Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
dspj

Dubbla landströmsuttag - ihopkoppling?

Rekommendera Poster

Har en båt från -00 med hyggligt elsystem (förmodar jag mest...)

Men den är lite bak-och-fram eftersom den är byggd för kontinenten.

Bland annat sitter landströmsuttaget bak på badbryggan, vilket gör landströmskabeln till en snubbeltråd längs hela båten.

Om jag vill sätta ett extra uttag framme i förpiksluckan, kan jag bara koppla ihop dem?

Eller ska de bryta varandra (så inte det andra uttaget blir strömförande när det första kopplas in)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ha brytare där du väljer vilket intag som ska vara aktivt. Annars är det farligt eftersom kontakten på båten är hane!

Redigerad av stebano

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha. Ja, det är ju en smidig lösning.

Måste alla ledare switchas eller bara fas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte full koll på vad som är fas respektive nolla när du kopplar in dig i ett uttag. Det är visserligen standardiserat för CEE-uttagen, men jag skulle aldrig lita på att den som kopplat in uttaget på bryggan vet det och gjort rätt!

Används dessutom adapterkablar typ den här, så är det 50/50 att det blir fel...

post-92644-0-51588900-1415656335.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att du be en elektriker om hjälp. Blir det felkopplat så utgör det en risk för dig, dina passagerare och andra runtomkring.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag avråder från din idé att ha två inkopplingsställen.

Du måste ha en omkopplare som är godkänd och de är dyra. ( > 1-2´ gissar jag ) 

Dessutom måste du ha två kopplingstavlor där du tar in din landström beroende på att det är kort avstånd mellan intaget och säkringstavlan, med jordfelsbrytaren, som gäller i CE standarden.

Sammantaget verkar det hela mycket enklare och säkrare att göra ett nytt intag i fören och skippa det gamla i aktern, sätta upp ny säkringstavla i fören någonstans ( Inte i stuven fram ) och sedan koppla på det befintliga nätet från fören istället?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bland annat sitter landströmsuttaget bak på badbryggan, vilket gör landströmskabeln till en snubbeltråd längs hela båten.

Om jag vill sätta ett extra uttag framme i förpiksluckan, kan jag bara koppla ihop dem?

Eller ska de bryta varandra (så inte det andra uttaget blir strömförande när det första kopplas in)?

Håller fullständigt med Funkis,

med det lilla tillägget att det är inget "uttag" du har på badbryggan utan ett "intag".

Skulle du parralellkoppla de två intagen utan förreglingar skulle du få spänning på stiften i det intag som för tillfället inte annvänds.

Detta är fulständigt totalt livsfarligt.

Jag skulle själv flyttat uttaget till en mer lämplig plats.

Har faktiskt så på den egna båten som du beskriver fast intaget i ett stuvfack i sittbrunnssargen.

Funderade ett tag på att flytta uttaget till ankarboxen. Nu är inte ankarboxen den optimala placeringen - i alla fall inte på en segelbåt, som ju inte allt för sällan doppar fören i vågorna och med blöta ankarlinor mm

Nu gjorde jag inte det utan behöll den gamla placeringen när jag byggde en "ordentlig" landströmsanläggning.

Om jag inte har helt fel, får det inte va längre än en halv meter mellan intaget och säkringen/jordfelsbrytaren i båten, om inte ledningen ligger i ett skyddsrör.

När jag ligger i hemmahamnen går ledningen från fören och längs nästan hela båten. Har dock "hittat" en sträckning på kabeln som inte stör så mycket och lägger den så varje gång. De gånger jag är ute på en liten dagstur i hemmafarvattnen brukar jag lägga ner den bit av kabeln som ligger på bryggan i ankarboxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Livsfarligt!!!!

Ta hjälp av en elektriker, tänk inte ens tanken brytare för att välja intag, den kommer förr eller senare stå i fel läge!

Lite ot, skulle åka med en granne, bilen var kopplad till motorvärmare, jag skulle hoppa in i bilen, grannes stoppa mig och sa "rör inte bilen förren jag dragit ut sladden till motorvärmaren".

Jag ringde företagets elektriker som jobbade i två dagar med att iordningställa elen i husets källare som grannen kopplat själv.

Motorvärmaren fixade jag till åt honom samma kväll.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite förvirrande med intag i en mening och uttag i nästa mening, är det ett intag eller ett uttag? Jag brukar dra en sladd från bryggan till min stuv i aktern där jag har batterierna och koppla in min batteriladdare några dygn per säsong, säkert helt livsfarligt men det har gått bra hittills.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår man inte skillnaden mellan "intag" och "uttag" skall man nog inte kladda med det elektriska - dvs 230 Volt växelström

Uttag är ju de vanligaste förekommande "kontakterna". Finns ju hur många som helst i ett vanligt hus. De spänningsförande delarna är beröringsskyddade och de uttag som sätts upp i hus idag är tom petsäkra.

Idag skall man ju använda de blå runda kontakterna för uttag i småbåtshamnar mm

post-53310-0-86585700-1415705552.png

http://sv.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

Intag är ju i princip en stickpropp - såna med stift som sticker ut och som man skall sätta i ett uttag. En "stickpropp" som är byggt för att fungera som en "intag" har ju lite mera skyddande hölje

post-53310-0-58039600-1415705616_thumb.jpg

Det finns ju en anledning till varför de allra flesta arbete som utför på elektriska starkströmsanläggningar kräver en behörig elinstallatör som har ansvar för jobbet.

Att det sedan säljs elmaterial hej vilt på byggvaruhusen är ju en helt annan sak. Att inte fler omkommer pga bristfälliga elinstallationer är ett under.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack.

Lite förvirrande, inte bara med intag/uttag, utan även övriga råd och synpunkter.

Uttag säger man väl (lite slarvigt) även om det inte är aktuellt att min båt ska förse bryggan med ström :-) Vi vet ju vad vi avser.

Livsfara är jag med på att det är, det var därför jag ställde frågan. Här får man dock avväga riskerna med att ha fel "kontaktdon" aktivt en kort stund innan man kommer på att switcha över - mot risken att den långa kabeln längs hela båten antingen blir en snubbeltråd för manskapet eller trillar i drickat själv med rejäl kortslutning som följd.

Jag lutar nog åt en switch. Tror det skulle funka med en dubbel trappbrytare med EN gemensam knapp. Då kastar man om både nollan och fas mellan fram och bak samtidigt (oavsett vilken som är vilken). Jorden kan man väl i alla fall koppla ihop för sig?

En vanlig inomhusdosa funkar nog. All el sitter i ett skvättsäkert utrymme under trappan ner i sittbrunnen.

Kan tänka mig att konsultera en elektriker för själva inkopplingen, bl.a. om det ska vara en säkring vid själva uttaget. Men att betala honom 1000:- i timmen för att dra kabel genom båten tror jag inte blir aktuellt.

Tack för tips och synpunkter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack.

Lite förvirrande, inte bara med intag/uttag, utan även övriga råd och synpunkter.

Uttag säger man väl (lite slarvigt) även om det inte är aktuellt att min båt ska förse bryggan med ström :-) Vi vet ju vad vi avser.

Livsfara är jag med på att det är, det var därför jag ställde frågan. Här får man dock avväga riskerna med att ha fel "kontaktdon" aktivt en kort stund innan man kommer på att switcha över - mot risken att den långa kabeln längs hela båten antingen blir en snubbeltråd för manskapet eller trillar i drickat själv med rejäl kortslutning som följd.

Jag lutar nog åt en switch. Tror det skulle funka med en dubbel trappbrytare med EN gemensam knapp. Då kastar man om både nollan och fas mellan fram och bak samtidigt (oavsett vilken som är vilken). Jorden kan man väl i alla fall koppla ihop för sig?

En vanlig inomhusdosa funkar nog. All el sitter i ett skvättsäkert utrymme under trappan ner i sittbrunnen.

Kan tänka mig att konsultera en elektriker för själva inkopplingen, bl.a. om det ska vara en säkring vid själva uttaget. Men att betala honom 1000:- i timmen för att dra kabel genom båten tror jag inte blir aktuellt.

Tack för tips och synpunkter!

Nej tänk som jag skrev innan inte tanken ens!!!!!!!!!!!!1

Toaen hjälp till att stoppa dylika tokigheter,

Kalle som har anställd elektriker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för er omsorg! Jag SKA kontakta en elektriker som får bestämma hur det ska se ut och koppla ihop. Det skrev jag ju!

Om jag ansluter landström i fören och har en switch som råkar stå med akteruttaget inkopplat lär jag märka det omgående eftersom jag inte får någon ström. Med tanke på att det aktre uttaget inte blir strömförande såvida inte det i fören är inkopplat låter ju riskfritt.

Finns det en bättre lösning än dubbeltrappbrytaren som elektrikern rekommenderar tar jag den - om det är vettiga pengar. Annars får jag väl koppla ur det aktre uttaget och bara ha fram. (det blir nog det som används i 95% av fallen)

Dra kabeln  genom båten (naturligtvis med den kabeltyp som elektrikern bestämt att det ska vara) kan jag väl få göra själv? Det kan ju vara nog så knåpigt och tidsödande, men kanske inte ett expertområde för en välavlönad elektriker.

Skillnaden mellan uttag och intag förstår jag naturligtvis principen för.

Ska vi enas om att kalla det vi ansluter landströmskabeln till för "kontaktdon"? :-)

Redigerad av dspj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för er omsorg! Jag SKA kontakta en elektriker som får bestämma hur det ska se ut och koppla ihop. Det skrev jag ju!

Om jag ansluter landström i fören och har en switch som råkar stå med akteruttaget inkopplat lär jag märka det omgående eftersom jag inte får någon ström. Med tanke på att det aktre uttaget inte blir strömförande såvida inte det i fören är inkopplat låter ju riskfritt.

Finns det en bättre lösning än dubbeltrappbrytaren som elektrikern rekommenderar tar jag den - om det är vettiga pengar. Annars får jag väl koppla ur det aktre uttaget och bara ha fram. (det blir nog det som används i 95% av fallen)

Dra kabeln  genom båten (naturligtvis med den kabeltyp som elektrikern bestämt att det ska vara) kan jag väl få göra själv? Det kan ju vara nog så knåpigt och tidsödande, men kanske inte ett expertområde för en välavlönad elektriker.

Skillnaden mellan uttag och intag förstår jag naturligtvis principen för.

Ska vi enas om att kalla det vi ansluter landströmskabeln till för "kontaktdon"? :-)

Bra att du ska kontakta en elektriker.

Tänk Murphy!

Om något kan gå fel så kommer det att förr eller senare göra det.

Se till att det du kommit fram till kan gå fel

INTE kan gå fel om någon annan använder din båt.

Du kan säkert komma överens med elektrikern att du gör en del arbete själv.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lite känsligt med landström, anläggningen SKA vara utförd på ett visst sätt med godkända kontakter, kablar mm.

Jag har funderat på att sätta dubbla intag, jag har en undanlagd 3-fas fram-back omkopplare som skulle kunna göra jobbet. Alternativet är två kontaktorer, det finns/fanns något som kallades hisskontaktor som egentligen var två kontaktorer men med en extra mekanisk förregling. Men eftersom jag inte hittar något bra sätt att montera intaget i fören så ligger det projektet på is tsv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller fullständigt med Funkis,

med det lilla tillägget att det är inget "uttag" du har på badbryggan utan ett "intag".

Skulle du parralellkoppla de två intagen utan förreglingar skulle du få spänning på stiften i det intag som för tillfället inte annvänds.

Detta är fulständigt totalt livsfarligt.

Jag skulle själv flyttat uttaget till en mer lämplig plats.

Har faktiskt så på den egna båten som du beskriver fast intaget i ett stuvfack i sittbrunnssargen.

Funderade ett tag på att flytta uttaget till ankarboxen. Nu är inte ankarboxen den optimala placeringen - i alla fall inte på en segelbåt, som ju inte allt för sällan doppar fören i vågorna och med blöta ankarlinor mm

Nu gjorde jag inte det utan behöll den gamla placeringen när jag byggde en "ordentlig" landströmsanläggning.

Om jag inte har helt fel, får det inte va längre än en halv meter mellan intaget och säkringen/jordfelsbrytaren i båten, om inte ledningen ligger i ett skyddsrör.

När jag ligger i hemmahamnen går ledningen från fören och längs nästan hela båten. Har dock "hittat" en sträckning på kabeln som inte stör så mycket och lägger den så varje gång. De gånger jag är ute på en liten dagstur i hemmafarvattnen brukar jag lägga ner den bit av kabeln som ligger på bryggan i ankarboxen.

Är det intaget eller uttaget du tänkte flytta till ankarboxen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Montera intaget som du tänkt i fören.

Förlägg kabel därifrån till lämpligt utrymme i aktern. Avsluta med lagom längd lös kabel som kan förvaras stuvad i detta utrymme.

I änden på kabeln montera anslutningsdon som ansluts till befinligt intagi aktern när förliga intaget används.

Få delar, inga spänningsförande kontaktstift, går ej att koppla fel vid användning.

/mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej dspj.

Lyssna på Toaen! Inte nog med det han säger. Dessutom tror jag att det är förbjudet att koppla med en brytare för att välja intaget. Man får aldrig kunna släppa ut spänning på stift.

Tänk dig att du för en sekund att du har strömställaren/omkastaren i fel läge. Du märker det å slår över strömställaren. Men under tiden hann kanske någon drulputte få in fingrarna i intagets han-stift som sticker ut. Tro mig det finns folk som  kan göra sånt.

Scenario: den personen öppnar skyddslocket. Stoppar in fingret för att dra bort lite fukt å döda flugor å spindelnät å lite sjögräs som fastnat där. Ingen fara för sladden sitter ju inte i. Sedan går en annan person å stoppar i sladden i fören å glömt att vrida om strömställaren. Huga, vad kul det blir. Nygrillat fingerkött......mums...luktar gott...

Yachtolivia´s förslag är enklast. Du kan dra "skarvsladden" gömd under kojerna å låta den ligga där permanent men utan att kabla fast den. (Inga klammer som håller.)

Med den lösningen riskerar man inte att det nya intaget i fören kan bli strömförande. Billigast å ingen elektriker behövs.

Men koppla för bövelen trådarna rätt i kontakterna!!!!!!

Håll isär faserna samt nolla å skyddsjorden. Skyddsjord ALLTID gulgrön, internationell standard sedan 1980 talet, Nollan alltid blå. Samma standard.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Genialiskt Mats - i all sin enkelhet!

Eller finns det synpunkter på att dra en "förlängningskabel" genom insidan på båten i stället för på utsidan (med risk att bli snubbeltråd)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kalman

Jag är med på Murphy existerar och att det som kan gå åt helvete förr eller senare gör det.

Men poängen med en "switch" hade ju varit att det sldrig kunnat bli så: om man av misstag råkat koppla in uttaget med en finger i hade man ju SAMTIDIGT kopllat ur det där landströmmen kommer in!

(Fast det lutar starkt åt Yachtolivias busenkla lösning - med noggran pass på nolla, fas o jord!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart skall "förlängningskabeln" klammas/förankras.

Från SXK Västkustkretsen, Tekniska kommittén

http://vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/Batparmen_04_elsystem%20.pdf

kan följande kunskap inhämtas:

"4.8  Kablar och ledningsdragning
VIKTIGT:

•   elektriska ledare skall ha isolering som är
självslocknande.

•   ledningar och kablar skall vara klamrade på ett
avstånd av maximum var 300:e mm. Kablarna kan
också ledas i separata, dränerade fasta rör.

•   ledningar som kan utsättas för fysisk påverkan skall
avlastas.
•   kablar som går genom skott el. dyl. skall skyddas mot
nötning.

•   alla kablar, ledningar, skall vara märkta. Helst i bägge
ändar.

•   grön-gul ledning får inte användas som strömförande
ledning.

•   Notera att ingen sammanblandning får ske mellan
starkström (230 V växelström) och lågspänning.
Respektive ledningar skall vara förlagda minst 100
mm från varandra.

•   strömförande kabel skall vara dragen ovanför högsta
tillåtna slagvattennivå. I andra utrymmen, där vatten
kan förekomma, minst 25 mm ovanför nivån för den
automatiska länspumpens tillslag. Kablar, som kan
befaras komma i vatten, skall vara IP67 skyddade.

•   kablar får inte dras nära avgasrör eller andra varma
källor som kan skada isoleringen. Minsta avstånd till
vattenkylt avgasrör är 50 mm och till torrt avgasrör
250 mm."

För den intresserade, - hela regelverket som detta baseras på:

Small craft - Electrical systems - Alternating current installations (ISO 13297:2012)

https://law.resource.org/pub/bg/ibr/bds.en.iso.13297.2012.pdf

/m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite nomenklatur:

En grej som sitter på väggen kallas "tag". En grej som sitter i änden av en kabel kallas "propp". Pinnar som sticker ut kallas "stift. Hål som stiften skka in i kallas "hylsa". Sedan kombinerar man begreppen.

På båten sitter ett "stifttag" som man ansluter kabelns "hylspropp" till. I land-änden av kabeln sitter en "stiftpropp" som man ansluter till "hylstaget" på bryggan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

FRISK KOPPLAT HÄLFTEN BRUNNET! :o

Jag har tvenne "ingångar" för landström.

Med en väljare, (två polig omkopplare) för eller akter.

Från "väljaren" går "strömmen" till jordfelsbrytare, avsäkring, isolertransformatorn och ut till förbrukarna, 12V-laddare, Varmvattenberedare, Värmefläktar och "vägguttag".

Således kan den "ingången" som inte är ansluten bli späningsförd.

Kopplar med "väljaren" om både nolla och fas.

Jorden ligger parallellkopplad.

I min hamn är det inte eurokontakter, över allt, så man vet inte på vilken kontaktpinne fasen hamnar.

Denna lösningen är optimal för mej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hylspropp och stifttag, härligt! Nu tror jag vi blivit av med alla normala båtägare :-)

Hade inte räknat med att min lilla fråga skulle bli denna brandfackla!

Har också försökt läsa ut SXKs rekommendationer (det var visst något gemensamt dokument från flera parter som förslag på standard) men helt lättbegriplig var det ju inte...

En "förlängningssladd" (som säkert heter något annat på fackspråk) från för till akter, men i rör eller klamrad minst 10 cm från 12v-kablar. Det är "ze final zolution"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från "väljaren" går "strömmen" till jordfelsbrytare, avsäkring, isolertransformatorn och ut till förbrukarna, 12V-laddare, Varmvattenberedare, Värmefläktar och "vägguttag".

I min hamn är det inte eurokontakter, över allt, så man vet inte på vilken kontaktpinne fasen hamnar.

Hur kan ingången som inte är inkopplad bli spänningsförd om du har en tvåpolig omkopplare. Är den inte bortkopplad när den andra är inkopplad? Via jorden då?

Vad är det för tvåpolig omkopplare du har, förresten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@dsjp
exzaktemente!

/m

dsjp ska det ju vara /m Dyzlektiker?

Redigerad av yachtolivia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Lägger mig i debaten igen lite.

Reglerna ovan  om ur det skall vara gäller om man har en fast anslutning. Men se, har man en stickprop i ena ändan så kan man koppla på vad  17 som helst å det är inte olagligt.

Men om det sedan är säkert eller bra eller riskfritt är en helt annan sak. Det är därför som jag skrev klamra inte fast kabeln.

Exempel: jag har ett 3~uttag på bryggan, halvvägs ut till en sjövattenpump för bevattning. Där sitter det även ett vanligt kapslat uttag, naturligtvis under tak å skyddat. Hela systemet har jordfelsbrytare inne på land där det kommer ifrån.

Men...nu kommer det. Jag har lös kabel från det uttaget via en stickprop till själva plattformen på bryggan. Där sitter ytterligare vägguttag, skyddade naturlitvis mot regn osv.

Detta är inte helt rätt enligt boken men helt ok ur säkerhetspunkt. Å inte olaglig. Enl boken skulle man ha dragit en fast kabel från undersidan/insidan av vägguttaget å klamrat fast en Ekkl kabel hela vägen ut. Det är bara det att bryggan rör sig å det kan förekomma överraskande otrevligheter. Skulle sådant hända drar jag bara ut stickproppen. Med fast anslutning för samma sak så sitter man där, det går inte att göra spänningslöst i en handvändning, måste upp på land å bryta där. (kabeln är lagd så man kan inte snubbla å fastna å är skyddad)

För att gå tillbaka till strömställare som trådskaparen gärna vill ha. Det måste vara en sort med ett mittläge där allt är brutet. Har aldrig sett en sådan. (trepolig trappomkastare med kontakter av typen "brake before make") (menar alltså inte en stjärn-triangel omkastare) Man löser annars samma problem med tvångsstyrda kontaktorer där den ena blockerar den andra å vcv (vice versa) så båda kan inte vara dragna samtidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast en liten skillnad med dig Lasse är att du vet vad du sysslar med,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan ingången som inte är inkopplad bli spänningsförd om du har en tvåpolig omkopplare. Är den inte bortkopplad när den andra är inkopplad? Via jorden då?

Vad är det för tvåpolig omkopplare du har, förresten?

Givervis har du rätt blir inte spänningsförd skall det naturligtvis stå :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...