Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Ljungbergarn

BÅTNYTT IDIOTFÖRKLARAR DE SOM KRITISERAR PILSNERLAGEN!

Rekommendera Poster

 

Simundervisning är obligatoriskt i skolan, men kommunerna missköter sig.

 

Mackey

I min dotters skola har de simundervisning i alla fall - men vad hjälper det när 80-åringar drunknar..?

Om 70 år är det inga åttioåringar som drunknar. :-)

 

Jag menar inte att alla skolor/kommuner missköter sig, men tyvärr tar flera lite lätt på just simundervisningen eftersom det kostar pengar och är lite krångligt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enkel lag som faktiskt redan finns i andra länder vore krav på att det finns flytväst till alla i rätt storlek i den båt man ska färdas. En självklarhet för många av oss men uppenbarligen inte alla.

 

Simundervisning. Vore nog jättebra om den infördes i skolan igen. Redan från tidig ålder. Sverige är ett land med massa vatten i form av hav och sjöar. Kommer man sedan hit från land som inte har samma förhållanden så behöver även vuxna ha förståelse för vatten och barnens lek. Dessutom ska de vuxna också kunna simma för att kunna rädda sina barn om det skulle behövas.

 

Men givetvis är det enklare att införa en 0,2 lag mot de som aldrig var ett problem. Nu har man gjort det och verkar nöjda med att de "löst" problemet med olyckor på sjön. Därför verkar arbete avstannat trots transportstyrelsen fina utredning.

 

Toaen

Ja jag befinner mig i Sotenäs. Visst blåser det lite men fint ändå så man kan ta en kaffe med bulle ute i solen. Semester nu så därför konverterat till "badgäst" Går gärna upp tidigt då man kan njuta av friden innan alla vaknar till. Visst är Sotenäs fantastiskt i alla väder. Varit här nästan alla somrar de senaste 50 åren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Simundervisning är obligatoriskt i skolan, men kommunerna missköter sig.

 

Mackey

I min dotters skola har de simundervisning i alla fall - men vad hjälper det när 80-åringar drunknar..?

 

 

Alla är inte 80 år som drunknar.

 

Se här vad fint man kan använda statistik från Svenska livräddningssällskapet. Se trenden sedan 0,2 lagen infördes. Verkar vara säkrare då de som tog ett par öl valde båten istället.

 

http://www.svenskalivraddningssallskapet.se/media/dokument/2014/drunkning-slutgiltig/drunkningsolyckor-2014.pdf

 

Eller tror du att det bara är massa äldre som drunknat?

Ja kikar man lite längre ned i rapporten enligt länken så ser man antalet äldre är relativt många som drunknat. Bekräftar troligen då att just dessa tidigare åkte båt med två pilsner förtärda och vi hade färre omkomna.

 

 

0,2 lagen verkar vara ett skämt då det inte verkar gjort så mycket åt antalet omkomna.

 

Idag blåser det mycket på Västkusten. Därför borde fler följa rådet att låta båten ligga kvar vid bryggan. Dock envisas vissa med att ändå testa gränserna och blir ibland fall för Sjöräddningen. 

Igår fick de larm om en uppochnedvänd segelbåt utanför Hovenäset. Personerna klarade sig men varför ska man ut när det blåser kraftigt?

 

Not. Hovenäset ligger i området Sotenäs där även mer kända Kungshamn och Smögen finns.

Igår och idag blåser det kuling i aktuella området med storm i byarna. Igår SW och nu WSW. Nu 16-17 m/s och i byarna 20-21 m/s. 

post-83025-0-47647300-1436239239.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

Se här vad fint man kan använda statistik från Svenska livräddningssällskapet. Se trenden sedan 0,2 lagen infördes. Verkar vara säkrare då de som tog ett par öl valde båten istället.

 

http://www.svenskalivraddningssallskapet.se/media/dokument/2014/drunkning-slutgiltig/drunkningsolyckor-2014.pdf

 

Eller tror du att det bara är massa äldre som drunknat?

Ja kikar man lite längre ned i rapporten enligt länken så ser man antalet äldre är relativt många som drunknat. Bekräftar troligen då att just dessa tidigare åkte båt med två pilsner förtärda och vi hade färre omkomna.

 

Menar du att de som druckit två pilsner idag simmar hem istället för att ta båten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är många äldre som drunknar. Precis som det står i länken. Vanligt tydligen att man överskattar sin simförmåga och tror man simmar lika bra som när man tog simborgarmärket i tonåren. Därför propagerar man från Livräddningssällskapet (senast i veckan på nyheterna) att man simmar längsmed land, inte rakt ut.

 

Ja, en lag om att det skall finnas flytväst till alla i båten vore bra.

 

Ja, många skolor börjar tidigt med simträning. I min dotters skola börjar de i andra klass; en helt vanlig kommunal skola. Det är bra. Men det kommer inte att rädda de personerna som är överrepresenterade i statistiken, dvs de som är äldre. Det betyder inte att man skall sluta lära barn att simma - precis som man inte skall ta bort 0,2-lagen för att den inte hindrar folk från att drunkna då de badar.

 

Nej, 0,2-lagen räddar få liv på de som badar. Det var den inte heller tänkt att göra misstänker jag. Inte heller räddar de livet på de som vistas på isar och t ex fiskar eller åker skridskor.

 

Crabfish; tycker det är starkt av dig att fortsätta debatten här då de flesta andra som är emot lagen har dragit sig tillbaka till sin Facebook-grupp där de kan härja oemotsagda.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är många äldre som drunknar. Precis som det står i länken. Vanligt tydligen att man överskattar sin simförmåga och tror man simmar lika bra som när man tog simborgarmärket i tonåren. Därför propagerar man från Livräddningssällskapet (senast i veckan på nyheterna) att man simmar längsmed land, inte rakt ut.

 

Ja, en lag om att det skall finnas flytväst till alla i båten vore bra.

 

Ja, många skolor börjar tidigt med simträning. I min dotters skola börjar de i andra klass; en helt vanlig kommunal skola. Det är bra. Men det kommer inte att rädda de personerna som är överrepresenterade i statistiken, dvs de som är äldre. Det betyder inte att man skall sluta lära barn att simma - precis som man inte skall ta bort 0,2-lagen för att den inte hindrar folk från att drunkna då de badar.

 

Nej, 0,2-lagen räddar få liv på de som badar. Det var den inte heller tänkt att göra misstänker jag. Inte heller räddar de livet på de som vistas på isar och t ex fiskar eller åker skridskor.

 

Crabfish; tycker det är starkt av dig att fortsätta debatten här då de flesta andra som är emot lagen har dragit sig tillbaka till sin Facebook-grupp där de kan härja oemotsagda.

 Bra argument Peter

 
Nej facbook gänget undviker jag. Kan sköta min argument mot lagen mot ett ickeproblem själv.
 
Finns säkert en del inte helt nyktra bland de drunknade också.
Dock inget för länsman att begära blåsning för.
Vi måste bevara frihet och eget ansvar i landet.
 
Men jag måste erkänna att jag saknar tiden då det gicka att ta båten från goda vänner efter en kväll med god mat ock måttligt med vin.
Eller en grillkväll ute på någon av öarna i skärgården.
Hemfärd alltid i lugn fart. Visst påverkar det omdömet men rätt hanterat inget prloblem.
Hände aldrig något. Dock gått på grund garanterat helt nykter. Men det var bara klantighet
 
Men så var det någon politiker som skulle vara duktig, göra något åt svineriet bland alla brats.
Ja de i Sandhamn, Smögen och Visby. De små svinen skulle inte få ha kul mer. För det hade kära politikern inte fått ha.
Så därför skulle man lagföra alla som hade kul och tog ett par öl och tog båten hemåt.
 
Satans nissar som inte kan lösa "världsproblemen" istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 
Men så var det någon politiker som skulle vara duktig, göra något åt svineriet bland alla brats.
Ja de i Sandhamn, Smögen och Visby. De små svinen skulle inte få ha kul mer. För det hade kära politikern inte fått ha.
Så därför skulle man lagföra alla som hade kul och tog ett par öl och tog båten hemåt.
 
 

 

 

Fast de där "brattsen" tex de som varit på en krog på Smögen och körde på en ö som alltid legat där den alltid har legat och där en flicka blev mycket allvarlig skadad. Det är ju synda att de inte längre får köra hem snörfulla, Det finns ju många ungdomar som skulle få möjligheten att bli skadad för livet.

 

Det är ju alltid så att om några missköter sig så drabbas nästan alla.

 

Jag har aldrig gått på grund i berusat tillstånd, men jag har gått på grund ett antal gånger i nyktert tillstånd.

 

Varje grundstötning har ju sin egen historia.

 

Du svarade inte på frågan om du utfört bragden "Den nya Svenska klassikern" nyligen!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej facbook gänget undviker jag. Kan sköta min argument mot lagen mot ett ickeproblem själv.

 

 

Käckt att du rest dig ur FB-träsket Roland, minns du när du var med i den gruppen och betecknade Maringuiden "forumet för självförnekelser", och hur du anklagade oss som läste inläggen för att vara identitetskapare som stulit andras inloggningar?

 

Tycker absolut du skärpt din argumentation med tiden. Det var väl länge sedan någon som inte köper 02-Olas förvirrade argument beskylldes för att "ha kopplingar till KBV"?

 

Om dina tidigare (?) polare också tog sig i kragen och skärpte argumentationen kanske vi kunde slippa riskera politiskt fokus på mer lagar och regler som fråntar båtmänniskor frihet under ansvar, precis som du önskar, eller?

 

Ha en fin båtsommar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 
Men så var det någon politiker som skulle vara duktig, göra något åt svineriet bland alla brats.
Ja de i Sandhamn, Smögen och Visby. De små svinen skulle inte få ha kul mer. För det hade kära politikern inte fått ha.
Så därför skulle man lagföra alla som hade kul och tog ett par öl och tog båten hemåt.

 

Fast de där "brattsen" tex de som varit på en krog på Smögen och körde på en ö som alltid legat där den alltid har legat och där en flicka blev mycket allvarlig skadad. Det är ju synda att de inte längre får köra hem snörfulla, Det finns ju många ungdomar som skulle få möjligheten att bli skadad för livet.

...

Men du vet ju också att man inte fick köra "snörfull" (nytt uttryck för mig) innan 0,2-lagen infördes.

 

Vad har lagen tillfört när det gäller dessa "snörfulla" människor?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Men du vet ju också att man inte fick köra "snörfull" (nytt uttryck för mig) innan 0,2-lagen infördes.

 

Vad har lagen tillfört när det gäller dessa "snörfulla" människor?

 

Mackey

 

 

Vi har många uttryck här längst ute i väster som en "Stockholmare" inte ens i sin vildaste fantasi skulle kunna tänka sig fanns. Å andra sidan är det också tvärt om. :unsure:

 

 

Nej man fick inte köra båt "snörfull" då heller, men det var nog ingen som brydde sig. Oavsett hur full man var tog man båten. Det var ju helt riskfritt - dvs om man inte råkade köra på en ö som låg där den alltid hade legat. det fanns de som körde taxibåt när jag var ung som aldrig var nyktra.

 

I ett fall brände man på en ö i 30 knop på väg hem från krogen och en flicka blev allvarligt skadad. Som tur var körde de på ön i västra änden, där grus och kullerstensstranden inte höjer sig nåt att tala om över vattenytan. Det var kanske därför man inte såg ön, som man passerade varje gång man var ute med just den båten.

 

Hade de kört på ön mitt på ön. Dvs 50 meter åt styrbord, så hade de dött allihop. Det är troligt att även de andra ombord fick lindriga skador, men det talades det aldrig om.

 

Samma år körde en medelålders man på en annan ö och båten fick sådana skador så den sjönk. Ön kan man passera på bägge sidor. Mannen har jag för mig klarade sig relativt bra, men båten blev skrot. Jag råkade gå förbi när två fiskebåtar vinschade upp vraket, som låg mitt i allmän farled.

 

Efter att lagen kom, som säger att man inte får ha mer än 0,2 promille alkohol i blodet när man kör stora och eller snabba båtar, tror jag att det har blivit en betydande skärpning över huvud taget. Det har ju varit en omfattande debatt i frågan. 

 

Sen är det väl som med andra lagar, vissa skiter fullständigt i dem.

 

Det har ju hävdas att en del har slutat med båtlivet bara för att man inte kan dricka sina två öl eller två glas vin när man kör båt. Det är väl bra. Har man så dåligt intresse för båtlivet att man inte kan tänka sig det utan att dricka så lite att man uppfyller lagen, så är man inte intresserad av båtar och båtlivet.

 

Det finns ju billigare nöjen där man kan dricka så mycket sprit man önskar.

 

Slipper man kostnaden för båten - som ju är betydande - kan man ju satsa på en enormt mycket bättre kvalitet på tex vinet. Att det skulle drickas mer när man slipper de stora kostnaderna för båtlivet,  tror jag inte på.

 

Alla som med emfas talar mot 0,2-lagen är ju så ytterst måttfulla!!? 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men du vet ju också att man inte fick köra "snörfull" (nytt uttryck för mig) innan 0,2-lagen infördes.

 

Vad har lagen tillfört när det gäller dessa "snörfulla" människor?

 

Mackey

Nej man fick inte köra båt "snörfull" då heller, men det var nog ingen som brydde sig. Oavsett hur full man var tog man båten. Det var ju helt riskfritt - dvs om man inte råkade köra på en ö som låg där den alltid hade legat. det fanns de som körde taxibåt när jag var ung som aldrig var nyktra.

...

 

Efter att lagen kom, som säger att man inte får ha mer än 0,2 promille alkohol i blodet när man kör stora och eller snabba båtar, tror jag att det har blivit en betydande skärpning över huvud taget. Det har ju varit en omfattande debatt i frågan. 

...

Jag håller med om att det fokus som tillkommit mot att kröka och köra båt har varit positivt, men det hade man nog kunnat åstadkomma även med den gamla lagen om man börjat lägga mera resurser på information och kontroller.

 

En enkel åtgärd hade ju varit att ändra lagen så att man fick göra utandningsprov utan misstanke. Det tror jag hade räckt som åtgärd för att få fokus på problemet.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag håller med om att det fokus som tillkommit mot att kröka och köra båt har varit positivt, men det hade man nog kunnat åstadkomma även med den gamla lagen om man börjat lägga mera resurser på information och kontroller.

 

En enkel åtgärd hade ju varit att ändra lagen så att man fick göra utandningsprov utan misstanke. Det tror jag hade räckt som åtgärd för att få fokus på problemet.

 

Mackey

 

 

Jo det är mycket möjligt att effekten kunnat uppnåtts på nåt annat sätt, men det har jag inga synpunkter på, då 0,2-lagens vara eller icke vara är en "ickefråga" för mig.

 

Jag tycker det är bra att förare av stora och eller snabba båtar är nyktra när de kör. En del klarar ju inte av att köra sina stora och snabba båtar på ett sjömansmässigt sätt ens i nyktert tillstånd. För vi får väl hoppas att de är nyktra.

 

Fast det är väl samma typ av människor som kör bil "som de hade huvudet under armen och ingen arm har". Förstår du det uttrycket!?

 

Innan lagen klubbades igenom i riksdagen gick den väl igenom sedvanlig prövning med lagråd och remissinstanser mm. Då var det tydligen ingen som anförde tillräckligt starka skäl för en annan skrivning i lagen.

 

Såna skäl som att man aldrig någonsin kan ha roligt på sjön om man inte får dricka en viss mängd sprit när man är på sjön är inget som imponerar på mig och knappast på den lagstiftande församlingen heller.

 

Det finns ett betydligt större problem. Det finns ca 800 000 personer i Sverige i dag som har ett problematiskt förhållande till spriten, och det finns kanske 4 gånger så många som är medberoende, vara de flesta barn.

 

Det är inte mer sprit eller mer glorifierande av spriten som vi behöver, utan mindre sprit och en nyktrare befolkning.

 

Fast det är ju ingen som startar tråd, efter tråd, efter tråd, efter tråd och driver den frågan.

 

Det är ju bara de som vill dricka mer sprit när de är ute med sina båtar som driver de frågorna.

 

Det måste ju bottna sig i någon form av beroende.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt ditt dilemma, crabfish - och jag gissar att du förmodligen mer än väl väger upp för eventuellt försämrat omdöme pga alkoholen med erfarenhet. Tyvärr kan man ju inte utforma lagen så att de som är lugna i sinnet och erfarna kan tillåtas ha en högre promillehalt, utan man måste utgå från de med lägre grad av rutin. Och då blir det lågt, det blir nyktert som gäller; dvs 0,2.

 

Tror att lagen kommer ändras så det gåller alla båtar, oavsett typ och storlek. Och att vi då kommer få höra gnäll från Båtfolket om luftmadrasser i poolen... men kanske kan lagen då faktiskt rädda liv; kanske blir den då normbildande.

Vem vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du vet ju också att man inte fick köra "snörfull" (nytt uttryck för mig) innan 0,2-lagen infördes.

 

Vad har lagen tillfört när det gäller dessa "snörfulla" människor?

 

Mackey

 

 

En sak som den nya lagen tillförde var att man numera får göra "sållningsprov", dvs prov utan misstanke, på förare på de båtar som omfattas av den lägre gränsen. Vilket gör att färre är beredda att chansa på att köra hem berusade, eftersom man nu kan råka ut för en rutinkontroll. Förr var enda risken att bli straffad för sjöfylla om det verkligen hände en olycka, eftersom det är svårt att sätta lagföra någon på att de kör båt "vingligt".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

En enkel åtgärd hade ju varit att ändra lagen så att man fick göra utandningsprov utan misstanke. Det tror jag hade räckt som åtgärd för att få fokus på problemet.

 

 

Om man inför sållningsprov, så måste man i princip också införa en gräns för sjöfylleri av "normalgraden". Och då blir frågan om var denna skall ligga. Den gamla gränsen på 1.0 gäller för grovt sjöfylleri. Tittar man på omvärlden runt Östersjön så finns det gränser på 0.8, 0.5 och 0.2 promille. Med lite smart lobbyarbete så hade det nog kunnat bli 0.5 istället för 0.2, men nu så motsatte sig båtorganisationerna förändringen över huvud taget, och då blev det som det blev.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej facbook gänget undviker jag. Kan sköta min argument mot lagen mot ett ickeproblem själv.

 

Käckt att du rest dig ur FB-träsket Roland, minns du när du var med i den gruppen och betecknade Maringuiden "forumet för självförnekelser", och hur du anklagade oss som läste inläggen för att vara identitetskapare som stulit andras inloggningar?

 

Tycker absolut du skärpt din argumentation med tiden. Det var väl länge sedan någon som inte köper 02-Olas förvirrade argument beskylldes för att "ha kopplingar till KBV"?

 

Om dina tidigare (?) polare också tog sig i kragen och skärpte argumentationen kanske vi kunde slippa riskera politiskt fokus på mer lagar och regler som fråntar båtmänniskor frihet under ansvar, precis som du önskar, eller?

 

Ha en fin båtsommar!

 

Nej de har aldrig varit mina "polare" men vi har delat en del gemensamma åsikter. Tycker nog också att deras argumentation spårat ur. Grundproblemet räcker till ändå. Vi hade och har en hel del olyckor på sjön. Till en del med faktabaserad statistik och ändå inför vi enbart en lag om alkohol och båtåkande som det inte fanns någon fakta om. Sedan ger vi Transportstyrelsen massa pengar för att de ska i efterhand försöka få ihop fakta som bekräftar att lagen var rätt. Sådant tycker jag är sjukt. Och det jag tycker är ännu sjukare är att olyckorna är kvar och inget görs åt för att försöka få dem att minska.

 

Information är det minsta man kunde begära, alltså sprida information till folket om viktiga saker som hör ihop med sjölivet och hur man minskar olycksriskerna. Kör en "reklam" typ på TV om hur folk fungerar i kalt vatten, hur flytvästar fungerar och att "seglarvästar" inte är flytvästar som fixar allt. 

 

Men allt som körs ut är femtielva kockprogram och massa annat. Inget annat görs så då är väl olyckorna inte så farliga tycker man. Eller?

 

 

Önskar även dig en trevlig båtsommar. Min båt får ligga vid bryggan närmsta dagarna i väntan på bättre väder. Här vid Kungshamn regnar det idag och åskan rullar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

 
Men så var det någon politiker som skulle vara duktig, göra något åt svineriet bland alla brats.
Ja de i Sandhamn, Smögen och Visby. De små svinen skulle inte få ha kul mer. För det hade kära politikern inte fått ha.
Så därför skulle man lagföra alla som hade kul och tog ett par öl och tog båten hemåt.
 
 

 

 

Fast de där "brattsen" tex de som varit på en krog på Smögen och körde på en ö som alltid legat där den alltid har legat och där en flicka blev mycket allvarlig skadad. Det är ju synda att de inte längre får köra hem snörfulla, Det finns ju många ungdomar som skulle få möjligheten att bli skadad för livet.

 

Det är ju alltid så att om några missköter sig så drabbas nästan alla.

 

Jag har aldrig gått på grund i berusat tillstånd, men jag har gått på grund ett antal gånger i nyktert tillstånd.

 

Varje grundstötning har ju sin egen historia.

 

Du svarade inte på frågan om du utfört bragden "Den nya Svenska klassikern" nyligen!?

 

Nej det var ett par år sedan jag var nere och handlade vin och öl till rätta priser. Köper till överpriser på systembolaget men känner mg glad då jag får vara med och betala skatt. Precis samma då jag tankar båten för 15 kr/litern då jag vet att största delen är skatt där också. Det är kul att betala skatt, speciellt när man vet hur bra äldrevård som väntar oss. För dit gick tydligen inte våra skattepengar. Skolan kanske?

 

Man kanske borde göra som Romson, tanka skattefritt. En ny form av svensk klassiker. Mygla

Redigerad av crabfish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja, det är många äldre som drunknar. Precis som det står i länken. Vanligt tydligen att man överskattar sin simförmåga och tror man simmar lika bra som när man tog simborgarmärket i tonåren. Därför propagerar man från Livräddningssällskapet (senast i veckan på nyheterna) att man simmar längsmed land, inte rakt ut.

 

Ja, en lag om att det skall finnas flytväst till alla i båten vore bra.

 

Ja, många skolor börjar tidigt med simträning. I min dotters skola börjar de i andra klass; en helt vanlig kommunal skola. Det är bra. Men det kommer inte att rädda de personerna som är överrepresenterade i statistiken, dvs de som är äldre. Det betyder inte att man skall sluta lära barn att simma - precis som man inte skall ta bort 0,2-lagen för att den inte hindrar folk från att drunkna då de badar.

 

Nej, 0,2-lagen räddar få liv på de som badar. Det var den inte heller tänkt att göra misstänker jag. Inte heller räddar de livet på de som vistas på isar och t ex fiskar eller åker skridskor.

 

Crabfish; tycker det är starkt av dig att fortsätta debatten här då de flesta andra som är emot lagen har dragit sig tillbaka till sin Facebook-grupp där de kan härja oemotsagda.

Bra argument Peter

 

Nej facbook gänget undviker jag. Kan sköta min argument mot lagen mot ett ickeproblem själv.

 

Finns säkert en del inte helt nyktra bland de drunknade också.

Dock inget för länsman att begära blåsning för.

Vi måste bevara frihet och eget ansvar i landet.

 

Men jag måste erkänna att jag saknar tiden då det gicka att ta båten från goda vänner efter en kväll med god mat ock måttligt med vin.

Eller en grillkväll ute på någon av öarna i skärgården.

Hemfärd alltid i lugn fart. Visst påverkar det omdömet men rätt hanterat inget prloblem.

Hände aldrig något. Dock gått på grund garanterat helt nykter. Men det var bara klantighet

 

Men så var det någon politiker som skulle vara duktig, göra något åt svineriet bland alla brats.

Ja de i Sandhamn, Smögen och Visby. De små svinen skulle inte få ha kul mer. För det hade kära politikern inte fått ha.

Så därför skulle man lagföra alla som hade kul och tog ett par öl och tog båten hemåt.

 

Satans nissar som inte kan lösa "världsproblemen" istället.

"Hemfärd i lugn fart, visst påverkar det omdömet men rätt hanterat inget problem" skriver du Crabfish. Men alla andra kanske inte har ditt ansvarsfulla omdöme utan tar helt andra beslut när de lunkar hemåt i natten. Vi är alla olika och inte stöpta i samma form utan tar ibland beslut som ger konsekvenser som är felaktiga. Att du går hemåt i natten i lugn fart behöver ju inte innebära att andra som är i samma situation gör det eller? Många båtar kör i full fart och du har ju inte en aning om hur nyktra de är.

Nej, nolltolerans på sjön är det enda riktiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja, det är många äldre som drunknar. Precis som det står i länken. Vanligt tydligen att man överskattar sin simförmåga och tror man simmar lika bra som när man tog simborgarmärket i tonåren. Därför propagerar man från Livräddningssällskapet (senast i veckan på nyheterna) att man simmar längsmed land, inte rakt ut.

 

Ja, en lag om att det skall finnas flytväst till alla i båten vore bra.

 

Ja, många skolor börjar tidigt med simträning. I min dotters skola börjar de i andra klass; en helt vanlig kommunal skola. Det är bra. Men det kommer inte att rädda de personerna som är överrepresenterade i statistiken, dvs de som är äldre. Det betyder inte att man skall sluta lära barn att simma - precis som man inte skall ta bort 0,2-lagen för att den inte hindrar folk från att drunkna då de badar.

 

Nej, 0,2-lagen räddar få liv på de som badar. Det var den inte heller tänkt att göra misstänker jag. Inte heller räddar de livet på de som vistas på isar och t ex fiskar eller åker skridskor.

 

Crabfish; tycker det är starkt av dig att fortsätta debatten här då de flesta andra som är emot lagen har dragit sig tillbaka till sin Facebook-grupp där de kan härja oemotsagda.

Bra argument Peter

 

Nej facbook gänget undviker jag. Kan sköta min argument mot lagen mot ett ickeproblem själv.

 

Finns säkert en del inte helt nyktra bland de drunknade också.

Dock inget för länsman att begära blåsning för.

Vi måste bevara frihet och eget ansvar i landet.

 

Men jag måste erkänna att jag saknar tiden då det gicka att ta båten från goda vänner efter en kväll med god mat ock måttligt med vin.

Eller en grillkväll ute på någon av öarna i skärgården.

Hemfärd alltid i lugn fart. Visst påverkar det omdömet men rätt hanterat inget prloblem.

Hände aldrig något. Dock gått på grund garanterat helt nykter. Men det var bara klantighet

 

Men så var det någon politiker som skulle vara duktig, göra något åt svineriet bland alla brats.

Ja de i Sandhamn, Smögen och Visby. De små svinen skulle inte få ha kul mer. För det hade kära politikern inte fått ha.

Så därför skulle man lagföra alla som hade kul och tog ett par öl och tog båten hemåt.

 

Satans nissar som inte kan lösa "världsproblemen" istället.

"Hemfärd i lugn fart, visst påverkar det omdömet men rätt hanterat inget problem" skriver du Crabfish. Men alla andra kanske inte har ditt ansvarsfulla omdöme utan tar helt andra beslut när de lunkar hemåt i natten. Vi är alla olika och inte stöpta i samma form utan tar ibland beslut som ger konsekvenser som är felaktiga. Att du går hemåt i natten i lugn fart behöver ju inte innebära att andra som är i samma situation gör det eller? Många båtar kör i full fart och du har ju inte en aning om hur nyktra de är.

Nej, nolltolerans på sjön är det enda riktiga.

 

Låter enkelt men olyckorna är kvar.

 

Kör man lugnt så händer inget och det kunde man löst  genom gjort lagen på rätt sätt

 

Båt som gäller är 10 meter eller längre samt kan gå 15 knop eller snabbare

Bättre alternativ

Båt som är 10 meter eller längre samt framförs i hastighet över 5 knop

 

Alternativt struntat i nya regler och bara inför att KBV eller polis fick kräva alkoholkontroll utan misstanke om brått för de hade man ändå plockat fyllon vilka är de som utgör en fara.

 

Om du följt debatten har du säkert sett att det är där problemen finns.

 

Men du kör väl lastbil o jag inte mins fel, eller?

Där finns en hel del problem med de som kör utan vila, som kör för länge och som inte har rätt kompetens.

Sällan svenskar bakom ratten som gör så.

Där finns regler men väldigt få som gör något åt saken. Verkliga problem och inte påhittade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Alternativt struntat i nya regler och bara inför att KBV eller polis fick kräva alkoholkontroll utan misstanke om brått för de hade man ändå plockat fyllon vilka är de som utgör en fara.

 

 

Det är inte riktigt så enkelt. Eftersom du nog har missat det, så upprepar jag mitt tidigare inlägg här:

 

Om man inför sållningsprov, så måste man i princip också införa en gräns för sjöfylleri av "normalgraden". Och då blir frågan om var denna skall ligga. Den gamla gränsen på 1.0 gäller för grovt sjöfylleri. Tittar man på omvärlden runt Östersjön så finns det gränser på 0.8, 0.5 och 0.2 promille. Med lite smart lobbyarbete så hade det nog kunnat bli 0.5 istället för 0.2, men nu så motsatte sig båtorganisationerna förändringen över huvud taget, och då blev det som det blev.

 
Om det inte är så att du vill ta bort det grova brottet, och säga att det är helt OK att köra båt så länge man är under 1.0 promille?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antalet rattfylleribrott minskar. (gäller trafiken)

Fantastiska nyheter på TV4 idag eller?

 

"Antalet rattfylleribrott minskar, vilket kan uppfattas som en tydligt positiv utveckling. Men enligt polisens egen statistik görs samtidigt allt färre nykterhetskontroller. Det visar siffror som TV4Nyheterna tagit fram."

 

 

Bristande resurser gör att man inte gör så många kontroller i trafiken.

Undrar hur det ser ut på sjön? Blev det bara ett jippo som man inte haft råd att fortsätta med. Ett jippo med avsikt att "lösa" ett ickeproblem.

 

Däremot på vägarna vet vi hur farligt bilkörning och alkohol är men där minskar man kontrollerna.

 

Ja vansinnet har inga proportioner.

Förklaring varför jag tycker det är konstigt att det var över 10 år sedan jag fick blåsa i en trafikkontroll. För mig inget problem då jag aldrig kör bil ens efter en öl. Bil och båtkörning är två helt skilda saker. Den som inte fattar det borde nog låta både bil och båt vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det skiljer där man bor. Har fått blåsa i kontroller två-tre gånger senaste året (minns inte exakt) i kontroller där man t ex stänger av en bro och plockar alla. Stockholm är det, ofta helgförmiddagar eller sena kvällar när jag varit vid båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det skiljer där man bor. Har fått blåsa i kontroller två-tre gånger senaste året (minns inte exakt) i kontroller där man t ex stänger av en bro och plockar alla. Stockholm är det, ofta helgförmiddagar eller sena kvällar när jag varit vid båten.

Positivt.

 

Dock där jag trott det skulle finnas en del kontroller är här på västkusten (Kungshamn mm) och speciellt runt midsommar.

Inget och det var där jag fick blåsa för 10 år sedan på väg ut till Smögen med bil.

Sedan dess inget och sällan man ser poliser längs vägarna. Saknas resurser till sådant.

 

Angående simundervisning har det faktiskt varit lite sådant på tv4 nu i sommar.

Mer sådant vore kanon. Kanske vore lämpligt att köra ihop med reklamavsnitten så man får ut budskapet om säkerhet ihop med båtar och badande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Studsade till lite över en av de senaste kommentarerna på Facebook. Där påstår Magnus Starck, som titulerar sig som fd. ordförande, att Båtfolket talar för ett stort antal indirekta medlemmar eftersom Båtfolket skulle stödjas av de större båtförbunden. Magnus Starck ser även ut att ha påstått detta i ett mail till en journalist på SVT.

 

Vilket förvånade mig mycket. Vet någon om t.ex. Kryssarklubben eller Båtunionen öppet sagt sig stå på Båtfolkets sida, och att de för deras talan?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... snarare är det så att bl a Sweboat bett dem sluta påstå att de representerar dem och att de inte har rätt att använda deras logga - så, nä...

 

Däremot finns det ett gemensamt öppet brev från de stora organisationerna (Sweboat, SXK och Båtunionen) där man skriver att man vill ha en översyn av lagen, vilket jag tror är bakgrunden till att man tror sig ha någon form av rätt att driva den frågan med organisationernas stöd och goda minne. Något annat känner i allafall inte jag till, men jag kan ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att notera är att Magnus Starck sitter i styrelsen till Båtfolket, så är man lagd åt det hållet kan någon roa sig med att hjälpa journalisten till ett spännande uppslag; dvs att undersöka huruvida Båtfolket verkligen har mandat att tala för t ex Båtunionen som man påstår - vore intressant att veta hur det är med den saken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nja... snarare är det så att bl a Sweboat bett dem sluta påstå att de representerar dem och att de inte har rätt att använda deras logga - så, nä...

 

Däremot finns det ett gemensamt öppet brev från de stora organisationerna (Sweboat, SXK och Båtunionen) där man skriver att man vill ha en översyn av lagen, vilket jag tror är bakgrunden till att man tror sig ha någon form av rätt att driva den frågan med organisationernas stöd och goda minne. Något annat känner i allafall inte jag till, men jag kan ha fel.

Stämmer bra med hur jag uppfattat läget också. Men ändå förvånad att de går ut med sådana tveksamma glidningar på sanningen till journalister.

 

Eller så borde jag inte vara det. På deras hemsida så läser jag:

"Våra ståndpunkter är baserade på empiriska fakta, statistik, internationell forskning och studier av mer än 400 domar i Sverige. Så därför kommer vi inte att "stöta och blöta" i meningsutbyten över e-post och på forum som är osakliga och baserade på nykterhetslobbyns skickligt marknadsförda klyschor eller rena desinformation. Vi debatterar sakligt, tar till oss fakta, lyssnar gärna på seriös kritik och uppmuntran."

 

Samtidigt som deras framsida med 12 punkters programmet fortfarande innehåller samma felaktigheter som för ett par år sedan. Men någon diskussion med andra än den egna sidan är de tydligen heller inte intresserade av. Eller så vågar de bara inte ta den?

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att det den här trista sommaren (vädermässigt, men golfen går bra) har blivit en stämningshöjare att då och då gå in och följa rättshaveristerna på FB-gruppen "sjöfyllerilagen". Personligen har jag inga problem med lagen utan tycker att det är ganska okontroversiellt att man är nykter när man kör båt, bil, flygplan, snöskoter mm. Sedan kanske man skulle ha börjat med andra saker som åldersgräns, körkort på sjön mm, men nu har det gått 5 år och varit två riksdagsval sedan lagändringen, så det kanske är dags att gå vidare....

Det är nästintill tragiskt att läsa Ljungbergs och Gabrielssons alltmer förvirrade inlägg (tycker någon det är roligt när han imiterar statsministrar?) och hela idén med att ha en FB-sida där ingen som inte är med i gruppen kan kommentera är ju rätt märklig. Då och då dyker det upp någon tapper person som försöker föra en seriös debatt men denne blir snabbt idiotförklarad och förlöjligad. Nu senast var det en kille som framförde vettiga synpunkter och som visade sig vara skärgårdsbo, men han blev snabbt attackerad från sidans riddare Ljungan och Gabbe.

Gabbe har också med stolthet lagt ut sin konversation med en kvinnlig tjänsteman på KBV och inser inte att han fullständigt gör bort sig. KBV-tjejen tycker jag har lämnat bra och vettiga svar men blir hånad och attackerad precis som om det vore hon som har skrivit lagtexten.

Nu är det ju välkänt att den här FB-sidan närmast hatar KBV och med stolthet har man presenterat och lagt ut länkar till en sida där man kan köpa en t-shirt där vuxna människor på fullt allvar jämställer KBV med Stasi och KGB......

Är det konstigt att ingen tar deras debattinlägg på allvar :)

 

Over and out

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte det minsta konstigt att ingen tar Ljungbergs och Gabrielssons kontraproduktiva debattinlägg på allvar.

 

Tyvärr fastnar skrattet i halsen eftersom de drar löje över alla båtmänniskor och även de båtorganisationer som de påstår sig ha mandat att tala för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...