Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
MaryChris

Nimbus 2600 skillnad i årsmodeller

Rekommendera Poster

Vi har varit och tittat på flera Nimbus 2600 från årsmodell 88-89 men tyvärr inte kommit till skott med köp. Nu har vi fått nys om en Nimbus 2600 i årsmodell -85 och är lite osäkra på vad som egentligen skiljer årsmodellerna emellan. Finns det någon som har erfarenhet och kan hjälpa oss att reda ut detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har själv haft en nimbus 2600 1985 års modell. Det som skiljer den mot de som är byggda 86 eller senare är framför allt att de har Volvo pentas tamd31:or så marschfarten blir högre,annars tror jag inte att det skiljer så mycket i planlösningen.kolla noga skrovklädseln så att den innehar börjat släppa eller har mögelprickar.i den båten jag hade bytte jag skrovklädsel,det blir jättebra när det är gjort men ganska skitigt jobb.om den har bogpropeller så är det ett stort plus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har varit och tittat på flera Nimbus 2600 från årsmodell 88-89 men tyvärr inte kommit till skott med köp. Nu har vi fått nys om en Nimbus 2600 i årsmodell -85 och är lite osäkra på vad som egentligen skiljer årsmodellerna emellan. Finns det någon som har erfarenhet och kan hjälpa oss att reda ut detta?

Hej!

Va kul att ni tittar på Nimbus 2600. Köpte en -85 för ca 1 månad sedan. Trist att det är en hel vinter kvar innan i sjösättning:-). Tittade själv på 87-89 men tyckte de var för dyra ca 100-150 mer en jag betala. Köpte min för 260 vilket var ok för en med tamd31 ny bogpropeller och nytt kappel. Sen var även skrovklädsel bytt. Tyvärr tättade han ej fönstrena vilket är ett måste om man inte vill ha läckage på dessa. Så det blir lite vinter/vår jobb :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En synlig skillnad är väl utformningen av fördäcket, där det på de senare årsmodellerna har ett mer sluttande utförande utan fönster framåt. På de senare är det även skjutluckor på doghouse-taket istället för kapell?

Annars är väl den största skillnaden TAMD31 istället för TAMD30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi varit och tittat på -85:an. Man märker ganska stor skillnad i slitage på träet mot de nyare varianter 88-89 årsmodell vi tittat på tidigare tycker jag. Mycket mera trädetaljer och så, själva instrumentbrädan är ju helt i trä till skillnad mot de nyare. Båten har fräscha dynor både inne och ute och ett relativt nytt kapell. I båten sitter en Volvo Penta D3 som är 6 år gammal och har har gått ca. 200h. Vad skulle kunna vara ett rimligt pris tycker ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi varit och tittat på -85:an. Man märker ganska stor skillnad i slitage på träet mot de nyare varianter 88-89 årsmodell vi tittat på tidigare tycker jag. Mycket mera trädetaljer och så, själva instrumentbrädan är ju helt i trä till skillnad mot de nyare. Båten har fräscha dynor både inne och ute och ett relativt nytt kapell. I båten sitter en Volvo Penta D3 som är 6 år gammal och har har gått ca. 200h. Vad skulle kunna vara ett rimligt pris tycker ni?

Hej,

Upptäckte din tråd av en slump. Vi köpe en 2600 '85 med VP D3 130 B, ca 250 h (installerad '08) i april '14 och är på det hela taget hur nöjda som helst, legat i naturhamnar på västkusten i ca 3 veckor sommaren som gick:-). Dock ingen utbytt klädsel. Hyrde in hjälp i ca 20 h med kem-preparat för att få den lite fräschare. Innan dess rev jag själv ur båten. Helt klart värt pengarna men givetvis är det inte som nytt. Vi upplever ingen besvärande "lukt" eller annan olägenhet efter åtgärden. En allmän urstädning är givetvis också ett måste om det behövs. I princip är de prickar/små angrepp som fanns borta. Mkt reservdelar medföljde (säljaren jobbade för VP), rikligt utrustad i övrigt, bl a bogprop, värme, ny kyl, mkt bra-att-ha men ej ankarspel (blir mer plats att trycka upp 285-Zodiac'en mot akterspegeln). Vi betalade ca 320', värt varje 50-öring med nyare motor. Blev det båtköp för er del? Vore kul med en '85-kompis med D3 vilket jag tror inte är helt vanligt i dessa båtar då installationen är så pass dyr.

// Eric i Lysekil

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...