Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Pauly

Köpa aluminiumbåt men vilken? Buster XL?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är riktigt sugen på att köpa mig en aluminiumbåt och det är Buster XL som lockar mest. Ser ut att gå riktigt bra (se videoklipp i länken) med Evinrude 115 H.O. Andra alternativ är Buster X, Silver Wolf 510 BR, Silver Hawk 540 BR och Yamarin Cross 53 Bow Rider.

 

Äger du någon av dessa båtar eller har provkört får du gärna dela med dig av vad du tycker om båten, positivt som negativt.

 

Spelar det roll vilken båt/märke man köper eller är dagens aluminiumbåtar likvärdiga?

 

Tacksam för alla synpunkter.

 

Ha det,

Pauly

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skiljer lika mycket mellan olika alubåtar som mellan olika plastbåtar. Bottenform, hur kraftigt material som använts, konstruktionen med förstärkningar, nitad eller svetsad etc. etc.

 

Om du tittar på en popnitad Linder för små insjöar och jämför den med en svetsad Anytec 860 som är byggd för öppet hav, så inser du kanske att frågan är fel ställd.

 

Vad ska du använda båten till, när ska du använda den osv. är avgörande för dina val. Tittade lite på klippet från buster, en reklamfilm som alla andra..... på platt vatten kan du åka fort och bekvämt med de flesta båtar..... det är när det blir lite sjö som skillnaden på olika skrov blir mest tydlig....

 

För egen del skulle jag välja bort alla båtar som har skum som flytmaterial, jag tror inte att dagens skum är ett enda dugg bättre än det skum som sugit upp hundratals liter vatten i gamla plastbåtar och krävt omfattande renoveringar eller utskrotning....

 

Har du båten på trailer och väl täckt  kanske det spelar mindre roll, men vi har våra båtar i så länge vi kan bryta oss ut genom eventuell is, då vill vi inte ha något material som kan börja suga vatten efter ett antal år.....

 

Vi beställde ett bygge som passade oss från Hape-metalwork  https://www.facebook.com/pages/Aluminiumb%C3%A5tar-wwwhape-metalworkscom/161577847212426

 

Det blev mer båt och utrustning för mindre pengar än motsvarande "märkesbåt".

 

Skulle jag valt mellan de båtar du listar så hade jag nog fastnat för Yamarin Cross, inte bara för att den kombinerar det bästa av aluminium och plast i samma båt, utan också valt en bra färg för plasten. Den gråa färgen bländar inte när solen står på eller reflekterar massa ljus när du kör i mörker.    Vet dock inte om de vräkt i en massa skum i den........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skiljer lika mycket mellan olika alubåtar som mellan olika plastbåtar. Bottenform, hur kraftigt material som använts, konstruktionen med förstärkningar, nitad eller svetsad etc. etc.

 

Om du tittar på en popnitad Linder för små insjöar och jämför den med en svetsad Anytec 860 som är byggd för öppet hav, så inser du kanske att frågan är fel ställd.

 

Vad ska du använda båten till, när ska du använda den osv. är avgörande för dina val. Tittade lite på klippet från buster, en reklamfilm som alla andra..... på platt vatten kan du åka fort och bekvämt med de flesta båtar..... det är när det blir lite sjö som skillnaden på olika skrov blir mest tydlig....

 

För egen del skulle jag välja bort alla båtar som har skum som flytmaterial, jag tror inte att dagens skum är ett enda dugg bättre än det skum som sugit upp hundratals liter vatten i gamla plastbåtar och krävt omfattande renoveringar eller utskrotning....

 

Har du båten på trailer och väl täckt  kanske det spelar mindre roll, men vi har våra båtar i så länge vi kan bryta oss ut genom eventuell is, då vill vi inte ha något material som kan börja suga vatten efter ett antal år.....

 

Vi beställde ett bygge som passade oss från Hape-metalwork  https://www.facebook.com/pages/Aluminiumb%C3%A5tar-wwwhape-metalworkscom/161577847212426

 

Det blev mer båt och utrustning för mindre pengar än motsvarande "märkesbåt".

 

Skulle jag valt mellan de båtar du listar så hade jag nog fastnat för Yamarin Cross, inte bara för att den kombinerar det bästa av aluminium och plast i samma båt, utan också valt en bra färg för plasten. Den gråa färgen bländar inte när solen står på eller reflekterar massa ljus när du kör i mörker.    Vet dock inte om de vräkt i en massa skum i den........

 

Om du tycker att min fråga är fel ställd så tycker jag att din utgångspunkt är fel eftersom du kunde ha utgått från vilka båtar jag listar och sedan svarat utifrån det istället för att börja jämföra med popnitade båtar från Linder.

 

Sedan är klippet mig veterligen från en privatperson... precis som du, för du har väl inget med Hape-Metalwork att göra med tanke på att du gör reklam för deras båtar i var och vartannat inlägg?

 

Finns väl ingen aluminiumbåt som inte har skum? Vet att Yamarin har skum mellan innerline och skrov, Silver och Buster har skumfyllda sidor. Samtliga tillverkare använder väl polyuretanskum och det drar väl inte till sig vatten? Rätta mig gärna om jag har fel. Man använder ju också marinplywood (durken) och detta ska hålla i 20 år innan det blir svampigt. Läste nyligen om en Buster RS från 85/86 som bytt durk i år. Dukren har alltså hållit i ca 29 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge durk och skum håller beror ju på hur båten används.......

Jag visar på att det finns alternativ, hape är inte den enda mindre byggaren, det finns flera, men jag beställde min båt därifrån och är helnöjd.  Min båt har inget skum i sig, utan en lufttät tank.......

 

Använder man båten som de flesta kanske gör en väldigt kort sommarsäsong så håller säkert skum och plywwood  relativt länge, men ligger båten i året runt så tar durkarna ganska snabbt stryk...och pu skummet ska ju inte ta till sig vatten.... men det beror ju på vilken kvalitet som används......

 

Jag vidhåller att de båtar du listar är byggda på ganska olika sätt, så de är inte likvärdiga som du ställde frågan.... men för de flesta användare kanske inte skillnaden är så stor, det var därför jag pekade på att ditt användningsområde och din säsong är intressant om man ska tipsa dig om rätt val......

 

Här finns ju fler ganska kända tillverkare om du vill forska vidare....på skillnader mellan olika aluminiumbåtar. Men  har du bestämt dig för att Buster är det bästa är det ju onödigt att ställa frågan....

 

http://masterbatar.se/batar/

 

http://www.alukin.se/sv/start/

 

http://www.batsman.se/

 

http://aluminiumboats.se/

 

Edit: Motorn på bustern i filmen du länkade till är en Evinrude E-tec, vilket vi också har på vår båt, en motor med kraftfull acceleration, bra fart, och låg bränsleförbrukning och långt serviceintervall,  går inte att jämföra med "gamla" tvåtaktare med förgasare..... kan verkligen rekommendera ...

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste, och svarade, i en tråd här på mg om en Buster L som hade vattensjukt golv (durk) och någon sorts skada på stolsfästet vilket fick iaf mig att sortera bort den som tänkbar framtida styrpulpetare.

Sen tycker jag inte att Yamarins sätt att blanda alu och plast är så lyckat. En alu båt köper man väl för att slippa polera och vaxa men med Yamarins nyaste slipper man ju inte det.

Jag har fö en Yamarin 490 som är en jättebra båt på alla sätt och vis så inget ont om dem som tillverkare i övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge durk och skum håller beror ju på hur båten används.......

Jag visar på att det finns alternativ, hape är inte den enda mindre byggaren, det finns flera, men jag beställde min båt därifrån och är helnöjd.  Min båt har inget skum i sig, utan en lufttät tank.......

 

Använder man båten som de flesta kanske gör en väldigt kort sommarsäsong så håller säkert skum och plywwood  relativt länge, men ligger båten i året runt så tar durkarna ganska snabbt stryk...och pu skummet ska ju inte ta till sig vatten.... men det beror ju på vilken kvalitet som används......

 

Jag vidhåller att de båtar du listar är byggda på ganska olika sätt, så de är inte likvärdiga som du ställde frågan.... men för de flesta användare kanske inte skillnaden är så stor, det var därför jag pekade på att ditt användningsområde och din säsong är intressant om man ska tipsa dig om rätt val......

 

Här finns ju fler ganska kända tillverkare om du vill forska vidare....på skillnader mellan olika aluminiumbåtar. Men  har du bestämt dig för att Buster är det bästa är det ju onödigt att ställa frågan....

 

http://masterbatar.se/batar/

 

http://www.alukin.se/sv/start/

 

http://www.batsman.se/

 

http://aluminiumboats.se/

 

Edit: Motorn på bustern i filmen du länkade till är en Evinrude E-tec, vilket vi också har på vår båt, en motor med kraftfull acceleration, bra fart, och låg bränsleförbrukning och långt serviceintervall,  går inte att jämföra med "gamla" tvåtaktare med förgasare..... kan verkligen rekommendera ...

 

Ganska intressant då jag precis pratade med tillverkaren på telefon och han sa att det sitter läns på båten för att ta bort kondens som blir inuti skrovet. Det är "mer eller mindre lufttät" sa han och han borde ju veta eftersom han bygger båtarna. Sedan har vi bilderna som han själv har lagt ut på Facebook. Dessa talar sitt tydliga språk. Ser ju riktigt lufttätt ut... inte.

 

a2vp9z.jpg

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur länge durk och skum håller beror ju på hur båten används.......

Jag visar på att det finns alternativ, hape är inte den enda mindre byggaren, det finns flera, men jag beställde min båt därifrån och är helnöjd.  Min båt har inget skum i sig, utan en lufttät tank.......

 

Använder man båten som de flesta kanske gör en väldigt kort sommarsäsong så håller säkert skum och plywwood  relativt länge, men ligger båten i året runt så tar durkarna ganska snabbt stryk...och pu skummet ska ju inte ta till sig vatten.... men det beror ju på vilken kvalitet som används......

 

Jag vidhåller att de båtar du listar är byggda på ganska olika sätt, så de är inte likvärdiga som du ställde frågan.... men för de flesta användare kanske inte skillnaden är så stor, det var därför jag pekade på att ditt användningsområde och din säsong är intressant om man ska tipsa dig om rätt val......

 

Här finns ju fler ganska kända tillverkare om du vill forska vidare....på skillnader mellan olika aluminiumbåtar. Men  har du bestämt dig för att Buster är det bästa är det ju onödigt att ställa frågan....

 

http://masterbatar.se/batar/

 

http://www.alukin.se/sv/start/

 

http://www.batsman.se/

 

http://aluminiumboats.se/

 

Edit: Motorn på bustern i filmen du länkade till är en Evinrude E-tec, vilket vi också har på vår båt, en motor med kraftfull acceleration, bra fart, och låg bränsleförbrukning och långt serviceintervall,  går inte att jämföra med "gamla" tvåtaktare med förgasare..... kan verkligen rekommendera ...

 

Ganska intressant då jag precis pratade med tillverkaren på telefon och han sa att det sitter läns på båten för att ta bort kondens som blir inuti skrovet. Det är "mer eller mindre lufttät" sa han och han borde ju veta eftersom han bygger båtarna. Sedan har vi bilderna som han själv har lagt ut på Facebook. Dessa talar sitt tydliga språk. Ser ju riktigt lufttätt ut... inte.

 

a2vp9z.jpg

 

 

 

 

Sådana genomföringar sitter i min båt också, men inte till det "mer eller mindre" lufttäta flyttanken, utan mellan styvutrymmen och ut i motorbrunn, från pulpet och ut etc.

 

Jag tänker inte göra det här till ett krig, jag ville bara svara på din fråga....om aluminiumbåtar av idag är likvärdiga

Mitt svar är nej, de är olika på flera punkter........ , sedan är det upp till var och en vilka prioriteringar man gör utifrån hur man använder båten......      jag hävdar inte att alla ska göra samma val som vi har gjort, men fortfarande, vissa båtar är helsvetsade, anda är delvis svetsade och resten popnitat, konstruktionerna med förstärkningar ser olika ut, skrovformen ser annorlunda ut, vissa har innerliner i plast, vissa har skum, andra har inte skum, vissa har plywood andra har det inte......det fanns massor av skillnader som gör att aluminiumbåtar av idag inte är likvärdiga, precis som när det gäller att köpa en plastbåt gäller det att hitta en som passar för ditt användande och dina intressen.... med det så drar jag mig ur den här diskussionen.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste, och svarade, i en tråd här på mg om en Buster L som hade vattensjukt golv (durk) och någon sorts skada på stolsfästet vilket fick iaf mig att sortera bort den som tänkbar framtida styrpulpetare.

Sen tycker jag inte att Yamarins sätt att blanda alu och plast är så lyckat. En alu båt köper man väl för att slippa polera och vaxa men med Yamarins nyaste slipper man ju inte det.

Jag har fö en Yamarin 490 som är en jättebra båt på alla sätt och vis så inget ont om dem som tillverkare i övrigt.

 

Visst är en anledning att slippa puts och vax, men för mig är det viktigaste att slippa laga gelcoatskador efter att ha gått på sten när vi fiskar. Vi kan vara lite mer "oförsiktiga" och tuffa när vi letar oss in bland stenar och skär, det är propellern vi får vara rädda om, men skrovet behöver vi inte vara så rädda om som på en plastbåt.   Den typ av alubåt vi använder och flera andra är ju ganska "råa" invändigt och är inte lika lätt att hålla helt ren invändigt, så vill man ha en båt som är lite mjukare och familjevänlig invändigt men samtidigt ha ett skrov som man inte behöver vara så rädd om så tycker jag att crossbåtarna är ganska lyckade....

 

Har inte kört någon crossbåt, däremot ett par andra yamarin som jag tycker hade ganska trevliga skrov med bra gång i sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur länge durk och skum håller beror ju på hur båten används.......

Jag visar på att det finns alternativ, hape är inte den enda mindre byggaren, det finns flera, men jag beställde min båt därifrån och är helnöjd.  Min båt har inget skum i sig, utan en lufttät tank.......

 

Använder man båten som de flesta kanske gör en väldigt kort sommarsäsong så håller säkert skum och plywwood  relativt länge, men ligger båten i året runt så tar durkarna ganska snabbt stryk...och pu skummet ska ju inte ta till sig vatten.... men det beror ju på vilken kvalitet som används......

 

Jag vidhåller att de båtar du listar är byggda på ganska olika sätt, så de är inte likvärdiga som du ställde frågan.... men för de flesta användare kanske inte skillnaden är så stor, det var därför jag pekade på att ditt användningsområde och din säsong är intressant om man ska tipsa dig om rätt val......

 

Här finns ju fler ganska kända tillverkare om du vill forska vidare....på skillnader mellan olika aluminiumbåtar. Men  har du bestämt dig för att Buster är det bästa är det ju onödigt att ställa frågan....

 

http://masterbatar.se/batar/

 

http://www.alukin.se/sv/start/

 

http://www.batsman.se/

 

http://aluminiumboats.se/

 

Edit: Motorn på bustern i filmen du länkade till är en Evinrude E-tec, vilket vi också har på vår båt, en motor med kraftfull acceleration, bra fart, och låg bränsleförbrukning och långt serviceintervall,  går inte att jämföra med "gamla" tvåtaktare med förgasare..... kan verkligen rekommendera ...

 

Ganska intressant då jag precis pratade med tillverkaren på telefon och han sa att det sitter läns på båten för att ta bort kondens som blir inuti skrovet. Det är "mer eller mindre lufttät" sa han och han borde ju veta eftersom han bygger båtarna. Sedan har vi bilderna som han själv har lagt ut på Facebook. Dessa talar sitt tydliga språk. Ser ju riktigt lufttätt ut... inte.

 

a2vp9z.jpg

 

 

 

 

Bilden är tagen på insidan av aktertoften där inte ens vatten kommer in.

Golvet är helsvetsad och är vattentätt

Men lite kondens får man altid men ingen mängder, det handlar oftast om nån deciliter.

genomföringen sitter där för skydda kablen och om det värsta skulle hända kommer det inte vatten i skrovet iallafall.

Den kabel går till länspumpen

Båten byggs enligt NBSY och CE och flyttas vattenfylld.

PS det sitter en gummi ring bakom genomföringen så den är tätt,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt monterades både elektrisk och manuell pump för att länsa flyttanken, med dessa pumpar har vi ännu inte lyckats pumpa ur just mer än kanske en halvliter vatten på flera månader..........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt monterades både elektrisk och manuell pump för att länsa flyttanken, med dessa pumpar har vi ännu inte lyckats pumpa ur just mer än kanske en halvliter vatten på flera månader..........

 

Hursomhelst så låter det där inte rätt, en flyttank ska väl inte behöva en länspump? Den borde ju vara 100% tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På min båt monterades både elektrisk och manuell pump för att länsa flyttanken, med dessa pumpar har vi ännu inte lyckats pumpa ur just mer än kanske en halvliter vatten på flera månader..........

 

Hursomhelst så låter det där inte rätt, en flyttank ska väl inte behöva en länspump? Den borde ju vara 100% tät.

 

Det har byggts massor av plastbåtar genom tiderna som också haft luft som flytmedel. I några modeller som jag träffade på -80 talet fanns en liten expanderskruv med gummitätning vid dessa flyttankar som skulle tas loss när båten togs upp för säsongen. Det kom alltid ut en liten skvätt vatten........när dessa skruvar togs ut....

 

 

Vidare finns ju möjligheten att jag misslyckas ordentligt och kör hål på flyttanken.... då är det ju inte fel att kunna länsa.....även om skrovet i övrigt är tätt och håller båten flytande .....

 

Alla sätt att bygga har sina för och nackdelar. Punkterar man en lufttank så får man problem, om båten vattenfylls, då sjunker den, det får man vara medveten om.   I en båt med skum som flytmedel gäller det att veta att skummet är friskt, och det är det ju på alla nya båtar.....men hur länge??   Mjuka durkar, svajiga akterspeglar, tofter som känns instabila är ganska vanligt förekommande på äldre plastbåtar. Mer än en som har särat på dubbelskroven har blivit förvånade när du upptäckt att skummet varit fullständigt mättat med vatten, fullständigt odugligt som flythjälp och dessutom massor av extra vikt....

 

Givetvis blir det inte så på några år....... så jag tycker inte man ska se det som ett problem som med all säkerhet dyker upp.....     beror nog mer på hur båten används och vårdas.

 

I vårt fall vill vi vara säkra på att det inte finns något material i båten som tar skada av vatten, i flytande eller fast form.  Det händer att vi skottar snö från durken och bryter is för att komma ut i öppet vatten....

 

Skall man ha en båt för en kortare säsong vilket ju är vanligast så kan man göra helt andra val......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En flyttank ska var vattentätt.

När man byggar större fartyg har man i princip fler flyttanker  med luftning på övan sidan.

Har man luftning på övan sidan med ett rör som ligger 45 cm högre än däcket då får man kondens.

Båten behöver inte var 100% lufttätt.

Men har man inte pumpat ut mer än en halv liter på ett par månader då är den nära luft tätt.

I princip behöver båten ingen länspump men så är regelverket och myndigheter som jag byggar oftast för kräver det .

så därför gör jag det standard.

Jag har även haft myndigheter som vill att hela skrovet ska fyllas med flyttkuddar. så möjligheten finns.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...