nimbus800 0 Postad 29 Juli , 2014 Hej! Har fått ett problem med min båt. Den gör i normala fall 25 knop. Men nu får jag bara upp den i 12 knop över den farten varvar den bara mer utan farten ökar. Någon som har varit ute för detta någon gång? Jag har en mercruiser diesel med bravo 3 drev duo propp. Vore tacksam för tips vad det kan bero på. Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 29 Juli , 2014 Slirar i propellernaven? Men kanske troligast en sliten/skadad drivskiva på svänghjulet på motorn. Luktar det bränt gummi när du varvar upp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nimbus800 0 Postad 30 Juli , 2014 Jag har inte tänkt på någon bränd lukt. Drivkraft är det samma som ryckdämpare? Är det farligt att köra med? Kan man tappa drivningen helt? //Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
75magnus 1 Postad 30 Juli , 2014 Om det är navet på någon propeller bör du inte köra förrän du kollat upp det. Kan bli dyrt att reparera om propparna trycks framåt och skaver sönder något. Det hände på en kompis 290 drev förra sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 30 Juli , 2014 Det var ryckdämparen jag kallade för drivskiva. Är det den kan man nog förlora drivkraften. Men börja kolla det enklaste först, dvs propellernavet som föreslås ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 30 Juli , 2014 Ny tanke dyker upp. Det är inte så att drevets kona för framväxeln är sliten och slirar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nimbus800 0 Postad 30 Juli , 2014 Tack för alla svar. Finns det något eller några bra sätt att testa ut vilket av problemen som jag har? Har känt på propellern när växeln är i då går det inte att rubba dom. Vill helst inte lyfta upp båten.// Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
75magnus 1 Postad 30 Juli , 2014 Det går inte att kolla på det sättet. Du måste plocka loss propparna och se hur de ser ut. De går så trögt på gummit även om de ärr kass så de känns bra ändå. Har för mig det finns en märkning mellan navet och proppen som visar om det rört sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser