan är hur du har längsta nöje av välfunktionerande batterier. I din relativt långa vetenskapliga studie (sedan 1975) saknas all referens och underkänns härmed! Du berättar inte ens om din gammelbil är speciellt lättstartad. Ej heller hur ofta du bytt batteriet.

Typiskt sett utnyttjas ett bilbatteri på ett helt annat sätt en de vi har i båten (med undantag av startbatteriet). Djupa urladdningar skapar en helt annan problematik visavi sulfatisering än den snälla gammelbilen som genast när den startat, laddar batteriet igen.

Jag gissar att du haft goda batterier och en snäll bil men att du skulle ha klarat dig med betydligt färre återanskaffningar om du skött dem adekvat.

Att satsa på lotter kanske skulle vara ett nytt misstag...    :)

 

 

 

Svar till LonelyBird

 

Vad menar Du med att det saknas all referens? Vem är Du som kan underkänna mina erfarenheter?

Jag bara berättar hur det har funkat för mig genom åren. Årtalet 1975 härrör från båtlivet, vad gäller bilen skriver jag många år vilket kan översättas till ca 10 år.Batteriet (Biltema)satt i när jag köpte bilen för 9 år sedan och funkar fortfarande.  Dessutom vet jag inte om min gammelbil är "speciellt" lättstartad men den startar när jag vrider på nyckeln som alla mina bilar.

Även mina snälla båtar startar när jag vill och börjar genast ladda ( ingen skillnad mot bilen)

Du skriver "att jag skulle klarat mig med betydligt färre återanskaffningar om jag skött dem adekvat" Men jag är nöjd med att mina batterier håller 8-10 år vilket dom gör. 

På en punkt vill jag dock ge Dig rätt, att djupa urladdningar skapar problem, så därför undviker jag det både sommar som vinter vilket kanske kan kallas adekvat skötsel.

Jag fortsätter mina ovetenskapliga studier i vår tills dess rör jag inte mina batterier!

/Claes

 

Bästa Claes!

Vem som helst kan, och har rätt att, underkänna vad du framför, - men inte dina erfarenheter!. Dina erfarenheter har jag inte heller underkänt. Jag har kritiserat det på basis av fakta. Fakta behöver inte korrelera med dina erfarenheter.

Det enda jag vill tro är att varken jag eller du, (tror jag), är ute för att skada någon. Vad jag tror att de flesta på detta forum vill framföra, är material som är till nytta för alla. Det kräver att vi tar ansvar för vad vi påstår.

Att underkänna vad du framför är en process där tex. jag säger att du har fel. Vilket jag gjort. Med det har jag inte förnekat dina erfarenheter!. Jag har ingen orsak att stöta dig, Det jag vill framföra är endast vad jag blivit informerad om då jag under decenier studerat batteri-teknologin.

Om dina batterier, med din vård, håller 8-10 år, måste jag ändra min "statement".

KÖP LOTTER!!!    :)

 

Du kanske till och med skall ändra Din uppfattning om batterivård och vad som krävs. Jag kan ju inte bara haft tur som Du tycks tro. 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till det och lyssna inte till det som jag upplever som skitsnack från den självsäkra och självutnämnde experten LonelyBird. Vill du ha en enkel och krångelfri batteriskötsel under vinterhalvåret i båten, lyssna till de som kan detta, dvs tillverkarna av batterier.

http://www.exide.nu/wp/wp-content/uploads/2010/04/Exide_Batteriskotsel.pdf

 

Hur LonelyBird och alla andra sköter sina batterier har jag inga synpunkter på, utan var och en måste bli salig i sin fason. Men när man uttalar sig som en expert och uttrycker sig tvärsäkert hur man skall göra, måste jag protestera.

 

Säljv har  jag  följt batteritillverkarnas enkla råd i över 20 år och det har fungerat för mig. Jag oroar mig aldrig för mina batterier för jag har inga laddare, regulatorer, solceller mm inkopplade och som kan fallerar och förstöra mina batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också man ska följa tillverkarnas rekommendationer. 

http://www.exide.nu/wp/wp-content/uploads/2010/04/Exide_Batteriskotsel.pdf

 

"-Förvara batteriet svalt (frostfritt) och torrt eftersom självurladdningen halveras för var 10:e grad som temperaturen sänks.

- Alla batterier har en viss självurladdning som visar sig i att vilospänningen sjunker. Om spänningen sjunker under 12,4 V måste batteriet laddas. Batterier som inte hålls fulladdade riskerar att sulfatera och tappa kapacitet.
- Kom ihåg att ett urladdat batteri kan frysa sönder vid normala vintertemperaturer."
 
"-Självurladdningen i moderna batterier är låg, men batterier i vila kommer trots det alltid att långsamt tappa laddningen. Detta måste kompenseras antingen genom att batteriet laddas upp med vissa intervall eller med en kontinuerlig underhållsladdning."
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt mig bästa ni!

 

När jag läser mina inlägg i denna tråd inser jag att de hade en tilltagande aggressiv ton vilket inte varit min avsikt.

 

Dessutom skäms jag för besserwisser attityden jag utstrålat.

 

Det jag ville berätta blandades bort i ett flummigt ”stämmer inte” och hedrar föga min framlidne vän som är den som ligger bakom den information jag så illa försökte framföra.

 

Han var forskare för Varta och arbetade med att försöka förbättra blybatteriers egenskaper.

 

 

En en gång FÖRLÅT!

