KJbonden 0 Postad 9 September , 2014 Hej alla glada Jag har försökt i timmar att få bort min ratt på båten. Hur svårt skall det vara kan man undra.. Som jag har förstått det så ska man bara ta bort skruven som sitter under plastlocket och sen bara dra ur den. Kan man få tips på hur jag ska gå till väga? Tack Johan ps. Mitt tålamod tog slut och gick bärsärk på ratten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ElHokko 4 Postad 9 September , 2014 Är det inte som på en bil, att man måste ha någon slags avdragare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 9 September , 2014 Din ratt har väl rostat fast vid rattaxeln !!! Rostlösningsolja över natten kan kanske hjälpa, annars är det avdragare som gäller. Ratten verkar förstörd ändå. Men sätt något mallan avdragaren och rattaxeln så att inte rattaxel sabbas också. Annat alternativ är att även rattväxeln skall bytas samtidigt. Om du inte har hydraulstyrning.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 9 September , 2014 Den sitter bara med den bulten du tagit bort. Ta med dig en polare > skruva i bulten en bit så du inte får ratten i nyllet när den lossar > Den ena av er drar i ratten och den andra knackar på bulten med en hammare exempelvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KJbonden 0 Postad 9 September , 2014 Tack alla för svar ! Jag såg inte någon rost som skulle hindra mig från att ta bort ratten. Men jag ska försöka göra det Sigge_1 föreslog. Medans jag har er uppmärksamhet så tänkte jag slänga in ett till problem. När jag hade lossat bulten på ratten och hade snurrat lite så flög den här ut från styrväxeln. Det går nu inte att köra tillbaka den utan att hela båten knakar. Är de något man kan fixa själv eller ska man köpa nytt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 September , 2014 Den sitter bara med den bulten du tagit bort. Ta med dig en polare > skruva i bulten en bit så du inte får ratten i nyllet när den lossar > Den ena av er drar i ratten och den andra knackar på bulten med en hammare exempelvis. Detta är rätt metod, men knacka inte utan använd en tung hammare och ge ett rejält bestämt slag, axeln är konisk så den behöver en chock för att lossna. Kaqlle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KJbonden 0 Postad 9 September , 2014 Sådär ja, nu har jag fått bort ratten ! Tackar så mycket för all hjälp ! Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 9 September , 2014 Skruva bultar och bulta på skruvar ;-) En bult har inga gängor. jag håller med Pentax, en rejäl snyting på den delvis utskruvade skruven, medan någon håller ut ratten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 9 September , 2014 (redigerade) Det bästa är en avdragare om man är rädd om styrväxeln, att kraftfullt banka på rattaxlen kan leda till skador samt att man smider ut och deformerar axeländen. Själv har jag borrat och gängat två M5 hål i ratten och tillverkat en enkel avdragare av ett plattjärn och tre skruvar som jag alltid har med i båtens verktygslåda så att man utan dramatik kan ta bort ratten när man vill. Edit Den lösa wireänden borde åka ut och in om du vrider fram och tillbaka på ratten, du kan ha skadat styrväxeln när du gick bärsärk. Redigerad 9 September , 2014 av MartinX Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 September , 2014 smider ut gör man om man knackar och bankar, här talar vi om ett kraftfullt slag. men visst din avdragare funkar den med. kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 10 September , 2014 Nu när du ändå har sabbat rattväxeln så kan du lika gärna installera hydraulstyrning, den bästa förbättringen någonsin jag gjort på min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 10 September , 2014 smider ut gör man om man knackar och bankar, här talar vi om ett kraftfullt slag. men visst din avdragare funkar den med. kalle Det går alldeles utmärkt att deformera axeländen med ett kraftfullt slag, är det någon magi som skyddar från det första slaget? Avdragaren fungerar inte bara utan är det i alla avseenden bästa alternativet, enda fördelen med hammare är att den är billig och att alla redan har en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser