Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
kallle

Kan man vinscha upp 6 meters båt på denna trailer? saknar köl hjul?

Rekommendera Poster

hej har en flipper 620. ägaren säger att han haft haft en 6.50 meters båt till denna vagnen och har vinschat upp själv. behöver det inte vara fast köl rullar på vagnen i mitten.? när ja ser bilden så känns det som att skrovet kommer gå i vagnen på baken i mitten. eller ser allt ut som det ska? tacksam för svarpost-67234-0-30212800-1412767947_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara att börja mäta. Att den skulle "dunsa" ner i aktern känns inte som ett problem - så länge dess luftgummihjul håller måttet - du bestämmmer ju dessutom själv hur långt du drar upp den, sen är det bara att spänna fast. Själv är jag van vid att dess hjul pajjar titt som tätt; rostar sönder i "fälgen", spricker i slangarna osv, så jag fattar inte riktigt varför man vill lägga hela båtens kölvikt rakt på dessa. Du lär också vara beredd med domkraftstången och vadarbyxorna för att ställa in vinkeln på sidostöttorna efter fin Flipper, annars kan det bli väl svajigt bara av att åka upp från rampen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja tycker oxå konstruktion ser skum ut. Skulle väll varit bättre med fasta hårdgummi hjul som dom flesta andra har. Att hela tyngden ska ligga på luft däck är en gåta. Sedan måste ju vagnen ner en bit i vattnet så inte fören åker in balken på vagnen. Som sagt skum konstruktion

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan han ta gift på att det legat en kabinbåt på den där, ja då är det väl bara att testa. Du kan ju alltid sälja av den igen till någon som vill lägga en styris eller eka på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en äldre trailer som såg motsvarande ut. Dock så fanns det kölrullar mellan däckparen i mitten. Om det är en axel mellan dem borde du också kunna sätta dit hårda kölrullar på samma sätt som det var gjort på min trailer. Ingen optimal lösning men det funkade. Såna kölrullar finns att köpa billigt på biltema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stewes förslag är bra tycker jag, även om jag inte tycker det är så anmärkningsvärt att lägga 1000 kg på åtta däck.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...