Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
-HADDOCK-

Tips på snabb båt!

Rekommendera Poster

Letar ny snabb styrpulpetare (utombordare) som klarar minst 45 knop med två vuxna men hittar inte någon i min prisklass upp till 300,000 kr som gör det. Hittar tyvärr bara dyrare alternativ. 

 

Vet du om någon båt som jag kanske har missat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letar ny snabb styrpulpetare (utombordare) som klarar minst 45 knop med två vuxna men hittar inte någon i min prisklass upp till 300,000 kr som gör det. Hittar tyvärr bara dyrare alternativ. 

 

Vet du om någon båt som jag kanske har missat?

 

Lite förslag på båtar som gör 45 +..

 

http://www.blocket.se/stockholm/RIB_Unlimited_602_med_Mercury_Pro_Max_150_SS_55171146.htm?ca=15&w=3

 

http://www.blocket.se/goteborg/Stormway_F23__Hydrolift_F23__54625713.htm?ca=15&w=3

 

Exempelvis gör även yamarin och nordkapp styrpulpetare som gör 45 knop som begagnade bör kosta under 300 000. Se exempelvis yamarin 61cc och nordkapp 605

 

http://www.blocket.se/skaraborg/Nordkapp_605_Enduro__14_51124383.htm?ca=15&w=3

 

http://www.blocket.se/ostergotland/Yamarin_61_CC_Fabriksny_44764864.htm?ca=15&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var jag ute efter en ny båt men tack för dina förslag.

 

Yamarin säljs bara med Yamaha 4-taktare och jag köper endast 2-taktare. Ska jag köpa Yamarinen du länkar till så kommer återförsäljaren sälja båten löst till ett högre pris och så får jag köpa och installera Evinrude E-Tec själv samt dra nytt kablage och installera instrument. Det kommer då att landa på mer än vad jag har budgeterat till mitt båtköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en ribb för 3 år sen som med yamaha v4-130 hk tvåtakt gjorde 52 knop, sålde den för 80000kr med kärra(APEX 19C hette den)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bygga ett skrov till dig då kan du hänga påmotorn du vill ha.

Har även modeller som liknar Anytec.

Men till normala priser.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått rätt på ditt ämne här så söker du en splitter ny båt med en 4 Taktare eller? eller menade du att bara båt utan motor upp till 300´000:- ??

 

Hursomhelst dessa båtar nedan kostar ungefär 300´000:- +-0 utan motor, Buster L lite billigare, 

jag föreslår:

 

Hydrolift F20, F23, Pirya, Buster Magnum  L, XL, (Joker 21-22, joker ribb 21-23 på beställning), Ryds mfl: alla dessa klarar med lätthet 45 knop med rätt motor.

 

Med vänlig hälsning Pilletant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bygga ett skrov till dig då kan du hänga påmotorn du vill ha.

Har även modeller som liknar Anytec.

Men till normala priser.

 

Detta låter intressant. Är detta ditt företag? Om ja, vad pratar vi om för priser? Hur mycket kan jag som kund bestämma över form och funktion?

 

Skicka gärna info via PM om du inte vill ta det här i tråden.

 

Om jag har förstått rätt på ditt ämne här så söker du en splitter ny båt med en 4 Taktare eller? eller menade du att bara båt utan motor upp till 300´000:- ??

 

Hursomhelst dessa båtar nedan kostar ungefär 300´000:- +-0 utan motor, Buster L lite billigare, 

jag föreslår:

 

Hydrolift F20, F23, Pirya, Buster Magnum  L, XL, (Joker 21-22, joker ribb 21-23 på beställning), Ryds mfl: alla dessa klarar med lätthet 45 knop med rätt motor.

 

Med vänlig hälsning Pilletant

 

Ny båt med ny 2-taktsmotor.

 

Enda båten som ligger inom min budget med motor av alternativen du listar är Ryds F588 men den toppar då "bara" 44 knop enligt Ryds officiella siffror under produktspecifikationerna men läser man deras magazin som bl.a. handlar om premiärturen så kom man upp i 48 knop. Vet inte vad man ska tro om detta?

 

Buster L kommer inte ens upp i 30 knop med största motoralternativet, samma med XL som inte ens toppar 40 knop.

 

Rib-båt är inget alternativ och det skulle jag ha klargjort från början. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yepp det stämmer.

Bästa är om du skicka iväg ett mail till hape@hape-metalworks.com.

Hemsidan är under renovering och är kass just nu.

Har några modeller som passar och du får bestämma det mesta själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt att få små lätta båtar CE-godkända om dom ska gå fort, därför du inte hittar några alternativ.

Antingen släpper du det där med att båten måste vara ny och köper tex en Hydrolift F20 och hänger på en lämplig motor. Eller så får du vända dig till racingtillverkarna som bygger en one off båt till dig, Nitra Boats har gjort succé i Svensk båtracing i år och kan säkert bygga en styrpulpet baserat på sitt skrov åt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer.

men 45 knop är ju ingen problem kommer man över det då är det värre i en små båt.

Har byggd själv en som är godkänt för 250 hk 4 takt och är utvecklad och ritad för kunna bära den vikten bak och klara av höga hastigheter.

Men om jag skulle sälja den till nån privat person får de ingen CE papper för en sån motor.

Vill de hänga på en större än som är godkänt då är det deras eget ansvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan bygga ett skrov till dig då kan du hänga påmotorn du vill ha.

Har även modeller som liknar Anytec.

Men till normala priser.

 

Detta låter intressant. Är detta ditt företag? Om ja, vad pratar vi om för priser? Hur mycket kan jag som kund bestämma över form och funktion?

 

Skicka gärna info via PM om du inte vill ta det här i tråden.

 

Om jag har förstått rätt på ditt ämne här så söker du en splitter ny båt med en 4 Taktare eller? eller menade du att bara båt utan motor upp till 300´000:- ??

 

Hursomhelst dessa båtar nedan kostar ungefär 300´000:- +-0 utan motor, Buster L lite billigare, 

jag föreslår:

 

Hydrolift F20, F23, Pirya, Buster Magnum  L, XL, (Joker 21-22, joker ribb 21-23 på beställning), Ryds mfl: alla dessa klarar med lätthet 45 knop med rätt motor.

 

Med vänlig hälsning Pilletant

 

Ny båt med ny 2-taktsmotor.

 

Enda båten som ligger inom min budget med motor av alternativen du listar är Ryds F588 men den toppar då "bara" 44 knop enligt Ryds officiella siffror under produktspecifikationerna men läser man deras magazin som bl.a. handlar om premiärturen så kom man upp i 48 knop. Vet inte vad man ska tro om detta?

 

Buster L kommer inte ens upp i 30 knop med största motoralternativet, samma med XL som inte ens toppar 40 knop.

 

Rib-båt är inget alternativ och det skulle jag ha klargjort från början. :)

 

Ja du har rätt skrev fel :) menade B. Magnum XXL men den kostar nog 400000:- och då överskrider det din budget rejält. Ledsen för misstaget :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yepp det stämmer.

Bästa är om du skicka iväg ett mail till hape@hape-metalworks.com.

Hemsidan är under renovering och är kass just nu.

Har några modeller som passar och du får bestämma det mesta själv

 

Har slängt iväg ett mail.

 

 

Det stämmer.

men 45 knop är ju ingen problem kommer man över det då är det värre i en små båt.

Har byggd själv en som är godkänt för 250 hk 4 takt och är utvecklad och ritad för kunna bära den vikten bak och klara av höga hastigheter.

Men om jag skulle sälja den till nån privat person får de ingen CE papper för en sån motor.

Vill de hänga på en större än som är godkänt då är det deras eget ansvar.

 

Om båten är godkänd för 250 hk så undrar jag varför kunden inte får den CE-godkänd? Är det denna båten du menar?

 

Ledsen för misstaget  :(

 

 

Nemas problemas. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger inte att den är godkänt för 250 men att den är byggd och beräknat för att kunna bära en 250 4t. problemet är att de flesta inte kan köra båt i de hastigheter och då kan jag får problem som tillverkare för att jag har ansvaret vid CE märkningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Kan bygga ett skrov till dig då kan du hänga påmotorn du vill ha.

Har även modeller som liknar Anytec.

Men till normala priser.

 

Detta låter intressant. Är detta ditt företag? Om ja, vad pratar vi om för priser? Hur mycket kan jag som kund bestämma över form och funktion?

 

Skicka gärna info via PM om du inte vill ta det här i tråden.

 

Om jag har förstått rätt på ditt ämne här så söker du en splitter ny båt med en 4 Taktare eller? eller menade du att bara båt utan motor upp till 300´000:- ??

 

Hursomhelst dessa båtar nedan kostar ungefär 300´000:- +-0 utan motor, Buster L lite billigare, 

jag föreslår:

 

Hydrolift F20, F23, Pirya, Buster Magnum  L, XL, (Joker 21-22, joker ribb 21-23 på beställning), Ryds mfl: alla dessa klarar med lätthet 45 knop med rätt motor.

 

Med vänlig hälsning Pilletant

 

Ny båt med ny 2-taktsmotor.

 

Enda båten som ligger inom min budget med motor av alternativen du listar är Ryds F588 men den toppar då "bara" 44 knop enligt Ryds officiella siffror under produktspecifikationerna men läser man deras magazin som bl.a. handlar om premiärturen så kom man upp i 48 knop. Vet inte vad man ska tro om detta?

 

Buster L kommer inte ens upp i 30 knop med största motoralternativet, samma med XL som inte ens toppar 40 knop.

 

Rib-båt är inget alternativ och det skulle jag ha klargjort från början. :)

 

Ja du har rätt skrev fel :) menade B. Magnum XXL men den kostar nog 400000:- och då överskrider det din budget rejält. Ledsen för misstaget :(

 

 

 

Inga glädjesiffror.

 

Har under sommaren själv åkt 46 knop utan problem.

Helnöjd med min f588 Sport. Tror dock att balansen och viktfördelningen blir lite bättre I WAn. Kan ge någon knop extra vid full utrimmning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kommer upp i 40knop med min HR510 140hk

men det är inget roligt att köra runt i dom hastigheten med en liten/lätt båt

 

med 60hk kommer man upp i 25-30 utan problem

men sen om man ska upp mer krävs det ganska många hk

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...