Micke_40 1 Postad 22 Juli , 2014 hej jag har en Johnson 30hk så jag undrar om det är någon som vet vad avståndet på tändstiftets gnistgap skall vara jag har för mig att det skall vara 0,40 men vet inte om det är det optimala avståndet skall vara. sen har jag lite funderingar över oljeblandning i bensinen idag blandar jag en 1dl olja på fem liter bensin är det en normal blandning eller kan man minska på blandningen. tändstiften är lite svarta och blöta känns lite som man har för mycket blandning i bensinen Med vänlig hälsning Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Juli , 2014 0,40 vaddå...? 0,40mm är väldans lite, 0,40" (10mm) är väldans mycket. Sen är min erfarenhet att JohnRudar går bäst med EXAKT dom Championstift som rekommenderas, i detta fall troligen QL77JC4 med 0,030" / 0,75mm gnistgap, men kolla för säkerhets skull själv i listan.. http://continuouswave.com/whaler/reference/BRP/SparkPlugChart2008.pdf Visst kan man gå ner lite i oljeblandning om man kör vettigt och vet vad man pysslar med, under 1,5% skulle jag dock inte gå. Sen hade jag passat mej för de sista 500 varven, inte lastat tungt, säkerställt att motorn alltid maxvarvar inom övre WOT-range, att termostaten är frisk så motorn går på rätt temp och att den är rätt synkad i spjäll/tändning. 2% är ju satt med viss säkerhetsmarginal och eftersom du tullar på den är det viktigt att motorn går med optimala förutsättningar. Sen kan du ju även testa lite olika oljor men strunta i de billigaste. Enligt min erfarenhet ryker o sotar Pennzoil Premium Plus ganska lite, deras biosyntet ryker ännu mindre men är nästan dubbelt så dyr, Watski för dessa. OKQ8 Bio Marin TT ryker oxå lite. Evinrudes egen XD50 sägs oxå ryka lite men den har jag inte testat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_40 1 Postad 22 Juli , 2014 (redigerade) 0,40 vaddå...? 0,40mm är väldans lite, 0,40" (10mm) är väldans mycket. Sen är min erfarenhet att JohnRudar går bäst med EXAKT dom Championstift som rekommenderas, i detta fall troligen QL77JC4 med 0,030" / 0,75mm gnistgap, men kolla för säkerhets skull själv i listan.. http://continuouswave.com/whaler/reference/BRP/SparkPlugChart2008.pdf Visst kan man gå ner lite i oljeblandning om man kör vettigt och vet vad man pysslar med, under 1,5% skulle jag dock inte gå. Sen hade jag passat mej för de sista 500 varven, inte lastat tungt, säkerställt att motorn alltid maxvarvar inom övre WOT-range, att termostaten är frisk så motorn går på rätt temp och att den är rätt synkad i spjäll/tändning. 2% är ju satt med viss säkerhetsmarginal och eftersom du tullar på den är det viktigt att motorn går med optimala förutsättningar. Sen kan du ju även testa lite olika oljor men strunta i de billigaste. Enligt min erfarenhet ryker o sotar Pennzoil Premium Plus ganska lite, deras biosyntet ryker ännu mindre men är nästan dubbelt så dyr, Watski för dessa. OKQ8 Bio Marin TT ryker oxå lite. Evinrudes egen XD50 sägs oxå ryka lite men den har jag inte testat.. du har rätt skall nog inte mixtra med oljeblandingen men skall börja testa den oljan som du föreslog Pennzoil Premium Plus tack för tipset. jag ställde tändstift gnistgap på 0,70 fick jag fram på en tabell som jag hittade på nätet. dom stiften som jag har nu är NGK B8H S 10 jag har kolla vilka stift som den skall ha tidigare kom bara fram till dom här NGK stiften. men jag skall se om jag får tag på mek-gubben ner i hamnen om nu han är där. vilka stift som är bäst han är gammal i gemet just med utombordare för man vill ju ha dom som motorn mår bäst av Tack för tips och hjälp MVH micke Redigerad 22 Juli , 2014 av Micke_40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser