Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Micke-g

B20+100a drev vilken propeller?

Rekommendera Poster

Hej är ganska ny i båt svängen,köpte min kabinbåt i plast förra säsongen och en sak jag reagerade/störde mig på var att båten hade svårt att plana. Motorn går kalas men båten verkar tung om ni förstår hur jag menar? Så jag går nu i tankar kring en annan propeller och hur man vet åt vilken man ska satsa på? Och hur vet man vilken man har nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står på propellern (navet) om du tar lås den.(kan ibland synas utan att ta av propellern)

Utgå från den du har ta reda på vad max varv ska vara på din motor.

Välj stigning efter det.(varvar den inte ut minska stigning)

Fungerar inte det kan trimplan hjälpa (lättare i planing)

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fasta trimplan på den.. Har inga instruktioner på min båt då den är byggd av en privat person på åland men den varvar 5600 lite drygt på full gas och toppar 19 knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag mins rätt så ska en b20 varva max 5000-5200. Vilket innebär att du borde ha högre stigning på proppen. Med högre stigning så kommer du teoretiskt sett få högre topphastighet men kommer bli ännu svårare att få upp i planing.

Jag antar att du har ganska stor båt? Jag har en 18fotare med b20 som toppar 27knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är 6,70m och väger 2800kg,kanske måste vinkla om mina trimplan då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slet bort propellern och kollade det är en 13x13 är detta standard lr något någon satt dit i brist på rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade också 13x13 på mitt 100drev så tror det är standard.

det brukar finnas propellrar på blocket för samma pengar som det kostar att bocka om en. Så kan man prova lite olika storlekar och stigningar tills man hittat rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad hade du chansat på till och börja med? Måste byta ändå för såg att den var sprucken vid bryt/drivpinnen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstått mär jag googlat runt så ska man anpassa propellern efter motorns maxvarv. Men för din del så skulle det i så fall innebära att du ska ha en högre stigning vilket kommer medföra att den blir segare upp i planing.

man kan tänka att propellerns stigning är som växlar i bilen. Har du låg stigning/växel så är det bra acceleration och har du hög stigning/växel så är den trög i början men en högre topphastighet.

hur storleken på propellern påverkar har jag aldrig fattat.

du kan testa att höra av dig till riwall.se utanför Mariestad som kan det mesta om propellrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade också fasta trimplan tidigare på min båt. Efter en hel del problem och testande med olika propellrar och inställningar på trimplanen. Detta gjorde jag för båten förändrades mycket om vi var 2 eller 4 & uppåt med mkt packning. Jag ändrade mina till trimbara, använde de jag hade men köpte trimkolvar mm. Det visade sig att både vid marschfart & fullgas/maxvarvtal bromsade det båten, det minskade farten och ökade bränsleförbrukningen markant. Så de var en större bov i dramat än propellern. /F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja får helt enkelt lägga i båten och testa lite med trimplanen innan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...