frans73 8 Postad 6 November , 2014 Har varit o tittat på en båt med ett troligen frostsprängt avgasknä någon som vet var mer som troligen är sprängt på denna motor, kylartanken var tom på kylarvätska Tacksam för snabbt svar MVH Frans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 8 November , 2014 Avgaskröken dräneras när man stänger av motorn, så den fryser nog inte sönder. Om sjövattensystemet inte har frostskyddats,eller tömts, och det har varit minusgrader en tid, kan sjövattenpump, oljekylare och värmeväxlare ha skadats. Om det inte varit frostskydd i färskvattensystemet, och det inte har varit tömt, kan motorblock och avgaslimpa vara skadat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 8 November , 2014 menar du att avgaslimpan kyls med färskvattnet som motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
condmaster 15 Postad 8 November , 2014 Hej, här finns det lite info om MD och Aqd40-motorerna: https://www.dropbox.com/sh/toqxsh4e5fzkz7q/AADpnJgBIh66l_FI43GIe4hca?dl=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 9 November , 2014 Kikade på en frostskadar AQAD40 en gång. Glykol/kylvatten hade då gått in i cylindrarna (okänt antal) och motorn var stum. Med andra kan alltså den sötvattenkylda delen av motorn ta skada även om det "bara" är sjövattnet som fryser. Särskilt som i mitt fall den stått länge. Att glykol/kylvattnet är borta är ett dåligt tecken. När frös den? Var det häromdan kan det ju räcka med att byta olja att starta upp den/varmköra för att själva motorn ska klara sig. Har den stått länge, och rostat fast, blir det ju lite dyrare med kolvar, foder osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 9 November , 2014 Kikade på en frostskadar AQAD40 en gång. Glykol/kylvatten hade då gått in i cylindrarna (okänt antal) och motorn var stum. Med andra kan alltså den sötvattenkylda delen av motorn ta skada även om det "bara" är sjövattnet som fryser. Särskilt som i mitt fall den stått länge. Att glykol/kylvattnet är borta är ett dåligt tecken. När frös den? Var det häromdan kan det ju räcka med att byta olja att starta upp den/varmköra för att själva motorn ska klara sig. Har den stått länge, och rostat fast, blir det ju lite dyrare med kolvar, foder osv. Varit på land 2 år men vi är inte hundra på vad som hänt det vi har sett på den är att knäet är sprucket vi infästningen och att expansionskärlet det i framkanten av aluminium är tomt skall försöka att kolla den närmre om en vecka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 9 November , 2014 Om jag minns rätt var problemet med "min" motor att värmeväxlaren frusit. Då rann glykolvatten baklänges från sjövattendelen av växlaren och in i motorn via avgassystemet (alltså limpa, avgaskanaler och ner i cylindrarna. Kolla att motorn går runt. Därefter kollar du oljenivån i motorn. Är den ovanligt hög tyder det på att det ligger kylvatten i botten på tråget = inte bra. Och ja, limpan är sötvattenkyld (annars skulle turbon dö snabbt av sjövattnet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser