30-06 0 Postad 8 Juni , 2014 Hej, Har en AQ151B i vår Flipper 700. Den gick lite varm förra sommaren och kokade inför upptagningen. Bytte impellern som såg som ny ut och provade att byta ut 82graders termostaten till en 74graders, var lite osäker på om det skulle fungera eller inte då fullt öppen borde vara lika på båda. På premiärturen i fredags kokade motorn direkt när jag drog på för fullt. Kontrollerade att kilen verkligen var i sitt spår i impellern och plockade bort termostaten helt. Motorn kokade ändå så fort jag drog på. Har nu demonterat kyllimpan, konstaterat att den ser riktigt fin ut, inga igensättningar samt gjort en provtryckning av den, det läcker inte mellan kylvatten och avgaser. Även värmeväxlaren plockades isär och rengjordes, själva plattvärmeväxlaren var lite svår att rengöra inuti men jag har gjort mitt bästa. Blåser jag i röret mellan värmeväxlaren-oljekylaren-kyllimpan så känns det fritt. Blåser jag i röret från sjövattenpumpen i sugledningen till drevet Volvo Penta 290 så bubblar det luft igenom. Jag kan köra båten i 7 knop utan att motorn alls blir varm, visaren står i mitten på det gröna (med demonterad termostat). Så det blev övernattning i skärgården med familjen lördag till söndag :-) Skulle dock kännas bra att få ordning på motorn. Frågan är vad är näste steg: *Byta sötvattenpumpen, om den pumpar dåligt så kan det innebära att motorn kokar, har ny fläktrem som inte slirar. *Det skulle kunna vara att sjövattenpumpen inte får tillräckligt med vatten av någon anledning. Det borde gå bra att låta den suga från en dunk i båten istället för att kontrollera om motorn går varm då också för att utesluta igensättningar i rör och gummislang mot drevet. *Kan en skadad topplockspackning ge denna typ av fel, att avgaser trycks in i kylsystemet? Byta topplockspackning är görbart men det gäller att hålla tungan rätt i mun. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 8 Juni , 2014 Om limpan blir väldigt varm, är det förmodligen sjövattensystemet det är fel på. Det kan vara slangen mellan drev och sköld, som har delaminerat, och täpps till, när du drar på. Om det är en läcka på slangen, eller slanganslutningen på drevet, blir det samma symtom. Om man skarvar på en genomskinlig slang, mellan sköld och sjövattenpump, kan man se om det kommer luftbubblor med vattnet. Jag antar att du har kollat sjövattenfiltret. Om topplockspackningen läcker, borde det komma gasbubblor i expansionstanken. Om man fyller kylvätska ända upp i påfyllningshålet, brukar man se bubblorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
30-06 0 Postad 9 Juni , 2014 Hej, Har idag införskaffat en ny vattenpump på Mekonomen. Även plockat ihop lite rördelar och slang för att kunna bygga en temporär sugledning för att slippa suga genom drevet. Börjar med sugledningen om det inte fungerar blir det att montera den nya vattenpumpen. Blir lite kvälls/nattjobb...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
30-06 0 Postad 9 Juni , 2014 Med en provisorisk slang till sjövattenpumpen så kokade inte motorn. Idag hade jag Bror med mej så han kunde blåsa i röret ner i drevet, jag såg då att det kom luftbubblor under hjälmen och inte från vattenintaget som sitter mycket längre ner. Så antagligen har någon av slangklämmorna släppt eller slangen spruckit. Försöka åtgärda i vatten, blir nog rätt kallt. Lyfta på marina eller dra upp den själv på trailer. Någon som har en trailer i Dalarö/Haninge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser