marhan10 0 Postad 2 Juli , 2014 Efter sjösättning och färd hem till min båtplats, en tur på ca 30 minuter så såg jag olja i vattnet akter om båten efter att jag stängt av motorn. Har kollat oljan i motorn och drevet och det ser bra ut. Har varit ute ett par turer sedan dess utan att det synts någon mer olja i vattnet. Nån idé om orsaken? Båten är en motorbåt med en inombords diesel. Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 3 Juli , 2014 Hur mycket "olja" var det? Det räcker med en droppe oförbränd bensin genom avgasröret för att det ska bli regnbåge på vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 3 Juli , 2014 Smort några leder? Fett ger ju också regnbågar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marhan10 0 Postad 3 Juli , 2014 Det såg inte jättemycket ut först, men det bredde ut sig några kvadratmeter. Ett par dygn senare noterade jag att det fanns olja i strandkanten 30 meter från min båtplats, men det är omöjligt att veta om det kom från min båt eller någon annan som spillt bensin eller dyl. Men det var egentligen då jag började bli lite orolig över min "läcka". Båten är servad på varv innan sjösättningen. Har inte sett några fler tecken på läckage senare. Oljan i drevet är helt klar på stickan, så det ser inte ut att vara vatten i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 3 Juli , 2014 Kan vara en spridare som är dålig. Eftersom du precis sjösatt skulle jag avvakta med fortsatt felsökning till dess du vet att det bara inte är någon olja/fett som är kvar från vårrustningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marhan10 0 Postad 17 Juli , 2014 Fortfarande inga ytterligare tecken på vare sig oljeläckage eller in läckage av vatten i drevoljan. Kan nog pusta ut och utgå från att det var oljerester på utsidan som syntes. Tack för era inlägg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikpenta 6 Postad 18 Augusti , 2015 Jag har också detta "problem". Varje gång jag stannar båten efter en längre körning så är det lite regnbågsmönster på vattnet bakom båten runt drevet. Så har jag haft ändå sedan jag köpte båten. Som skrivits häruppe så räcker det ju med någon droppe oförbränd bensin som kommer ut för att ge upphov till detta. Antar att om tändningen slår av någon bråkdels av sekund innan förgasarna stängs så kan det bli såhär, då inte sista dropparna av bensin hinner förbrännas? Är det rimlig tanke? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser