Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
gatenhielm

Väjningsregler..

Rekommendera Poster

Två fartyg som mötas stäv mot stäv eller nästan stäv mot stäv skall båda gira styrbord hän och passera varandra babord om babord... det kan säkert alla...??? Men hur agerar Ni in en farled t.ex. till en hamn med ett smalt utlopp - inlopp, vem har väjningsplikt.... utgående eller ingående trafik..... Sug på den.... Ibland tror man inte folk har något sjövett när sådana situationer uppstår......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en klurig fråga Gatenhielm. Den ursprunglige Gatenhielm var pirat (Lasse i Gatan och blev senare adlad till Gatenhjelm) och struntade högaktningsfullt i regler med ett undantag: Ta så mycket som möjligt för kung och fosterland. Varför skriver jag detta? Jo Det som är rätt idag kan vara fel i morgon, men vi kanske har blivit mer civiliserade sen dess? PS Visst släpper jag gärna ut folk ur affärer också innan jag själv går in... :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Sarnblad skriver finns inget som säger något om närande eller tärande i sjövägsreglerna. Det är ett allmänt missförstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjötrafikkungörelsen (SjöTK), kap 2, 8§ säger följande: När två fartyg kommer att mötas i farvatten som är så trångt att mötet inte kan ske utan fara för kollision, skall det senast anlända fartyget vänta till dess det andra hunnit passera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Logiskt så är det vettigt att släppa ut den 1:a båten än att brassa in o trängas.... PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[KUR]Ekelunden: Kommer det en fåne som inte vill samarbeta gentlemannamässigt emellan så släpper jag självklart denne! - Vem orkar ödsla energi på dessa?[/KUR] Så rätt, så rätt... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sunt förnuft räcker väldigt långt. Inte fan svänger du av en bilväg om det kommer en långtradare. Men det är väl i princip så som på vägen jag hade reagerat. i ett tillfälle vid kanske en skola eller ngt kan det finnas fartdämpande åtgärder. i form som ett S. I den situationen har den som kommer sist till s:et väjningsplikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard

Som i de flesta fall kan även denna problematik lösas med kommunikation. Fartyg använder sig av VHF för att komma överens om på vilken sida de skall mötas eller vem som gör före vem. Finns det inte tillgång till VHF kan man ju alltid använda tecken eller varför inte röstresurser. De som kappseglat vet vad jag menar, men även om det det det tjongar lite i plasten då och då så undviks onödig kontakt i de flesta fall, oftast med ett leende. Möten på sjön uppstår sällan plötsligt, utan man har oftast haft ganska god tid på sig att kunna avläsa situationen. Om bara folk i allmänhet kunde utöka sin intressesfär en bit för om stäven och observera vad som händer runt omkring (man är ju skyldig att ha koll), så kan många obehagliga situationer undvikas. Det gäller även att visa sina egna avsikter så att andra kan bedöma läget och agera efter sina förutsättningar. Även om haven och våra vackra skärgårdar är stora nog att rymma oss alla så gäller det att ha lite framförhållning och att visa lite hänsyn. Risken är nu att den här tråden börjar dra iväg åt något annat håll. Kvack LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att göra ett kort slut på denna fråga....... ?-) Utpasserande fartyg har alltid företrädesrätt i hamnutlopp..... det var vad frågan gällde.. inte sund eller andra smala passager... :-tackar Sen kan vi brodera runt med olika förslag från sjötrafikförordningen eller sjölagen, men på denna punkt är det entydigt........(IMO 19 november 1981) Kolla dessutom i Sjötrafikförordningen 1998:1356....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med både Stenson och Ekelunden, sunt förnuft är det allra bästa och de flesta av oss har det...men.......Dom övriga behöver regler (om dom överhuvudtaget bryr sig) :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla pratar om sunt förnuft, men vad är det? Det finns ca 8,5 miljoner människor här i landet och de flesta hävdar att de är utrustade med sunt förnuft! Det finns alltså 8,5 miljoner sunda förnuft, vilket sunda förnuft är då det rätta? I mitt arbete (som har med sjösäkerhet att göra) vill jag på det bestämdaste hävda att ingen säger sig sakna sunt förnuft men ändå måste sjöräddningen (SSRS) rycka ut ett tusental gånger per år när det är slut på bränslet, tamp i propellern, hittar inte vägen, gått på en väl utmärkt grynna, osv. Det är tur att det finns lagar och regler att luta sig mot när det sunda förnuftet saknas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HejStenson, i första hand är det ju fritidskeppare jag menar, det är ju inte alla som har skeppare som yrke. Men det finns faktiskt en del intressanta mål, där fritidsskeppare har fått rätt vid sjöförklaring.... Detta gäller framför allt då vakthavande befäl brustit i sin bedöminng enligt reglen Brödseglare går först eller Störst går först Om man möter ett skepp ute på öppet hav med gott manöver-rum så är det inte alldeles självklart att skeppet har företräde... jag hade om jag varit fritidsbåtsskeppare flyttat på mig... men......icke sa nicke...alla....tyvärr och därav några konstiga domar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att många använder sunt förnuft som en ursäkt att inte kunna reglerna. Det går inte att med sunt förnuft resonera sig fram till om man har väjningsplikt eller ej, det måste man kunna. När man väl kan det så behövs också sunt förnuft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja men självklart förutsätter vi att man kan sjövägsreglerna, när man använder sitt sunda förnuft...(hemska tanke om inte....) :mad:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart så måste det finnas regler, men även dessa måste följas med lite sunt förnuft... de orsaker som Du räknar upp, har ju ingenting med regler att göra, det är ju ren och skär oaktsamhet, men ibland är det så att vilka regler vi än har så kan olyckan vara framme, med hjälp av den mänskliga faktorn. Ta t.ex. kollisionen mellan de två fartyg i Bornholmsgattet, man hade klar sikt och gick väl klart om varandra... plötsligt girar den ena partern rätt in i den andra... det är väl emot alla regler. men vad hjälpte det....????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart så måste det finnas regler, men även dessa måste följas med lite sunt förnuft... de orsaker som Du räknar upp, har ju ingenting med regler att göra, det är ju ren och skär oaktsamhet, men ibland är det så att vilka regler vi än har så kan olyckan vara framme, med hjälp av den mänskliga faktorn. Ta t.ex. kollisionen mellan de två fartyg i Bornholmsgattet, man hade klar sikt och gick väl klart om varandra... plötsligt girar den ena partern rätt in i den andra... det är väl emot alla regler. men vad hjälpte det....???? När det gäller SSRS så betalar ju många för att var med i Trossen, för att få hjälp med diverse malörer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många, handen på hjärtat, är det som kan sjövägsreglerna? Man litar istället på det sunda förnuftet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att det sunda förnuftet inte alltid är så sunt, därför är regelverket till stor hjälp. Oavsett om man betalar för att vara medlem i Trossen så behöver man ju, för den skull, inte lämna det sunda förnuftet hemma, eller hur? Nu håller jag på att tappa tråden för jag märker att diskussionen spårar mot körkort till sjöss (då man kan begära att en viss kunskap om regelverket kommer ett ingå).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra med skepparexamen eller hur? Stenson skrev. som sagt alla, trånga hamn in/utlopp gäller Regel 9:a som sagt, STÖRST ÅKER FÖRST eller Närande går före tärande. Må Gött Svar. Det finns ingen regel som säger att störst går först eller att yrkestrafik går före annan trafik. Lagen säger att ett fartyg som har nedsatt manöverförmåga eller är hämmat av sitt djupgående/sin storlek i tex trång farled skall lämnas företräde. Lagen skiljer IKKE på fritids och yrkessjöfart. Däremot släpper man ju självklart fram yrkesfartyg som en god gest även om man enligt lag inte måste. Ricky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God Morgon....??? Jag tycker vi börjar upprepa oss och argumenterar för samma regler... Dessutom för att regel och lag om nedsatt manöverförmåga eller hämmat djupgående skall gälla..måste man ha signalflagga eller ljussignal för att påkalla uppmärksamhet....annars får man vara tankeläsare. Dessutom tror jag inte att någon påstått att störst går först, det är ju ett talesätt både till sjöss och i trafiken. Ha en trevlig torsdag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon! Vill bara påpeka att Ricky citerade Stenson ang störst går först och närande resp tärande. Stenson hänvisar ju till regler mm att det är så. Just my 2 cent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Still confused, but on a much higher level... !-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag startade denna tråd, så tror jag att vi kan avsluta den nu, det är väl ingenting vi glömt :mad: Samtliga får nog för säkerhets skull och sunt förnuft, ha sjölagen liggande på navigationsbordet, så vi inte gör några fel.. :oops: Följ denna devis: MAN SKALL INTE KASTA SPJUT I RADHUSLÄNGA::: !-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alle internationale søfarts regler skal alle segle/køre efter - der kan dog være særlige regler for indre farvande - indadgående viger for udadgående arda :tant skønt at have været i sverige i påsk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallo Stenson Nope Why Riwallen arda :tant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...