Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Mcmagnusson

Sprickor och plastpest?

Rekommendera Poster

Hej!

Tog upp båten igår och höll på att göra rent den idag när jag upptäckte att det var fullt med små "bubblor" under vattenlinjen. Även sprickor. Är detta något man måste göra något åt?

Det värsta är att jag målade om hela skrovet innan den här sesongen. 4-5 lager epoxiprimer och två lager med bottenfärg Lago racing II. Detta borde väll inte kunnat uppstå?

Och sedan är det ju sprickorna, finns det risk att hela skrovet spricker om det väl börjat?

post-100847-0-92645100-1414321230_thumb.jpg

Redigerad av Mcmagnusson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro att du plötsligt fått plastpest, det är troligare att det är bubblor i färgen.

Om det är plastpest ska blåsorna vara fyllda med vätska som luktar ättika. Stick hål på några och lukta.

Plastpest ger ingen akut risk.

Sprickorna skulle oroa mig mera. Fukt tränger in, det blir frostsprängning och sprickorna blir lite större och djupare, fukt tränger in, osv. Sprickorna bildas ju för att skrovet flexar, men det kan ju vara så att det bara är epoxin och/eller färgen som spruckit

Laga sprickorna när de är små så blir det inte så mycket arbete. Börja med att peta, skrapa och/eller skära med en vass morakniv så får du ganska snabbt klart för dig hur omfarrande sprickorna är.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Överstämmer NÄSTAN med föergående inlägg, det kan lukta ättika även om blåsor under färgen. Kolla var de är; under gelcoaten eller färgen (som tidigare föreslagits); och fundera över renskrapning och torkning nu över vintern för epoxybehandling till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stack hål på en blåsa idag och tyckte mest att det luktade lite målarfärg. Ska inspektera sprickorna mer noggrant i veckan för att se om det bara är i färgen eller om det är i glasfibern.

Upptäckte dock när jag städade ur båten att det luktade mögel och hittade snart källan. Under golvet i båten var det aldeles fullt med mögel. Skulle det gå att ställa dit en ozon-renare? ex. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Luftrenare-Ozon-39120/

Eller måste man helt och hållet få bort alla "mögelsvampar" Det är ju i princip omöjligt att skrubba under golvet i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör få bort allt, men går det inte så går det inte. Ansträng dig så mycket det går och ta bort livskraften med ozon sedan.

Finns många trådar om ozongeneratorer, här är en, http://www.maringuiden.se/forum/topic/66644-d%C3%A5lig-lukt-i-b%C3%A5ten/

Jag har en sådan här som funkar bra, http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/luftrenare/rubicson-jonisator-p40441

Kostade 299:- kr när jag köpte den.

Den lilla som Kjell & Co har räcker säkert.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...