Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Logmattias

Nackdelar/fördelar med att bara ha en batteribank till 2 motorer och alla förbrukare?

Rekommendera Poster

Hej alla båtfantaster.

 

Behöver lite kloka synpunkter på min tänkta elinstallation. Har idag en 30ft motorbåt med dubbla bensinare. Ett batteri till vardera motor samt alla förbrukare uppdelade ca 50/50 på batterierna. Har alltså ingen separat förbrukar "bank". Har 2 huvudströmbrytare + 1 brytare för att sammankoppla batterierna tillfälligt.

 

Finner det väldigt dumt att ha el systemet enligt ovan beskrivning. Ska nu installera solceller och batteriövervakare och har på så sätt börjat fundera på hur jag ska göra med elsystemet. Min lösning som jag tror på, efter många funderingar är följande: jag parallellkopplar mina batterier permanent, kopplar givetvis in alla förbrukare på batteribanken, även Solcellen. Får sen tackvare min batteriövervakare stenkoll på hur mycket ström jag förbrukar totalt.

 

Om jag skulle råka tömma hela "banken" någon gång, vilket är osannolikt med 240w solcell och batteriövervakare, så kan jag alltid starta mitt elverk med dragsnöret och ladda upp batterierna med min landströmsladdare.

 

Skulle uppskatta idéer, kommentarer mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, lite annorlunda men visst fungerar det. Två saker: Använd solcellsregulatorns lastutgång till sina förbrukare så kommer den att slå ifrån all förbrukning innan batterierna är urladdade. Köp en som har ställbar frånkopplingsspänning.

Ett reservbatteri är nog bra att ha, att kunna starta med eller ge ström innan du fått igång elverket ...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentaren. Det där med extra batteriet går bort, då jag tycker det är väldigt oekonomiskt och negativt i vikt/utrymmesskäl. Jag menar att det tar plats och kostar mycket att bara ha ett batteri, ifall att.. Det är en utav anledningarna till att jag inte vill ha separat start och förbrukningsbatterier, då jag anser att det är slöseri med batterier i båt om man bara använder det till att starta motorn med, (då utnyttjar man bara det någon procent utav dess kapacitet.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan förse batteribanken med en "Battery Brain" som slår ifrån om det finns mindre än 20-30% kvar i banken. Kan återställas med fjärrkontroll eller manuellt tills man startat motorn. 

Enda frågetecknet kvar är då ifall t.ex. en plotter slår ifrån då du startar en motor, på grund av det kortvariga spänningsfallet. Men det kan lösas med ett mini-blybatteri för någon hundralapp, och en schottkydiod, några tior.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan förse batteribanken med en "Battery Brain" som slår ifrån om det finns mindre än 20-30% kvar i banken. Kan återställas med fjärrkontroll eller manuellt tills man startat motorn. 

Enda frågetecknet kvar är då ifall t.ex. en plotter slår ifrån då du startar en motor, på grund av det kortvariga spänningsfallet. Men det kan lösas med ett mini-blybatteri för någon hundralapp, och en schottkydiod, några tior.

 

Jag har en sådan installation med Battery Brain. Har hittills aldrig haft problem med att elektroniken skulle slås av i startögonblicket, men det kan säkert bero på hur installationen ser ut (grovlek på ledningar mm), batteriernas kondition och hur känslig elektroniken är.

 

Finns en del om detta i en ganska färsk tråd.

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/75269-dra-egen-landström-ej-plugplay/?p=523167

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är vän av två banker, därför skulle jag dedicera ett batteri som startbatteri till båda motorerna. Vi pratar om en extravikt på max 30 kg och det borde en så stor båt som din, som dessutom bär dubbla motorer klara utan problem. Sedan skulle jag köpa ett spänningsavkännande relä från Biltema för 149:-  och koppla in mellan startbatteriet och förbrukarbanken. Solcellerna skulle jag koppla direkt enbart på förbrukarbanken, Om dina grejor är friska och i bra skick får du ett system till låga kostnader och som du kommer att vara helnöjd med.

 

Lycka till

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara ska ha två batterier håller jag med dig om att det bästa är att koppla ihop dem.

 

För att säkerställa att du inte laddar ur de båda batterierna för mycket är Battery Brain eller annan spänningsavkänning lämplig, men om du har ett elverk klarar du dig ju i alla fall.

 

Personligen är jag inget fan av batteriövervakare, men det är som sagt personligt. Jag tycker det är en onödig produkt helt enkelt. För mig räcker det att ha koll på batterispänningen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är vän av två banker, därför skulle jag dedicera ett batteri som startbatteri till båda motorerna. Vi pratar om en extravikt på max 30 kg och det borde en så stor båt som din, som dessutom bär dubbla motorer klara utan problem. Sedan skulle jag köpa ett spänningsavkännande relä från Biltema för 149:-  och koppla in mellan startbatteriet och förbrukarbanken. Solcellerna skulle jag koppla direkt enbart på förbrukarbanken, Om dina grejor är friska och i bra skick får du ett system till låga kostnader och som du kommer att vara helnöjd med.

 

Lycka till

Håller fullständigt med. Ett litet AGM-batteri som startbatteri är tar inte så mycket plats, är lätt och levererar massa ström. Sen skulle jag separera och regulera motor- och solcellsladdning med en D250S och en SmartPass om du har stor förbrukarbank.

 

Har också två motorer på en båt nyligen inköpt och håller på att gå från ett gemensamt till två separata startbatterier (med möjlighet att brygga) samt laddning till förbrukarbank enligt ovan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Mackey om batteriövervakare. Den behövs inte när du lärt känna dina batterier. En voltmätare räcker länge och då för att kolla att batterispänningen exempelvis inte sjunker under ca 12 volt. 

Men tycker man det är kul att h ständigt kontroll över sina batterier, skall man naturligvis köpa en batteriövervakare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bara ha en batteribank är inte speciellt smart. Ok om man har 600Ah kanske. Ett extra start eller reservbatteri en bra investering, de extra 20 kg är ju knappast ett argument. Ett elverk är bra men hur lång tid tar det innan batterierna håller för att starta två motorer. Skulle batteribanken dö så går det inte att ladda förrän det trasiga batteriet är bortkopplat. 

 

En batterimonitor är int det mest nödvändig, man kan hålla koll med en voltmeter men man behöver komplettera med Amperemeter för att se hur mycket ström som går in resp ur batteriet. Så hade jag i många år tills jag köpte en NASA BM-1. Den kan alla förstå, stor display som syns på håll. Idag skulle jag aldrig vilja vara utan den, den är onödig tills man vant sig vid den.

 

Det riktigt onödiga är nog D250S/SmartPass, 4 bortkastade papp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla inlägg.

Underbart att få höra alla åsikter. Om jag har bestämt mig hur jag ska göra eller inte göra, får jag nog fundera vidare på...

Fortsätt gärna med inlägg. Så kanske jag finner den perfekta lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelar: Inget krångel, lättöverskådligt system, bra ekonomiskt unyttjande av inköpta Ah.

Nackdelar: Inga i ditt fall eftersom du löst eventuellt startproblem med elverket.

 

mvh

Redigerad av kapten_cook
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...