Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
sailorMoan

Dra egen landström (ej plug&play)

Rekommendera Poster

Kollade snabbt på kopplingen och har några kommentarer i alla fall.

 

Nu när du kopplar andra relät (det till höger) till jordfelsbrytaren i överkant i bilden, så betyder det att du vid inverterdrift spänningssätter en del av systemet via spolen, vilket känns lite onödigt. Varför inte koppla den parallellt med lampan så blir konstruktionen både enklare och snyggare?

 

Dessutom så hade jag inte använt relät till höger för att styra laddaren. Jag antar att idén är att få en enda jordfelsbrytare att skydda både vid landströms- och inverterdrift. Jag hade i stället satt två jordfelsbrytare direkt efter 10A-säkringarna (en för landström och en för inverterström) och sedan låtit relät koppla vidare den som för tillfället matar (som du gjort). Och kopplat  laddaren direkt till jordfelsbrytaren för landström utan något relä. Då blir hela konstruktionen både enklare och begripligare och risken för framtida misstag om/när någon kopplar om något minskar betydligt. Så hade jag i alla fall gjort...

 

--

 

MEN: eftersom strömmen från invertern har inte någon annanstans att gå tillbaka än via den "vanliga vägen" (inverterkretsen saknar just nu jord), så tillför jordfelsbrytaren inget vid inverterdrift. Jordfelsbrytaren bryter ju om strömmen går någon annan väg än genom dom två ledarna. Men nu finns ju ingen sådan väg att gå.

 

Jag hade övervägt att koppla ihop inverterns jord med landjorden för att lösa det problemet OM inte invertern kopplar samman den jorden med 12V-systemet (då kan du få problem med galvaniska strömmar och i så fall hade jag skippat inverterjorden helt som du gjort nu). Sedan har jag lite dålig koll på var/hur jorden i en inverter är kopplad och om den har någon funktion som gör en jordfelsbrytare meningsfull, men det kanske någon annan kan svara på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade snabbt på kopplingen och har några kommentarer i alla fall.

 

Nu när du kopplar andra relät (det till höger) till jordfelsbrytaren i överkant i bilden, så betyder det att du vid inverterdrift spänningssätter en del av systemet via spolen, vilket känns lite onödigt. Varför inte koppla den parallellt med lampan så blir konstruktionen både enklare och snyggare?

 

Dessutom så hade jag inte använt relät till höger för att styra laddaren. Jag antar att idén är att få en enda jordfelsbrytare att skydda både vid landströms- och inverterdrift. Jag hade i stället satt två jordfelsbrytare direkt efter 10A-säkringarna (en för landström och en för inverterström) och sedan låtit relät koppla vidare den som för tillfället matar (som du gjort). Och kopplat  laddaren direkt till jordfelsbrytaren för landström utan något relä. Då blir hela konstruktionen både enklare och begripligare och risken för framtida misstag om/när någon kopplar om något minskar betydligt. Så hade jag i alla fall gjort...

 

--

 

MEN: eftersom strömmen från invertern har inte någon annanstans att gå tillbaka än via den "vanliga vägen" (inverterkretsen saknar just nu jord), så tillför jordfelsbrytaren inget vid inverterdrift. Jordfelsbrytaren bryter ju om strömmen går någon annan väg än genom dom två ledarna. Men nu finns ju ingen sådan väg att gå.

 

Jag hade övervägt att koppla ihop inverterns jord med landjorden för att lösa det problemet OM inte invertern kopplar samman den jorden med 12V-systemet (då kan du få problem med galvaniska strömmar och i så fall hade jag skippat inverterjorden helt som du gjort nu). Sedan har jag lite dålig koll på var/hur jorden i en inverter är kopplad och om den har någon funktion som gör en jordfelsbrytare meningsfull, men det kanske någon annan kan svara på?

 

Hade faktiskt det högra reläet parallellt med lampan först, ändrade det ifall man skulle ha en manuell brytare så slapp man ha olika kopplingar men nu när jag tittar på det igen vet jag inte om det hade någon verkan så det har du nog rätt i. Parallellt borde det vara!

 

Att ha en extra jordfelsbrytare för att förenkla köper jag också. Funkar det med en 4-polig eller måste det vara 2 st 2-poliga tro?

 

Men angående jordfelsbrytarens funktion utan jordledare. Om jag av nån anledning skulle komma åt oisolerad fas och nolla samtidigt skulle inte ström passera genom mig då och alltså mindre ström tillbaka till jordfelsbrytaren som då bryter? Visserligen får man ju då en stöt men den kan väl inte bli kraftigare än jordfelsbrytarens 10mA?

 

Just nu sitter (i kretsschemat, vet inte hur vår inverter är kopplad internt just nu. Det är av märket AEG om det är någon som har koll på dom) inverterns jord kopplad till omgivande vatten via kopparplåt, alltså båtjord. Landjord är ju inte ikopplat när invertern används då är man ju oftast på sjön eller i naturhamn. Kan hända att det blir galvaniska strömmar mellan propeller och båtjord pga den kopplingen men när motorn inte är på så planerar jag ha brytare på både minus och plus till motorn så at den blir helt isolerad från 12V när den inte används. Men jag är inte heller så insatt i hur invertern hanterar jord. Nån annan?

 

Men med dina förslag till ändring i övriga kretsschemat så behöver jag ju hitta ett relä eller switch eller vad den rätta termen nu är (mikroprocessorstyrt) för att koppla om mellan inverter och landström. Vad kallas en sån om man skulle leta upp en sån på elfas sida. Kanske kan man sätta i en sån som jag länkade tidigare, utan DIN skena.

 

EDIT: Har uppdaterat kretsschemat för elcentralen nu

Redigerad av sailorMoan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Om jag av nån anledning skulle komma åt oisolerad fas och nolla samtidigt skulle inte ström passera genom mig då och alltså mindre ström tillbaka till jordfelsbrytaren som då bryter?"

Nix, jordfelsbrytaren känner inget och du får en rejäl stöt, ev dödlig.

För att det ska bli obalans strömmen mellan fas och nolla så måste "felströmmen" ta vägen någonstans och enda vägen är via jord.

 

Så här har jag gjort:

En 10A personskyddsbrytare, en kWh-mätare (vill veta hur många kWh landström jag förbrukar). Sen i en separat burk sitter ett 3pol relä för att koppla om mellan inverter/land. Strömmen från invertern går inte genom någon säkring, den funktionen finns redan i invertern. Jag har även valt att inte dra strömmen genom JFB eftersom jag bara vill ha ström från inverter på ett uttag. Laddare och värme ligger på ett andra uttag som då inte får ström via inverter.

Sen har jag ytterligare ett relä liggande samt ett tidrelä, tanken är att få några sekunders fördröjning innan värmen går på när jag sätter i stickproppen i land.

Köpte även en ringledningstrafo (på rea) för montering på skena, används för att driva indikeringslampa + relä för att få larm vid nätbortfall. Jag vill inte dra omkring mer 230V än nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte en personskyddsbrytare samma funktion som en jordfelsbrytare fast på gruppnivå?

Man blir grillad om man tar i fas och nolla eftersom brytaren inte vet om man är en brödrost eller en människa.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade just tänkt skriva det som bhemac och Mackey påpekar ovan - nämligen att en jordfelsbrytare skyddar endast om del av effekten går ner i jord, den mäter skillanden mellan nolla och fas. Håller du i de två ledarna så blir det ingen skillnad i ström, den går genom dig!

 

En personskyddsbrytare som du skriver om, heter egentligen personskyddsautomat, är bara en apparat där man byggt in en jordfelsbrytare i samma hus som säkringarna. Det är två funktioner i en kan man säga men den tillför inget utöver det. Man spar plats i skåpet dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev till slut en enkel variant med intag i sittbrunnsstuven och Sterkys elcentral vid nav-bordet. Sedan ett uttag intill centralen innan en kabel drogs vidare tillbaka till stuven där ett dubbeluttag monterades för laddarna. Jordkabeln drogs samma väg till jordplåten framför rodret. Systemet är alltså helt isolerat från 12V systemet. Detta efter lite mail-konversation med Sterky själv. Jordplåten monterades med fyra genomgående skruv varav en fungerar som anslutning för jordkabeln. Mätte motståndet mellan samtliga skruvar för att försäkra mig om att plåten inte blivit isolerad av sikaflexen eller liknande. Även jordfelsbrytaren fungerar som tänkt med bruten landjord. 

 

Nu nästan 2 månader efter sjösättning så inspekterade jag propelleraxelns anoder som såg lika fina ut som vid sjösättningen. Ingen korrosion där alltså. Skippar således brytaren för motorminus. 

 

För 12V så väntar jag även ett tag med byte av batterier då de jag har ändå fungerar ok. Men i framtiden blir det nog ett större AGM som förbrukningsbatteri och ett mindre som start. Startbatteriet sitter ju ändå i motorrumet och förbrukarbanken utanför så det skulle faktiskt ta mer plats att ha en gemensam bank. Och plats är det ont om på denna gamla 70-talsbåt. Med ett 140 Ah AGM skulle man ju få ut 116Ah med toppladdning och ca 100 med endast solceller/generator vilket borde räcka, nu klarar jag mig ett par dagar med endast 115Ah marinbatteri vilket ju endast ger lite drygt 55 Ah med toppladdning.

 

Nu har jag även kopplat ur skiljereläet mellan bankerna eftersom jag oftast laddar med landström som det ser ut nu och jag tänker att med separata laddare för start och förbrukarbank kanske de blir förvirrade eftersom de då laddar på samma system när reläet kopplas in? Vad tror ni om det? Kanske skulle man ha en brytare mellan reläet och startbatteriet istället, då kan man ju bryta när man laddar i hamn och slå till när man går för motor. 

Redigerad av sailorMoan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...