 

En slokörad

 

LonelyBird        :unsure:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst dina dina inlägg löpande under lång tid, både här och på Klotterplanket  och upplevt dem oftast som intressanta, sansade och konstruktiva. När jag då läste dina inlägg i denna tråd, trodde jag inte det var samma person som skrev dessa.

 

När du nu känner att du kanske överreagerade i denna tråd, respekterar jag det och går vidare utan hard feelings och med fortsatt respekt  och intresse kring dina framtida inlägg både här och på Klotterplanket..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska inte blanda ihop bilbatterier och båtens startbatterier med "hushållsströmmen" ombord vilket flera också menar. Start av motor kräver stor ström under kort tid vilket är tvärtemot batteribankens uppgift.

 

Ett hårt sulfaterat startbatteri klarar hög ström men inte många sekunder. Lättstartad bil kanske tar en sekund och bråkdel av Ah. Om motorn vore trög kanske ett par Ah skulle gå åt och kan vara gränsfall för det misskötta batteriet. Såna batteribankar gillas inte ombord när kvällen kommer och allt ska strömförsörjas. Då behövs många Ah.

 

Jag har också läst många inlägg där man plågar batterier med påslagna kylar och låter solceller sköta om försörjningen när båten ligger oanvänd vid bryggan. Gott för smöret men sämre för batterierna. Efter en regnig vecka finns risk för sulfaterade batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också läst många inlägg där man plågar batterier med påslagna kylar och låter solceller sköta om försörjningen när båten ligger oanvänd vid bryggan. Gott för smöret men sämre för batterierna. Efter en regnig vecka finns risk för sulfaterade batterier.

 

Tittar man på anläggningar där man laddar med solpaneler och använder elen till kyl mm så brukar deras batterier hålla betydligt bättre än hos många båtägare. Det finns mängder med stugor mm som enbart får el från solpaneler, det finns betydligt fler sådana  än båtägare som kör kylen konstant. Kolla "sol-vind-vatten" forumen.

De flesta batterier klarar lite djupare urladdningar så länge de inte behöver stå urladdade. Jämför eltruckar tex.

Den största faran för batterier verkar vara generatorer som överladdar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd som tyvärr avslutas i sandlådan. Besserwisserfasoner är onödiga. Jag tackar för erfarenheter och fakta och bedömer själv vad som är rimligt sant ur ett källkritiskt perspektiv. 

Glada hälsningar//Befaren sjöman och vetenskapsman :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska akta sig för att lita på s.k. tekniker, de ser problem överallt. de donar och ändrar på allt. Det blir inte alltid till det bättre. Den fina gamla devisen rör inget som fungerar är guld att leva efter. Har dina batterier fungerat i så många år som 8-10 år, bry dig inte mer om detta. Man behöver inte veta varför allt fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska akta sig för att lita på s.k. tekniker, de ser problem överallt. de donar och ändrar på allt. Det blir inte alltid till det bättre. Den fina gamla devisen rör inget som fungerar är guld att leva efter. Har dina batterier fungerat i så många år som 8-10 år, bry dig inte mer om detta. Man behöver inte veta varför allt fungerar.

 

Ska inte ramla ner i sandlådan men vill ändå flika in att det kan löna sig att lyssna på folk som vet vad de pratar om ganska många gånger. I frågan om batterier kan det ju handla om livslängd vilken kan bespara onödigt tidigt utbyte = sparade pengar, i frågan om maskiner och motorer är nog alla eniga om att de är bra att veta hur de sköts bästa då de är dyra pjäser som är tråkiga när de krånglar. De finns många exempel där i alla fall jag gärna lyssnar på de som vet då det sparar både obehag och pengar.

 

I avdelningen "rör inget som fungerar" tycker jag det är värt att nämna att allt som rör säkerheten till sjöss behöver ett bättre motto, där anser jag att man ska göra allt i sin makt för att försäkra funktion och om man inte kan säkra den bör man ha backupsystem eller extradelar i reserv.

 

För övrigt anser jag att om du kan underhållsladda dina batterier säkert och energisnålt hela vintern är det väl en utmärkt idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har solceller. Ställer regulatorn på lite lägre för underhållsladdning, max 13V under vintern. Har fungerat fint sen jag började segla.

Vet inte om det är fel eller rätt, gör nån nytta/ skada.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man ska akta sig för att lita på s.k. tekniker, de ser problem överallt. de donar och ändrar på allt. Det blir inte alltid till det bättre. Den fina gamla devisen rör inget som fungerar är guld att leva efter. Har dina batterier fungerat i så många år som 8-10 år, bry dig inte mer om detta. Man behöver inte veta varför allt fungerar.

 

Ska inte ramla ner i sandlådan men vill ändå flika in att det kan löna sig att lyssna på folk som vet vad de pratar om ganska många gånger. I frågan om batterier kan det ju handla om livslängd vilken kan bespara onödigt tidigt utbyte = sparade pengar, i frågan om maskiner och motorer är nog alla eniga om att de är bra att veta hur de sköts bästa då de är dyra pjäser som är tråkiga när de krånglar. De finns många exempel där i alla fall jag gärna lyssnar på de som vet då det sparar både obehag och pengar.

 

I avdelningen "rör inget som fungerar" tycker jag det är värt att nämna att allt som rör säkerheten till sjöss behöver ett bättre motto, där anser jag att man ska göra allt i sin makt för att försäkra funktion och om man inte kan säkra den bör man ha backupsystem eller extradelar i reserv.

 

För övrigt anser jag att om du kan underhållsladda dina batterier säkert och energisnålt hela vintern är det väl en utmärkt idé.

 

Normalt underhåll är en helt annan fråga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...