marhan10 0 Postad 3 November , 2014 Jag har en aluminiumbåt, 24fot. Håller på med vinterförberedelser. Efter att ha torkat ur tanken och skulle lägga tillbaka teakgolvet, hittade jag en gammal skruv, förmodligen från när förra ägaren renoverade inredningen. När jag skulle plocka bort den så ramlade den ner i kölsvinet. Behöver jag oroa mig för galvaniska strömmar etc? Vet inte hur jag ska hitta den lilla skruven igen och få upp den därifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 November , 2014 (redigerade) Du bör plocka upp den. Fick galvaniska strömmar som frätte hål på ölburkar. Upptäckte att det stank öl båten. Galvaniskström. 2 olika metaller papper fuktat i munnen Redigerad 3 November , 2014 av Lasse-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 3 November , 2014 (redigerade) Jag har en aluminiumbåt, 24fot. Håller på med vinterförberedelser. Efter att ha torkat ur tanken och skulle lägga tillbaka teakgolvet, hittade jag en gammal skruv, förmodligen från när förra ägaren renoverade inredningen. När jag skulle plocka bort den så ramlade den ner i kölsvinet. Behöver jag oroa mig för galvaniska strömmar etc? Vet inte hur jag ska hitta den lilla skruven igen och få upp den därifrån. Material i skruven? Mässing, vanligt stål eller rostfritt. Mässing är klart olämpligt ur galvanisk synpunkt. När det gäller vanligt stål är jag osäker, men det bör du kunna fiska upp med någon typ av magnet. När det gäller rostfritt tror jag inte att det är några problem. Har sett massor av rostfria beslag och skruvar sittandes på aluminium utomhus utan synbara korrosionsskador. Jag tänker bl.a. på segelbåtsmaster, pulpifötter etc. Däremot känner jag till ett par fall där man använt kopparpasta (jmf. mässingsskruv) mellan rostfritt och aluminium och fått korrosionsskador. Mvh/Sea Maniac Redigerad 3 November , 2014 av SeaManiac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 3 November , 2014 Man får korrosionsskador mellan rostfritt och aluminium. När man monterar beslag på master ska man isolera det rostfria beslaget från masten och använda särskilda popnitar. Mantågsstöttor i alominium korroderar både stöttan infästning och i skruvhåler. Leta upp skruven! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 3 November , 2014 Man får korrosionsskador mellan rostfritt och aluminium. När man monterar beslag på master ska man isolera det rostfria beslaget från masten och använda särskilda popnitar. Mantågsstöttor i alominium korroderar både stöttan infästning och i skruvhåler. Leta upp skruven! Mackey OK, jag skrev att jag TROR inte...Lite oansvarig kanske. Jag HAR faktiskt sett RF och aluminium även utan mellanliggande isolering tillsammans utan märkbar korrosion. Men som du säger: rekommendationen är särskilda popnitar o isolering. Gör en en halv pudel: Tror fortfarande inte att det är ngt problem, men ta för säkerhets skull upp skruven Vill inte se dig i ögonen om det visar sig att jag, mot min förmodan, har fel Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser