Parca22 11 Postad 20 Juli , 2014 Hej! Vi har precis köpt vår första segelbåt, och avser att köpa en gummibåt till den. Jag antar att den kommer att släpa mesta tiden, men jag vill också ha möjlighet att spänna upp den mot/på badbrygga motsv. Vi har INGEN erfarenhet av dylika båtar, och vår fundering är "vad behöver vi tänka på"? Båten skall användas dels för rek av tilläggningsplats, dels för att kunna ta sig iland från svaj, men även "lite" lek/ta sig runt kortare sträckor. Vi har förstått att det finns en uppsjö av olika modeller; med och utan köl, med durk i alu, plyfa, uppblåsbar etc. - vilken storlek kan vara aktuell? Vi vill kunna köra 3 vuxna i den. - Botten; Platt eller köl? - Durk; "fast" eller uppblåsbar - Motorstyrka? Med vänlig hälsning, Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 21 Juli , 2014 Jag köpte en Honwave högtrycksdurk med BF 2.3 fyrtakt i paket. Modellen har rejäla tuber som går att sitta på. Har en 24 som lastar 400kg och spårar fint bakom min 29 fotare. Den känns väldigt trygg. Nackdel att den tar tid att fotpumpa och tung att packa samma. Jag fyller den dock med kompressor och tar hem på takräcket till garaget. Det finns billigare och lättare modller men jag ville ha en som klara fyra vuxna även om det blir trångt. Motorn är lättast i klassen och förvaras i styv. En smalare och lättare modell tittade jag på, med trots nackdelarna är jag nöjd, framför allt att den spårar fint och inte blåser runt i första taget. http://www.batliv.com/wip4/detail_print.epl?id=2122415 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 21 Juli , 2014 Jag har en Zodiac som jag köpte begagna. Min har plywood durk och är ganska lätt att bära med sig. Det är bara att vika och köra i väskan när man inte vill använda. Köp en som inte är så tugn, i visa fall vill man inte ha hängande en jolle i trånga hamnar eller om det blir risigare vädret . Då vill man kunna ha det på däcket eller i badbryggan. Min köpte jag begagnad och har faktisk inte haft behöv att använda den än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 24 Juli , 2014 Ska den vara uppumpad hela sommaren och ligga i solen ska du ha en gjord i hypalon. Dessa tål uvljuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Platon 5 Postad 25 Juli , 2014 Jag är oxå ny men köpte en 230 cm på Biltema. Har varit ute i två veckor med den och legat ganska mycket på svaj så den har använts ganska mycket. Köp rekommenderas, känns pålitlig och robust. Funkar utmärkt att bogsera då den har en uppblåst köl. Det enda negativa är vikten på 35 kg men antar att det kommer med god robusthet till ett relativt bra pris. Det andra som nämns ovan är säkert bra men har ingen erfarenhet av dom. // Platon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 Juli , 2014 Till viss del är det en prisfråga. Motor tex, kostar lätt lika mycket som jollen. Eller mer... Hypalon, som sign Happysix förordar här ovan, är ju bra. Men kostar 2-3 gånger normaljollen. Och med vår vinkel till solen så gissar jag att en vanlig jolle funkar under sin livstid? Köper du en jolle av ett märke som de stora kedjorna säljer så är de nog ganska jämförbara? Ska du inte ha motor kan du gå ner i storlek till 2,2 eller 2,4 m. Men med motor så går jollen definitivt bättre i lite högre vågor om den är 2,6 m, gärna längre. Då blir den tyngre ochså. Den går även märkbart bättre för motor med en uppblåsbar köl, spårar bättre. Ska du blåsa upp regelbundet så är en högtrycksdurk smidigt av det skälet att en durk av trä eller alu ska plockas ur. Däremot är det lättare att rengöra på hösten om du inte har högtrycksdurk, den sitter normalt fast. Och det kommer ALLTID in sand i en jolle... Högtrycksdurk förresten. Låter som en bra grej att pumpa den till dubbla trycket vilket stabiliserar jollen utan att det blir så tungt som en trädurk. Men jag kan inte pumpa till det trycket med den pump som jollen levereras med. En bra pump kostar en tusenlapp till... Tyngd. En äldre typ av jolle, med lattor som durk ( du sitter med fötterna i regnvattnet om du inte har en durk ) och ingen uppblåsbar köl - en sådan jolle väger in 10-15 kg lättare. Skillnaden är att en person lyfter upp båten på båtens däck istället för två. Tips. Köp en begagnad och skaffa egna erfarenheter innan du köper en ny! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 26 Juli , 2014 Tack för alla svar, kul att få lite respons på mina "nybörjarfrågor"! Sammanfattningsvis, om jag fattat rätt, så är det alltså aktuellt med en gummibåt >260, med uppblåsbar köl, och "riktig" durk! Motor är såklart avhängigt av pris, men jag vill ha något så lätt att jag utan bekymmer vill kunna lyfta upp den på däck - hellre smidig hantering än snabb i vattnet i det här fallet. Någon form av fäste på pushpit borde finnas. Begagnatmarknaden är sådär, ofta ganska bra andrahandsvärde om man säger så Det lutar åt ny båt, begagnad motor! Med vänlig hälsning, Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mikbar 1 Postad 27 Juli , 2014 Jag landade i samma slutsats som du Per, ny båt, begagnad motor. I mitt fall en rejält gammal 6hästars som funkar alldeles utmärkt och en ny 2,70 lång 7OC från hjertmans med uppblåsbar durk och köl. Båten följer segelbåten bra, inga problem att backa bara mn tänker lite extra, lätt att ro och kul att köra med motpn påhängd, planar lätt med en vuxen och ett barn( har inte provat något annat). Utan att egentligen veta hoppas jag att den uppblåsbara durken håller bättre för barn som hoppar ner i jollen än en i plyfa eler lattor, förr eler senare ger väl dessa upp för en fot eller knä. Visst, så borde man inte hantera en jolle men så är det i praktiken och då är det lika bra att köpa därefter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 30 Juli , 2014 Funkis skrev: Högtrycksdurk förresten. Låter som en bra grej att pumpa den till dubbla trycket vilket stabiliserar jollen utan att det blir så tungt som en trädurk. Men jag kan inte pumpa till det trycket med den pump som jollen levereras med. En bra pump kostar en tusenlapp till... Vilka pumpar finns att tillgå som är bättre ? Min medföljande tar m å n g a pumptag i anspråk... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 4 Augusti , 2014 Tips för den late och sparsamme. En elektrisk pump för att fylla jollen (utan att ge tryck) spar många svettiga pumptag och kostar inte mycket,150-300 kr beroende på typ ock kvalitet. För att få rätt tryck används sedan den medföljande pumpen eller någon annan pump som inte blir så kostsam eftersom den bara ska ge rätt tryck, inga stora volymer luft. En fotpump för däck med manometer kostar 50:- kr på Biltema. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 4 Augusti , 2014 Köpte en"seabo" 277 cm lång och klarar 3 vuxna och ett barn, köpte även en Mercury 2,5 4-takt till, helt klart det bästa köp vi gjort, kan man hänga upp den i aktern är det ett plus, jag låter ena sidan vila mot badplattfirman och andra sidan fäster jag mot förtöjningsknaparna bak, perfekt, inga dävertar behövs, kan rekomendera en 4-taktare som inte behöver massa klad med olja och dylikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Augusti , 2014 Grattis till att komma in i den roliga värld som jollen ger! En grej bara. Olja? En fyrtaktare brukar utformas så att den kan lagras och transporteras på ena sidan men INTE ligga ner på andra sidan. Du behöver inte fråga mig hur jag listat ut det här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 6 Augusti , 2014 Då är köpet genomfört och de första (plural) provturerna gjorda. Det blev en 7OC, köpt på Hjertmans för det facibla priset 3990 kr. http://www.hjertmans.se/article/gummibat-7oc-plywood-durk-2 Båten är 277x150, har playwooddurk, v-formad botten och uppblåsbar köl den tar 3 vuxna + 1 barn. Vikten, 38 kg, är överkomlig, jag antar att det är vad man får räkna med i dessa storlekar. Pumpen som följde med var en klassisk dual-action fot-hand, och jag började svettas redan när jag öppnade kartongen och såg pumpen, tänkandes på alla ziljoner gånger jag pumpat luftmadrass med sådana pumpar... MEN, pumpningen gick snabbt och smidigt och var egentligen inget att oroa sig för! Ingen motor än, men letar efter en mindre japanare till överkomligt pris. Den går utmärkt att ro själv även längre sträckor, men med lite last blir det snart jobbigt - en avsevärd skillnad. Jag har den upphängd, med aktern på badbryggan, i storfallet vid brygga. Det känns som en lite omständig övning... Någon som har nåt bättre tips? Såg pålimbara "dävertar" på Seasea, men de är ju inte gratis de heller... Sen är det det här med själva släpandet... Jag upplever stor dragskillnad beroende på hur långt bakom båten jag släpar den. Att "balansera" på häckvågen är tydligen det som funkar bäst för motor, eller finns det andra varianter? Just nu har jag bara en tamp mellan gummibåt och segelbåt, men jag har hört att man bör fästa en på respektive sida av moderskeppet för att få bättre balans. Hur funkar det? Måste jag då fästa tampen på sidorna av gummibåten eller räcker det med två tampar i förens dragring? Med vänlig hälsning, Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 6 Augusti , 2014 Jag har ju segelbåt. Ändå tycker jag att minsta påfrestningen på jollen är när den är uppstraffad mot aktern. Har testat alla längder på lina för att få optimal gång på jollen men det slutar alltid med att jollen kanar nerför en våg och så blir det ett litet ryck. Jag kör inte med två linor utan gjorde så här - om du ska ha en lång lina; Sätt en separat lina i de tre fästena i fören på jollen. Du köper en ring i metall att knopa din bogseringslina i. Ringen fäster du genom att först fästa i en av de yttre fästpunkterna, dra vidare genom ringen, ner till mittfästpunkten, upp till ringen och avsluta i fästet på andra sidan. På det viset justeras draget jämt i dina tre fästpunkter på jollen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser