majure 0 Postad 4 Oktober , 2014 Hej, Har för ca 3 veckor sen blivit lycklig ägare till en Nimbus 28 DC -89:a med AQAD41A med endast 320 gångtimmar. Hörs litet, men det är väl åldern som tar "kål" på dessa med tiden. Var nere och bytte olja och filter i motorn nyss, och märkte att det läckte väldigt, väldigt lite olja vid ventilkåpans packning, se bild nedan. Kände man med fingret med motor igång på ca. 1500rpm, kunde man känna små luftpuffar på vissa ställen. Är detta nåt att vara orolig över, eller nåt som "hör till"? Antar att det är lika bra att byta alla 3 packingar under vinter när jag endå skall göra en större service på motorn och drevet. Tar gärna emot åsikter om vad annat som borde åtgärdas på en så gammal motor man inte är riktigt 100% på historien om. Detta har ja tänkt göra i vinter: - Av med drevet, förs och packas om +trycktestas, samt byter konan eftersom växelm frammåt slirar lite före den går i (de kollar även annat på drevet och byter efter behov). - Byta vattenslang +slangfäste till drevet och båda bälgarna. - Nya anoder till drevet och skölden. - Motorservice: Olja +filter, luftfilter, vevhusventilationsfilter, bränslefilter, anoder, alla remmar, - Ny glykol (ingen aning när det är bytt senast) - "spola" igenom sjövattensidan med glykol - Ny generator (överladdar, spänningsregulatorn kass) - Täta om vattenpumpshuset +kanske ny axel. Byte impeller +packning på samma gång.Droppar litet efter att man stannat motorn - Gå igenom alla slangar +klämmor och byta efter behov - Nytt elsystem med skiljerelä istället för diod (iaf kablarna mella batterierna, motorn, start och generator etc.) Tacksam för all tips och svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser