uskcsa 0 Postad 14 Augusti , 2014 Innan jag försöker hitta ett reperationsvarv så tänkte jag höra vad ni tror om denna skada av min maststock på min segelbåt Misil 2. Det är bara mastocken som har synliga skador. (se bild.) Jag tror att att skadan uppstod pga av allt för hårt ansatta vantstag. Är jag helt ute och cyklar om jag tror att man skulle kunna tvinga upp den med en domkraft och sedan sätta en förstärkt rostfri metall-balk över teakbalken? Om inte så får jag väl lämna in den till ett varv. Känner ni till något prisvärt varv i Stockholm. Jag fick en preliminär kostnadsuppgift om att det skulle ligge mellan 2 tkr och 30 tkr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 14 Augusti , 2014 Detta är inte ovanlig på Misil (och många andra) ;-( Byt balken från stötta till stötta eller förstärka på båda sidor med flattstål og gänomgående bultar efter att du har lyft däck/mastfot på plats. Nei! Du har säkert inte spänt riggen för mycket. Du måsste ha en spänning på minimum 15 gärna 20% av vantens brottgräns. Det er HR som har slarvat, inte du. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uskcsa 0 Postad 14 Augusti , 2014 Detta är inte ovanlig på Misil (och många andra) ;-( Byt balken från stötta till stötta eller förstärka på båda sidor med flattstål og gänomgående bultar efter att du har lyft däck/mastfot på plats. Nei! Du har säkert inte spänt riggen för mycket. Du måsste ha en spänning på minimum 15 gärna 20% av vantens brottgräns. Det er HR som har slarvat, inte du. Tack för svar. Det låter bra att det inte är mitt fel och att du tror att jag kan göra det själv :-) Ursäkta en novis. När du skriver däck/mastfot menar du mastbalken eller missar jag något? Jag har antagit att det är den övre delen av teaken på bilden som är mastbalken och att den är en del av mast-stocken? Vill undvika att åtgärda fel saker :-) Angående ditt förslag om att förstärka med plattstål på båda sidorna,. Ska den vara lika lång som mastbalk-teaken (från babord till styrbord sida) ? Förslag på tjocklek ? Bör det vara flera genomgående bultar hela vägen (från babord till styrbord sida) ? eller påverkar det bärigheten ? Det finns ingen risk att jag krossar den tunnare delen av "maststocken" (under det som jag tror är mastbalken) när jag tvingar upp allt med en domkraft. Jag antar att detta arbete ska göras när masten är nedtagen ? Hoppas mina frågor blev begripliga. Tacksam för alla synpunkter :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 15 Augusti , 2014 Hej. Med "däck/mastfot" menar jag det som masten står på uppe på däck, och det du kallar "mastbalk" är det som har spruckit under däck. Denna balken bör inte understöttas av bara skottet, så jag antager att det är 2 vertikala stöttor på varje sida av öppningen på framsidan (?) Stöttorna bör gå från balken ned till en tvärskepps bottenstock. Alternativet med att förstärka med plattstål på den gamla balken bör då gå från stötta till stötta. Antagligen lite änklare enn att byta hela den gamla balken; men inte så snyggt, månne (?) Masten må ned innan du försiktig lyfter däcket upp på plats. Om du är osäker, konsultera en kunnig båtbyggare / riggare för att inspektera på plats. Jag har en båtgranne med Misil 2 som har förstärkt på ungefär samma sätt, men jag vet inte om alla Misiler är byggda lika. HR gjorde säkert vissa modifikasioner med åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 19 Augusti , 2014 Jag råkade ut för en liknande skada på min tidigare båt, en h-båt, som stod på land med masten på när stormen Per drog förbi. Mastbalken sprack. Jag gjorde en tillfällig lagning med platta aluminiumprofiler och många skruvar. Fult och funktionellt. Jag lät Mälaröarnas båtvarv http://www.malaroarnasbatvarv.se/startsida reparera. Det blev mycket snyggt och rejält. Jag vet inte vad det kostade eftersom det var ett försäkringsfall, så jag betalade bara självrisken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser