peter63 1 Postad 29 Augusti , 2014 Hej allihopa! Är en nybliven båtägare av en Ockelbo C20 som de sitter en Volvo B30 snurra i som jag skulle behöva lite tips och råd för att ställa in tändning som dom trippla förgasarna i grundinställning, Tacksam för tips! Hälsningar Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 29 Augusti , 2014 Vet tyvärr inget annat än att den motorn är en av båtvärldens törstigaste motorer i den storleken, Ingen risk att du får gammal bensin liggande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter63 1 Postad 29 Augusti , 2014 Vet tyvärr inget annat än att den motorn är en av båtvärldens törstigaste motorer i den storleken, Ingen risk att du får gammal bensin liggande Jaa..nu kanske inte de var förbrukningen jag mest var intresserad av att få feedback på, men tack för din synpunkt. Peter 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 29 Augusti , 2014 Tror inte att B30 är värre än någon annan 3L förgasarmotor... B20 vilken B30 är en förlängd version av drar snarare förvånansvärt lite om den sitter i en lätt båt. B30 har en del nackdelar, varav kylningen på de bakre cylindrarna är en av de tråkigare. Det är dock en trevlig och bra motor sett till sin ålder. Vi ska inte glömma att motorerna är uppåt 50år gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 29 Augusti , 2014 Kika vilken modell (exvis Aq170a) det är och återkom. Lägg upp en bild om du inte vet. Det är löjligt lättmekade motorer. Tyvärr börjar dock en del delar bli svåra att få tag på och många motorer är pga ålder redo för en helrenovering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 29 Augusti , 2014 Börja med att ladda ner handboken från Volvo Pentas hemsida där står hur man grundinställer förgasarna och hur tändningen skall stå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter63 1 Postad 30 Augusti , 2014 Tack för svaren då långt! Hittade verkstadshandboken på nätet så nu har jag lite att gå efter. Var ut och provade båten igår...fick problem direkt med kylningen och hittade luft vid värmeväxlaren...när jag luftade jag gick tempen ner direkt. Hittade inga läckage! Men då jag körde en stund igen fick jag samma problem. Lustigt är att den inte ser ut att ta något vatten ifrån expansionskärlet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forzman 1 Postad 30 Augusti , 2014 Tack för svaren då långt! Hittade verkstadshandboken på nätet så nu har jag lite att gå efter. Var ut och provade båten igår...fick problem direkt med kylningen och hittade luft vid värmeväxlaren...när jag luftade jag gick tempen ner direkt. Hittade inga läckage! Men då jag körde en stund igen fick jag samma problem. Lustigt är att den inte ser ut att ta något vatten ifrån expansionskärlet. kanske trycker ut lite kompression? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser