leo_zvar 0 Postad 6 Juni , 2014 Denhär gången ska inte båtmotortillverkaren tjäna på mig så jag hade tänkt & repa upp min CDI box till min gamla 7,5hp Mercury motor. Har karvat i 1 timme & tillslut så kommer man dit man vill, dock ska jag använda dremeln till & kapa baksidan för att komma åt lödpunkterna.. när jag väl kom ner till alla komponenterna så ser jag att det är mängder med kallödningar så jag behöver lite motstånd alternativ så löder jag fast dom igen,men tveksam till att det blir bra,tanken var ju att jag bara skulle byta kablarna som ergat enda ner till kortet. så frågan är dock, undrar om elfa säljer dessa motstånd eller vet inte av något annat ställe ? men såhär ser det ut på ena sidan iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 6 Juni , 2014 Det går absolut att hitta motsvarande resistorer på Elfa. Kjell % Co har en del komponenter. Ser ut att vara kolmassaresistorer av låg kvalitet. Något så dåligt säljer nog inte Elfa längre, så vad som helst med rätt resistans duger som ersättare, men det bör nog vara minst 1/4 Wattare. Färgkoden är skadad på många ser jag, så det bästa är nog att löda loss dem och mäta upp varje resistor. Koden kan du Googla fram en nyckel till, finns annars på pärmryggen till Elfakatalogen om du har en. Den oranga komponenten tror jag är urladdningskondensator dvs "C" i CDI. Jag skulle nog kolla på att byta denna. Den svarta komponenten är en dropp-tantal-elektrolytkonding. Dessa är ganska felbenägna och kan också vara idé att byta. Notera att denna är polariserad, dvs måste monteras rättvänd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leo_zvar 0 Postad 6 Juni , 2014 Det går absolut att hitta motsvarande resistorer på Elfa. Kjell % Co har en del komponenter. Ser ut att vara kolmassaresistorer av låg kvalitet. Något så dåligt säljer nog inte Elfa längre, så vad som helst med rätt resistans duger som ersättare, men det bör nog vara minst 1/4 Wattare. Färgkoden är skadad på många ser jag, så det bästa är nog att löda loss dem och mäta upp varje resistor. Koden kan du Googla fram en nyckel till, finns annars på pärmryggen till Elfakatalogen om du har en. Den oranga komponenten tror jag är urladdningskondensator dvs "C" i CDI. Jag skulle nog kolla på att byta denna. Den svarta komponenten är en dropp-tantal-elektrolytkonding. Dessa är ganska felbenägna och kan också vara idé att byta. Notera att denna är polariserad, dvs måste monteras rättvänd. vad kallas dom 3 runda sakerna ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 6 Juni , 2014 Ser inga tre runda saker. Överst är tre glaspassiverade dioder och ytterligare en längre ned dvs fyra totalt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leo_zvar 0 Postad 6 Juni , 2014 Ser inga tre runda saker. Överst är tre glaspassiverade dioder och ytterligare en längre ned dvs fyra totalt. Tack, de va dom jag menade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 6 Juni , 2014 Sannolikheten att dessa är trasiga bedömer jag som liten. Sannolikt är detta fråga om vanliga likriktardioder, men helt säkert är detta inte. I vissa CDI sitter t.ex. en Zenerdiod som via annan elektrinik begränsar laddspänningen till kondingen till 200 - 300 V. Plastkapslade likriktardioder typ 1N400X där X bör vara >= 5 är inte fuktsäkra, så t.ex. glas eller metallkapslade bör användas vid ev. ersättning. Jag tycker mig se att färgringen vid katoden är grå. I så fall är det antagligen 0,7 A 900 V likriktardioder, men 900 V är antagligen overkill i sammanhanget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leo_zvar 0 Postad 7 Juni , 2014 såhär ser det ut under Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 7 Juni , 2014 Tyckte det var konstigt med en urladdningskonding. De två gula är kondingarna som lagrar "tändenergin". Det borde finnas två tyristorer (SCR) också om nu inte metallkapslingen märkt RCA innehåller dessa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leo_zvar 0 Postad 7 Juni , 2014 Tyckte det var konstigt med en urladdningskonding. De två gula är kondingarna som lagrar "tändenergin". Det borde finnas två tyristorer (SCR) också om nu inte metallkapslingen märkt RCA innehåller dessa. är lite osäker på hur jag ska göra, ska man kanske införskaffa sig en kondensator testare så får jag reda på exakt vad för kondensatorer det är.. dock kostar den 999:- ..... :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 8 Juni , 2014 Vad var det för fel på tändningen, helt död? Du kan googla på beteckningarna du ser, men jag tror att Elfa 65-476-40 skulle funka (1,5 uF 400 V). Men om du inte kan ta reda på data så låt dem vara t.v. Är tändningen helt död så är det sannolikt inte kondensatorerna. Börja med att byta bara det du måste och testa sedan. Sedan kan du ju fundera på på att byta ytterligare grejor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leo_zvar 0 Postad 8 Juni , 2014 (redigerade) Vad var det för fel på tändningen, helt död? Du kan googla på beteckningarna du ser, men jag tror att Elfa 65-476-40 skulle funka (1,5 uF 400 V). Men om du inte kan ta reda på data så låt dem vara t.v. Är tändningen helt död så är det sannolikt inte kondensatorerna. Börja med att byta bara det du måste och testa sedan. Sedan kan du ju fundera på på att byta ytterligare grejor. Jag får väl berätta hela historien.. Köpte en båt & då följde denhär motorn med. Den startade alltid på 1-2 drag men jag gillade inte gången på den, ryckig gång. så jag började titta på förgasaren & där var det fullt med skräp, bytte alla packningar i förgasaren & rengjorde den, han gick då "lite" bättre men jag blev ändå inte nöjd, då tittade jag på tändstiften & dom såg väldigt bra ut tills jag kollade upp vad för tändstift det skulle vara EGENTLIGEN.. killen som har haft motorn har satt dit stift som tillhör nån crossmodell, se bild. så jag for & köpte mig tändstiften som skulle vara där BUHW2. glad i hatten som jag är över att äntligen löst problemet så monterar jag dit dom för att sedan dra i snöret i dödagar & inget händer, en pytteliten gnista bara... ger jag full gas så går motorn igång men jag kan inte varva ner för då dör motorn av... finns som inget mellanting antingen fullgas eller inget alls. gjorde kompaprov på den & båda cylindrarna gav drygt 7kg jag monterar tillbaks dom gamla tändstiften & motorn går igång utan problem. det va då jag började se över elen & hittar massor med fel, kablar som har ergat båte från statorn & cdi:n ... så frågan är, har motorn legat på havsbotten har som bestämt mig att även om man kan köpa en sånhär motorn relativt billigt 3-4000:- på blocket så ska jag repa upp den. köpte hela packningsatsen till förgasaren för 50:- från usa, i sverige kostade bara insugpackningen 60:- frakten gick på 100:- Redigerad 8 Juni , 2014 av leo_zvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 8 Juni , 2014 Vet inte årsmodell på din, men konventionella NGK B9HS-10 används på åtminstone vissa å.m. av dessa motorer. Jag har tappat tron på s.k. ytgnisgapstift, som du nu har satt i nu. På de motorer jag haft sådana har det varit strul. På många Merc 2-T finns servicemeddelande om att övergå till konventionella stift. Jag tycker alltså att du skall byta till nya konventionella NGK-stift (kolla så du får rätt). Sedan har du kanske andra problem med tändningen, men det måste inte vara switchboxen, eller vet du säkert att det t.ex. inte är laddspolen i statorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leo_zvar 0 Postad 8 Juni , 2014 (redigerade) Vet inte årsmodell på din, men konventionella NGK B9HS-10 används på åtminstone vissa å.m. av dessa motorer. Jag har tappat tron på s.k. ytgnisgapstift, som du nu har satt i nu. På de motorer jag haft sådana har det varit strul. På många Merc 2-T finns servicemeddelande om att övergå till konventionella stift. Jag tycker alltså att du skall byta till nya konventionella NGK-stift (kolla så du får rätt). Sedan har du kanske andra problem med tändningen, men det måste inte vara switchboxen, eller vet du säkert att det t.ex. inte är laddspolen i statorn? går man in på NGK´s hemsida & följer tabellen så finns det två sorter att välja mellan, BUHW & BUHW2. avtåndet på BUHW2 skall vara 1,8mm avståndet på stiftet som inte skulle vara där var 0,6mm var i kontakt med en mercury verkstad här i umeå & han sa att det är totalt fel, gnistan tar lättaste vägen dvs mellan elektroden & stiftet istället för att på det riktiga sättet centrum på kolv & stift. detta tyder på för dålig gnista & fel någonstans i tändsystemet. det kan mycket väl vara laddspolen i statorn men innan jag far ut på sjön med dendär motorn så bör jag fixa resterande dåliga kontakter... dock vet jag inte riktigt vilka värden startor ska ge... hoppas du förstår. Redigerad 8 Juni , 2014 av leo_zvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leo_zvar 0 Postad 8 Juni , 2014 (redigerade) jaha, ytterligare konstigheter på denhär motorn.. haha tändspolarna är spruckna nu när jag plockat lös dom.. sen finns det en jordledning som jag inte riktigt begrip mig på. ena tändspolen får jag utslag på när jag mäter via jordledning & tändkabel.. kortis där ? dehär verkar inte ta slut.. inte konstigt man fick med en motor på köpet haha man får det man betalar för exakt såhär ser motorn ut http://www.mytractorforum.com/showthread.php?t=333569 kom över en bra sida nu med felsökning på tändsystem på olika motorer... denna borde klistras! http://issuu.com/cdielectronics/docs/troubleshootingguide?mode=embed&layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Fcolor%2Flayout.xml&backgroundColor=000000&showFlipBtn=true Redigerad 8 Juni , 2014 av leo_zvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leo_zvar 0 Postad 8 Juni , 2014 http://issuu.com/cdielectronics/docs/cdi_troubleshooting_guide_-_2012_1?e=2044661/2001100# Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leo_zvar 0 Postad 8 Juni , 2014 (redigerade) Nu har man sett sin begränsning, 1 tändspole var någorlunda hel, den andra va kass... skrotade båda 2 & såg att det hade brunnit innuti dom mer på ena & mindre på den andra... slutsatsen av det hela är att motorn inte är lönt att laga motorn såvida man inte får tag på riktigt billiga spolar.. Redigerad 8 Juni , 2014 av leo_zvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser